Nederland
- E-commerce in Nederland
- Shopping2020 research programma
- Online betalen in Nederland
- Thuiswinkel waarborg
- Levering en service
E-commerce in Nederland
Situering
Onze noorderburen zijn uiteraard de meest voor de hand liggende cross-border doelmarkt. Taal, cultuur en stijl liggen het dichtst bij die van ons en dat maakt het in heel wat aspecten makkelijk.
Er wacht je een populatie van bijna 17 miljoen mensen die één taal spreken en al een flink stuk actiever online kopen. Maar liefst 96% van de bevolking is met het internet geconnecteerd. Enkel Noorwegen en Zweden doen het nog ietsje beter. Bij ons is dat 84,7%.
De e-commerce omzet groeide er in 2014 met 8,4%. De groei vertraagt er lichtjes, wat zorgt voor steeds meer online retailers die ook Vlaamse consumenten benaderen, op zoek naar een nieuwe en dichtbije afzetmarkt.
Nog wat cijfertjes
- Medio 2013 telde Nederland circa 26.250 webwinkels (ongeveer het dubbele van België). Dat is 1,6 % van alle bedrijven.
- Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal webwinkels in Nederland met 108 %.
- 75 % van de webwinkels heeft als rechtsvorm een eenmanszaak, tegenover slechts 45 % van de andere detailhandelsbedrijven.
- Circa 80 % webwinkels heeft minder dan 2 medewerkers.
- Circa 60 % van de webwinkeleigenaren is jonger dan 40 jaar.
De Nederlandse consument
- Nederlanders horen bij de koplopers in Europa als online kopers.
- 56% van de Nederlandse consumenten betalen met “hun” iDeal betaalmethode.
- Speelgoed is er een zeer sterk groeiend marktsegment.
- Gemiddeld spendeert de Nederlander € 1.100 online per jaar (2014)
- 43% van de Nederlanders gebruikt Facebook en 19% Twitter.
- 34% Van alle online kopers kocht in 2014 via mobiel. (15% via hun smartphone en 19% via tablet).
Meer facts & figures over Nederland als e-commerce land vind je op http://www.ecommerce-europe.eu/netherlands
Shopping2020 research programma
Een schat aan informatie
In juni 2013 is er - mede onder de leiding van Jorij Abraham en Wijnand Jongen - een grootschalig onderzoek opgezet rond het aankoopgedrag van de Nederlandse consument en de marktsituatie voor de (online) ondernemers, dit alles met de projectie naar 2020.
Veranderend koopgedrag, nieuwe technologische mogelijkheden en de internationalisering van e-commerce waren belangrijke drivers waarvan het impact op de retail in Nederland nog niet geheel duidelijk was.
Het onderzoeksprogramma evolueerde in 2014 naar een veel breder spectrum. Meer dan 20 branche- en belangenorganisaties sloten zich bij het onderzoek aan. De reden daarvoor was omdat de impact van de ontwikkelingen veel groter bleek dan alleen de online verkoop van producten en diensten.
In april 2014 werd de onderzoeksfase afgesloten en in januari 2015 resulteerde de actiefase in een bijna 450 pagina's tellend verslag. Het is samengesteld dankzij de samenwerking van 460 experts.
De website www.shoppingtomorrow.nl bevat een schat aan informatie en alle resultaten van de verschillende onderzoeksgroepen. Bekijk ook het gesprek met Jorij Abraham over het Shopping2020 onderzoek.
Kernbevindingen uit het Shoppingtomorrow onderzoek
- Die experts hebben in een 30tal domeinen onderzoek verricht en hun bevindingen in rapporten neergeschreven. We lichten er de belangrijkste elementen uit.
- Consumenten vertellen zelf veel meer online aankopen te verrichten in 2020. Nu is dat 17%. Consumenten zien dit evolueren naar 52%, maar de online ondernemers zijn daarin terughoudender en spreken over een verdubbeling: naar 36%. Toch een opmerkelijk verschil in visie.
- Er zijn grote verschillen tussen offline en online aankoopgedrag afhankelijk van het segment (producten of diensten), maar ook tussen de productcategorieën.
- Verwacht wordt dat de fysieke retailmarkt met 15% gaat dalen tegen 2020 en de online markt met +145% stijgen. Het aandeel van online in de totale retail in Nederland zal door die combinatie stijgen van 11% in 2012 naar 26,9% in 2020. Hiermee ligt deze studie in de lijn van andere Europese onderzoeksresultaten.
- Online en offline smelten naar elkaar toe, maar voor online gelden andere concurrentiefactoren. Zo is het schaalvoordeel van Bol.com en Wehkamp.nl (samen goed voor 20% van de Nederlandse markt!) een grote troef. De verwachting is dat deze generalisten in de komende jaren hun marktaandeel met 21% zullen zien toenemen. Belangrijk dus om als Vlaamse ondernemer die sterktes in te zien en samenwerking met instituten zoals Bol.com te integreren in je eigen plannen.
Online betalen in Nederland
iDeal is een must
In Nederland wordt het meest online betaald met iDEAL (56%).
