Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Hoe de conversie van je webshop verhogen?

in Website & webshop

Wanneer je een webshop hebt, dan wil je natuurlijk ook sales hebben. Maar het is niet omdat je net weken en maanden aan je webshop gebouwd hebt, dat je conversies plots gaan binnenstromen. Daarom geven we je 15 tips over hoe je je conversieratio op je webshop kan verhogen.

1. Zorg voor kwalitatieve foto’s

Via een webshop is het natuurlijk onmogelijk om een product vast te nemen en langs alle kanten te bekijken. Daarom is het belangrijk om voldoende foto’s op je webshop te plaatsen, zodat mensen goed kunnen zien wat ze gaan krijgen. Je zorgt er dan ook best voor dat:

  • e foto’s een voldoende hoge kwaliteit hebben, zodat je bezoekers makkelijk kunnen inzoomen.
  • Je foto’s zoveel mogelijk details laten zien.
  • Je een goede afwisseling biedt tussen sfeerfoto’s en productfoto’s.

Daarnaast is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan de andere foto’s op je webshop. Gebruik niet zomaar stockfoto’s, maar gebruik eigen foto’s die representeren waarvoor je bedrijf of merk staat.

2. Maak productvideo’s

Foto’s van je producten zijn goed, maar hebben ook vaak limitaties en geven niet altijd een even waarheidsgetrouw beeld. Daarom is het ook een goed idee om met productvideo’s te werken, aangezien mensen zo een nog beter beeld krijgen over je product en je op die manier makkelijk twijfels kan wegnemen. Bovendien moet je video niet lang en gecompliceerd zijn. Ook simpele en korte video’s zonder geluid kunnen al een meerwaarde vormen.

Op de website van Blabloom.com vind je op de productpagina bijvoorbeeld regelmatig een video met extra uitleg over het product:

3. Schrijf uitstekende productomschrijvingen

Productomschrijvingen zijn enorm belangrijk, aangezien je bezoekers het product niet met hun eigen ogen kunnen zien en ze ook niet meteen vragen kunnen stellen zoals in een fysieke winkel. Besteed dan ook voldoende aandacht aan je copy, aangezien die je bezoekers gaat vertellen wat ze gaan krijgen. Hierbij let je best op de volgende zaken:

  • Zorg ervoor dat je copy matcht met je publiek
  • Maak het leesbaar (bijvoorbeeld door met opsommingen en tussentitels te werken)
  • Toon voordelen en eigenschappen
  • Beantwoord vragen en twijfels op voorhand
  • Maak het lang genoeg om de essentie mee te geven en kort genoeg om het interessant te houden.

4. Bied gratis levering aan

Steeds meer webshops bieden gratis levering aan, waardoor meer en meer klanten dit ook beginnen te verwachten. Bovendien heeft het woordje ‘gratis’ ook een psychologisch effect, omdat mensen dan het gevoel hebben dat ze een goede deal sluiten. Verzendkosten betalen geeft hen dan weer het gevoel dat ze iets verliezen - zeker omdat ze er geen zichtbare waarde voor krijgen - waardoor dit vaak een te grote drempel vormt. Kan je gratis levering aanbieden? Doe dat dan ook.

5. Zorg voor een speciale koopjescategorie

Mensen houden ervan om koopjes te doen en gaan vaak specifiek op zoek naar kortingen. Meer nog, sommige mensen kopen alleen maar producten met korting. Maar wanneer ze hier te lang naar moeten zoeken, haken ze snel af.

Bundel daarom al je speciale deals in één categorie en licht deze uit op je startpagina. Zo zien geïnteresseerden in één oogopslag al je promoties en kan je ook andere websitebezoekers nieuwsgierig maken.

6. Doe iets met verlaten winkelmandjes

Zie je dat heel wat mensen iets in hun winkelwagentje doen, hun gegevens invullen en daarna toch je website verlaten? Dan kan het een goed idee zijn om die mensen opnieuw aan te spreken.

Ze hebben namelijk duidelijk interesse getoond in je producten, maar zijn daarna afgehaakt - bijvoorbeeld omdat ze afgeleid werden of zijn beginnen te twijfelen. Wanneer je hen daarna opnieuw aan de inhoud van hun winkelmandje herinnert, bestaat de kans dat ze toch tot een aankoop overgaan.

Sommige e-commerce platformen hebben speciale software die je toelaat om een follow-up mail op te stellen voor verlaten winkelmandjes die na een bepaalde tijd automatisch verstuurd wordt. Heeft jouw platform dat niet? Dan kan je ook overwegen om mensen manueel te mailen.

7. Bewaar winkelmandjes

Heel wat mensen die online shoppen voegen iets toe aan hun winkelmandje om het later makkelijk te kunnen terugvinden - bijvoorbeeld omdat ze op dat moment weinig tijd hebben of omdat ze eerst willen vergelijken met een andere website. Wanneer ze daarna terugkeren naar je webshop en zien dat hun winkelmandje leeg is, vinden ze het vaak te veel moeite om terug helemaal vanaf nul te beginnen.

Je kans op conversie kan dan ook toenemen wanneer je de winkelmandjes van shoppers langere tijd bewaart. Daarnaast kan je je gebruikers ook de mogelijkheid bieden om de inhoud van hun winkelmandje op te slaan, zodat ze het later makkelijk kunnen terugvinden. Laat ze bijvoorbeeld hun e-mailadres opgeven en stuur hen vervolgens een link naar hun winkelmandje.

