Internationaal online ondernemen
Internationaal online ondernemen
Grensoverschrijdende e-commerce
Webshops zijn in stijgende mate genoodzaakt om te denken vanuit een cross-border mentaliteit: over de grenzen heen kijkend, naar de consument in het buitenland. We helpen je een inzicht te verwerven in de do's en don'ts als Vlaamse ondernemer, met als doel je goed voorbereid aan de start te brengen van een internationale e-commerce carrière.
Nederland
Onze noorderburen zijn uiteraard de meest voor de hand liggende cross-border doelmarkt. Taal, cultuur en stijl liggen het dichtst bij die van ons en dat maakt het in heel wat aspecten makkelijk. Er wacht je een populatie van bijna 17 miljoen mensen die één taal spreken en al een flink stuk actiever online kopen.
Duitsland
Duitsland is één van de grootste e-commerce landen van Europa. Met 61,4 miljoen internetgebruikers en een online markt die boven verwachting groeide (12% in 2014). Momenteel is Duitsland goed voor 16,8% van de online omzet in Europa. Het is daarmee het 2de land na UK.
Frankrijk
Frankrijk staat mooi op de 6de plaats in de ranglijst van de beste e-commerce landen ter wereld en haalde een omzet van ongeveer ruim 57,5 miljard euro in 2014.
Verenigd Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk is in alle opzichten hét e-commerce land bij uitstek in Europa en torent ver boven de rest van Europa uit. De geschatte inbreng van online retail in de totale retail omzet zit in de buurt van 13%. Die online omzet bedroeg in 2014 ongeveer 127 miljard euro. Dit is meer dan het dubbele van de nummer 3, Frankrijk.
Steunmaatregelen
Ondernemingen moeten vaak grote inspanningen leveren om hun producten of diensten in het buitenland voor te stellen in de taal van hun potentiële afnemers. Daarom voorziet FIT steun voor de aanmaak van productdocumentatie en commerciële vertalingen.