Heb je de iDeal betaalmethode in je webwinkel, dan kunnen alle internetbankierende gebruikers van ABN AMRO, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers met iDEAL betalen. iDeal is een uniek Nederlands gebeuren waarmee je meer dan 10 miljoen consumenten bereikt. Van alle online transacties in 2011 werd 56% afgerekend met iDEAL. Deze online betaalmethode is dus echt een noodzaak voor elke internetondernemer.
Enkele voordelen van iDeal:
Het is een veilige online betaalmethode waarbij klanten betalen via hun eigen bank. Er zijn geen aansluitkosten aan verbonden en geen aparte applicaties voor nodig. Het is dus een relatief goedkope betaaloplossing.
Betalen met iDEAL is heel gebruiksvriendelijk en gebeurt in enkele stappen:
- Op de website kiest de koper voor de betaalknop "iDeal".
- De klant selecteert daar zijn voorkeurbank en wordt zo afgeleid naar de vertrouwde omgeving voor internetbankieren van die bank om de betaling te bevestigen.
- De klant hoeft alle gegevens niet meer in te vullen, want die zijn gekend.
- De verkoper ontvangt binnen enkele seconden het bedrag op de rekening.
- Als verkoper kan je dus onbezorgd direct tot levering overgaan (ook al zie je het bedrag op je rekening pas na enkele dagen verschijnen). Dit bevordert natuurlijk een snelle levering.
Achteraf betalen
Achteraf betalen heeft als voordeel dat klanten pas betalen nadat ze hun gekochte product hebben ontvangen. Dit gebeurt via een factuur die na de levering wordt bezorgd. Het is te vergelijken met "onder rembours", alleen wordt met achteraf betalen nog meer tijd gegund aan de klant om te betalen en hoeft het niet bij aflevering van het pakje.
Deze betaalmethode wint in Nederland aan populariteit, mede omdat het wettelijk verplicht is voor webwinkeliers om minimaal één betaalmethode aan te bieden waarbij de klant de mogelijkheid heeft om 50% van het bedrag achteraf te betalen.
iDEAL, MasterCard, Visa, incasso, machtiging en PayPal zijn betaalmethodes waarbij de klant vooraf betaalt. Door alleen maar deze betaalmethodes aan te bieden voldoe je dus niet aan de wettelijke verplichting.
Uiteraard bestaat er een risico bij achteraf betalen dat de klant de factuur niet betaalt. Gelukkig zijn er een aantal aanbieders op de markt die deze risicofactor indekken en je de betalingen garanderen.
Je kan hiervoor o.a. terecht bij de volgende providers. Vergelijk ook de kostprijs van de verschillende aanbieders, want achteraf betalen aanbieden is niet echt goedkoop.
Klarna
- Markleider en actief in 7 landen
- €29 per maand, €1,95 per transactie + 3,5% op het transactiebedrag
- https://www.klarna.com/nl/verkoop-met-klarna/achteraf-betalen
Afterpay
- Nederlands bedrijf. Biedt volledige facturatie en incasso diensten aan met gegarandeerde betaling aan de ondernemer.
- €99 servicekosten per jaar, €1,35 per transactie + 3 à 3,5% op het transactiebedrag
- https://www.afterpay.nl/nl/
Buckaroo
- Met de module "BetaalGarant" wordt de kredietwaardigheid van de klant achter de schermen gecheckt.
- Geen prijzen bekend
- http://www.buckaroo.nl/zakelijk/producten/betaalmethoden/achteraf-betalen/
Het grote voordeel is dat de klant een grote drempel minder ervaart bij het bestellen. Het is immers niet nodig je betaalgegevens en -bevestiging in te voeren. Online aankopen verloopt dus een flink stuk makkelijker. Zeker ook mobiel!
Thuiswinkel waarborg
Wat doet Thuiswinkel.org?
Thuiswinkel.org is een inspirerend digitaal commerce-netwerk met als doel online ondernemers en hun medewerkers te helpen naar een succesverhaal en het vertrouwen in kopen op afstand te vergroten en het (ver)kopen makkelijker te maken.
Thuiswinkel Waarborg is ook vooral gekend door het keurmerk dat een webwinkel alleen kan krijgen na het doorlopen van een certificering. Als consument mag je er op rekenen dat webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg-logo voldoen aan een aantal belangrijke criteria op het gebied van financiële stabiliteit, veiligheid, wet- en regelgeving, en de gedragsregels van Thuiswinkel.org. Elk jaar wordt de certificering opnieuw gedaan.
Wie kan lid worden en het keurmerk krijgen?
Het lidmaatschap van Thuiswinkel.org kan worden aangevraagd voor webwinkels met producten en/of diensten gericht op Nederlandse consumenten. Doe de aanvraag niet vooraleer je webshop daadwerkelijk online staat, zodat een screening kan gebeuren.
Op de website van Thuiswinkel.org vind je alle informatie terug: https://www.thuiswinkel.org
Levering en service
Met PostNl heeft Nederland een sterk nationale pakjesbezorger die de binnenlandse markt helemaal beheerst. Mik je op een Nederlands doelpubliek, aarzel dan niet om met PostNL in zee te gaan. PostNl levert ook in België.