8. Laat bezoekers contact met je opnemen

Mensen die online shoppen zitten vaak met vragen. Maar in tegenstelling tot een gewone winkel kunnen ze het niet gewoon aan een verkoper vragen. Daarom plaats je best een opvallende contactbutton met een telefoonnummer of een e-mailadres. Zo weten mensen niet alleen dat ze bij iemand terechtkunnen met hun vragen, het toont ook de menselijke kant van je webshop en doet het vertrouwen stijgen omdat mensen zien dat je een echt bedrijf bent.

Een andere optie is om een live chat te installeren waarbij mensen direct hun vragen aan je kunnen stellen. Dit is een goede tool om conversies te doen stijgen, maar wel enkel als je ook echt de tijd hiervoor hebt. Ben je vaak afwezig wanneer mensen willen chatten? Dan kan dat slechter overkomen dan wanneer je geen chatfunctie hebt.

9. Voorzie een duidelijk checkout proces

Heeft je bezoeker besloten om tot een aankoop over te gaan? Perfect. Al moet er dan nog een laatste cruciale stap doorlopen worden: het checkout proces. En wanneer dit proces veel te lang duurt of te ingewikkeld is, bestaat de kans dat je bezoeker alsnog afhaakt.

Probeer daarom zo transparant mogelijk te zijn en je klanten duidelijk te tonen in welke stap van het checkout proces ze zich bevinden. Op die manieren hebben ze immers een duidelijk overzicht van hoelang het nog gaat duren.

Heeft je klant weinig tijd of geen zin om een account aan te maken? Voorzie dan ook een optie om als gast door te gaan. Zo kunnen ze het product of de dienst snel aankopen zonder eerst al hun informatie te moeten ingeven.

10. Vermijd onzekerheid en risico’s

Wanneer iemand voor de eerste keer iets op je website koopt, is de kans groot dat hij of zij met heel wat vragen en onzekerheden zit. Is deze webshop veilig? Krijg ik mijn geld terug als ik niet tevreden ben? Moet ik verzendkosten betalen? De uitdaging is dan ook om op korte tijd voldoende vertrouwen te creëren, zodat mensen ook echt iets durven kopen bij jou.

Hoe doe je dat? Maak een lijst van twijfels die je klanten kunnen hebben, zorg voor oplossingen en speel deze uit op de homepagina, de productpagina en het checkout proces. Zo kan je bijvoorbeeld een certificaat op je startpagina zetten om aan te tonen dat je een betrouwbare webshop bent, kan je benadrukken dat verzenden en retourneren gratis is en dat je gebruikmaakt van een beveiligde betalingspagina.

Coolblue doet dit bijvoorbeeld erg goed: 

11. Installeer meerdere betaalopties

Niets is hatelijker dan het hele checkout proces te doorlopen, aan de betaalpagina te komen en dan te zien dat je gewenste betaaloptie niet mogelijk is. Daarom zorg je er als webshop best voor dat mensen op zoveel mogelijk manieren kunnen betalen. Ook plaats je best in de footer welke mogelijkheden dat allemaal zijn, zodat mensen hier al rekening mee kunnen houden voordat ze aan het checkout proces beginnen.

12. Zorg voor een goede zoekfunctie

Wanneer je webshop heel wat producten aanbiedt en heel wat verschillende categorieën heeft, kunnen mensen hier al snel in verdwalen. Een goede zoekfunctie kan in dat geval soelaas bieden om snel en makkelijk een product terug te vinden. Maak bijvoorbeeld gebruik van automatische aanvulsuggesties, zodat mensen meteen de juiste productnaam zien.

Daarnaast is het ook belangrijk om goede zoekfilters te voorzien, zodat mensen hun zoekopdracht nog beter kunnen specifiëren. Te veel keuze is immers ook niet goed en zo kunnen mensen meteen hun specifieke voorkeuren doorgeven en sneller hun gewenste product vinden.

13. Laat reviews zien

Daarnaast is het belangrijk om review op je website uit te spelen. Steeds meer mensen zoeken namelijk naar ervaringen van anderen alvorens tot een aankoop over te gaan, zelfs bij de kleinste aankopen. Maak het je klanten dan ook makkelijk en zet je reviews in de kijker, zowel op de productpagina als de startpagina. Bovendien sterkt dat het vertrouwen van klanten, omdat ze het gevoel krijgen dat je op die manier niks te verbergen hebt.

14. Zorg voor goede call-to-actions

Wanneer je een webshop hebt, dan zijn goede call-to-actions onmisbaar. Ze zetten bezoekers immers aan tot een bepaalde actie, zoals een product toevoegen aan hun winkelmandje. Laat mensen niet zoeken hoe ze dit moeten doen, maar maak het hen makkelijk en plaats een grote en opvallende knop.

15. Test

Ten slotte is het belangrijk om de verschillende aspecten van je webshop regelmatig te testen. Dat kan je onder andere doen door middel van:

  • Gebruikerstesten: De beste manier om te weten te komen of je website goed werkt, is door je bezoekers dit te laten testen. Geef mensen bijvoorbeeld een opdracht om iets te zoeken en volg hoe mensen door je website browsen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door schermopnames te laten maken en mensen daarbij luidop te laten denken.
  • A/B testen: Test telkens twee varianten uit van een bepaald element op je website, zoals het design, de call-to-action, de producttekst, de afbeelding enzovoort. De variant die als winnaar uit de bus komt, kan je vervolgens op je website implementeren.