Verenigd Koninkrijk
Grootste online speler in EU
Situering
Het Verenigd Koninkrijk is in alle opzichten hét e-commerce land bij uitstek in Europa en torent ver boven de rest van Europa uit. De geschatte inbreng van online retail in de totale retail omzet zit in de buurt van 13%. Die online omzet bedroeg in 2014 ongeveer 127 miljard euro. Dit is meer dan het dubbele van de nummer 3, Frankrijk. UK is daardoor goed voor 1/3 van de online omzet in Europa.
Meer facts & figures over Frankrijk als e-commerce land vind je op http://www.ecommerce-europe.eu/united-kingdom
De meest populaire categorieën zijn kledij en sportartikelen, huishoudartikelen en reizen.
Enkele andere cijfertjes:
- 64 miljoen inwoners
- Internet penetratie: 84,1% (52,7 miljoen internetgebruikers)
- 41% van de bevolking is tussen 25 en 54
- Maar liefst 73% van die bevoking kocht online in 2013. Goed voor 47 miljoen online shoppers.
- 48% van die online shoppers deed een aankoop in een buitenlandse webshop. Dit is goed voor ongeveer 23 miljoen consumenten in UK die mogelijks op jouw webshop zouden kunnen kopen!
- 71% van de online retailers die in UK gevestigd zijn, verkopen ook in het buitenland.
Het kloppend hart van online verkoop is London en de regio ten zuidoosten ervan. (Bron: http://www.ons.gov.uk/ons/rel/rdit2/e-commerce-and-internet-use/analysis-of-the-ict-sector/rpt-what-defines-the-digital-sector-.html#tab-How-does-the-Digital-Sector-vary-across-the-UK-)
Meer gegevens over de Britse online markt en zoveel meer vind je op www.statista.comhttp://www.statista.com
Profiel van de Britse online consument
- De gemiddelde online koper in UK spendeert jaarlijks ongeveer 2.450 euro.
- De Britten zélf, gaan meer en meer online shoppen op Amerikaanse, Chinese en Duitse webshops.
- Opvallend hier is dat ruim 34% van de Britse online kopers een mode artikel aankocht via hun smartphone.
Meer facts & figures vind je op http://www.ons.gov.uk/ons/rel/rdit2/e-commerce-and-internet-use/5-facts-relating-to-web-sales/sty-5-facts.html
Online betalen
Het aantal creditcards gaat in UK achteruit, maar binnen dit segment handhaaft MasterCard een aandeel van 65%. Visa is goed voor 32% en American Express voor 1,8%. Creditcards blijven de meest geliefde betaalmethode van de Britten: 77% betaalt ermee online.
Daarnaast is Paypal ook vrij populair (10%).
Samen met debetcards heb je hiermee een aandeel van 96% van de Britse betaalvoorkeuren beet.
Daarnaast is er ook nog Amazon en een aantal alternatieve betaalsystemen zoals EasyPay en PPPay.com. Dit zijn de "in house" betaalsysteem van respectievelijk CQout en eBid, de nummer 3 en 2 van de online marktplaatsen in de UK wat ook wijst op de sterkere positie van online marktplaatsen in online handel.
Payment Service Providers als Adyen, Authorize.net, en Braintree zijn goede partners die heel wat verschillende betaalmethoden aanbieden voor de Britse markt.
Levering
Verzending
Het aantal webshops waarin een keuze geboden wordt tussen standaard en express zending voor internationale consumenten is sterk gestegen (van 18% in 2012 naar 31% in 2013). De controle op het adres voor niet UK-klanten is verdrievoudigd en steeg naar 18% in 2013. Deze evolutie staat symbool voor de voorsprong die Britse online retailers hebben in Europa. Denk nu niet dat jouw webshop deze functionaliteiten moèt hebben om mee te spelen. Maar je doet er op termijn goed aan om de Britse consument extreem te ontzorgen.
Wil je zaken doen met Britse online consumenten, dan is gratis verzending een must. Bied je het niet aan voor àlle producten of orders, dan minstens met gratis verzending vanaf een bepaalde drempelwaarde.
De logistieke partners bij uitstek zijn Asendia, DPD, Royal Mail en ook UPS.
Het click&collect principe wint elk jaar enorm aan belang. Tegelijk zijn de koerierdiensten steeds op zoek naar alternatieve vormen van belevering, volgens de wens van de consument. Voor die consument zijn de leveringsmogelijkheden een heel belangrijke factor in de aankoopbeslissing. Uiteraard moet je voor Click&Collect een fysiek netwerk hebben van ophaalpunten of winkels.
Royal Mail is de nationale post in UK. Te vergelijken met Bpost bij ons. Hun pakjesdienst is te vinden op http://www.parcelforce.com/
Er wordt steeds meer “same day delivery” aangeboden. Zelfs “same hour” kent meer en meer succes (vooral in London). Integreer je oplossingen zoals www.Shutl.com/uk dan laat je de consument kiezen wanneer geleverd moet worden. Op de webshop van bv. Hotel Chocolat vind je die optie terug.
In elk geval doe je er goed aan om de consument zo goed mogelijk te informeren over de verzendopties, ook al zijn er heel wat mogelijkheden of onmogelijkheden.
Op de (grote) webshop van Marksandspencer.com is een duidelijke verwijzing naar de "delivery options" opgenomen op elke productpagina en in het winkelmandje worden de leveringsopties per product afzonderlijk voorzien. een voorbeeld van hoe de consument de juiste info op de juiste plek verwacht.
Retours
63% van de UK consumenten verkiezen meerdere manieren om te retourneren. De mogelijkheden zijn:
- Drop-off: De koper brengt het pakje naar een ophaalpunt of een winkel om te retourneren.
- Pick-up: De retourzending wordt opgehaald bij de consument.
- Send-in: De consument stuurt het pakje terug naar de verkoper.
Er wordt afgeraden om als verkoper zelf de returnhandling op te zetten vanuit België. Het wordt dus zeker noodzakelijk om met een plaatselijke logistieke partner samen te werken. Een van die (grote) partijen is bijvoorbeeld http://www.cycleon-revlog.com.
Britse toppers
Britse webshops zijn heel vaak de beste voorbeelden binnen de sector. Het is dan ook aan te raden om meerdere van die websites te doorgronden om kennis op te doen en te gebruiken voor jouw plannen.
Amazon is ook in UK de absolute marktleider, maar het zijn vooral de sterke merken daaronder die je nuttige inzichten kunnen verschaffen.
Van start gaan in UK
Wil je goed voorbereid van start gaan met online verkoop naar UK, neem dan zeker contact met UK Trade & Investment (www.gov.uk/ukti) of met mensen bij de Britse ambassade in Brussel. Zij zullen je kunnen helpen met het vinden van plaatselijke partners voor het opzetten van logistieke of commerciële partnerships op Britse bodem.