Aan de slag met call-to-actions
in Website & webshopWanneer je een webshop hebt, dan is het enorm belangrijk dat je bezoekers overgaan tot conversie. Conversie wil zeggen dat je bezoekers een bepaalde actie op je website ondernemen die jij voor ogen had en dat jouw doel dus bereikt wordt. Maar hoe krijg je je bezoekers zo ver? Door ze expliciet te vertellen wat ze moeten doen via een call-to-action. We leggen je uit hoe je met call-to-actions aan de slag kan gaan.
1. Bepaal het doel
Vooraleer je call-to-actions gaat gebruiken, is het belangrijk om na te denken over het doel ervan. Welke actie wil je dat jouw klanten ondernemen? Enkele voorbeelden:
- Iets kopen
- Zich abonneren op een nieuwsbrief
- Een bestand downloaden
- Contact opnemen
- Een proefversie gebruiken
- Een formulier invullen
- Een offerte aanvragen
- ...
Pas wanneer je het doel van je call-to-action weet, kan je gaan nadenken over de volgende elementen zoals de locatie, het design en de tekst.
2. Let op de positie
all-to-actions missen hun effect wanneer mensen ernaar moeten zoeken. Daarom is het belangrijk om je call-to-action op de juiste plaats op je webpagina te tonen. Jammer genoeg zijn hier geen vaste regeltjes voor, zoals bovenaan de pagina of net boven de vouw. De positie van je call-to-action is namelijk afhankelijk van de ‘customer journey’ die je websitebezoeker doorloopt. Zo is het de bedoeling om je klanten als het ware naar de call-to-action te begeleiden, zodat ze op het juiste moment - dus wanneer ze er klaar voor zijn - de juiste actie kunnen nemen.
Maar wanneer is dat nu juist? Dat is natuurlijk afhankelijk van de actie die je klanten moeten ondernemen. Wil je bijvoorbeeld iemand een offerte laten aanvragen? Dan zal je eerst een uitgebreide uitleg moeten doen over de diensten die je aanbiedt en plaats je de actieknop best op het einde van je tekst. Is je tekst erg lang? Dan kan het ook helpen om in het midden een call-to-action te plaatsen voor mensen die al sneller overtuigd zijn. Heb je een speciale aanbieding of bied je iets gratis aan? Dan kan je de actieknop meestal bovenaan plaatsen.
Denk dus na over het moment waarop je klanten bereid gaan zijn om actie te ondernemen en plaats je call-to-action daar.
3. Let op de vormgeving
Daarnaast is ook het design van je call-to-action enorm belangrijk, aangezien je mensen moet stimuleren om erop te klikken. Je besteedt dan ook best voldoende aandacht aan de kleur, de vorm en de grootte van je call-to-actions:
Kleur
Call-to-actions moeten opvallen. Daarom geef je ze best een kleur die in contrast staat met de achtergrond. Heel wat designers willen vaak vasthouden aan de kleuren van de huisstijl, maar voor je call-to-action knop gebruik je best een kleur die je nergens anders op de website vindt.
Vorm
Call-to-actions komen vaak in twee vormen voor:
Button: Dit is de belangrijkste vorm voor een call-to-action, aangezien een knop meteen de aandacht gaat trekken. Gebruik je meerdere call-to-actions op je pagina? Plaats dan de belangrijkste call-to-action in de vorm van een button.
Link: Een link kan je dan weer gebruiken bij secundaire call-to-actions. Hiermee bedoelen we acties die je je bezoekers ook wilt laten nemen, maar die minder noodzakelijk zijn voor het doel dat je wilt bereiken.
Grootte
Zorg ervoor dat je call-to-actions groot genoeg zijn, zodat je bezoekers er makkelijk op kunnen klikken. Bezoekers surfen meer en meer mobiel en een te kleine call-to-action kan in dat geval tot frustraties leiden. Bovendien valt hij op die manier ook meer op.
4. Besteed aandacht aan de copy
Naast de locatie en het design van je call-to-action, is het ook enorm belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan je copy. Je websitebezoekers vragen zich namelijk af waarom ze op jouw call-to-action zouden klikken en de juiste tekst kan dan ook voor dat laatste duwtje in de rug zorgen.
Waarop moet je zoal letten?
-
Wees specifiek
Laat je bezoekers niet op hun honger zitten, maar geef hen zo specifiek mogelijk mee wat jouw link of knop doet. Vergeet dan ook algemene call-to-actions als “klik hier” of “verzend’, maar gebruik specifieke woorden als “voeg toe aan winkelmandje” of “schrijf mij in op de nieuwsbrief”. -
Benadruk de voordelen
Waarom zouden je bezoekers op jouw link klikken? Denk vanuit hun standpunt en geef hen een reden voor de actie. Schrijf bijvoorbeeld “meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 15% korting”. -
Vermijd risico’s
Wanneer mensen denken dat ze een risico moeten nemen of een bepaald engagement moeten aangaan, schrikt hen dat al snel af. Wanneer je bij een productpagina bijvoorbeeld de call-to-action “koop nu” gebruikt, dan gaan mensen al snel denken dat hun keuze definitief is. “Voeg toe aan winkelmandje” geeft daarentegen een meer vrijblijvend gevoel. -
Zorg voor urgentie
Mensen gaan iets dat beperkt is in tijd of aantal doorgaans als waardevoller beschouwen. Motiveer daarom je bezoekers door een gevoel van urgentie aan je call-to-action toe te voegen. Denk hierbij aan “boek de laatste accommodatie” of “bestel voor 22 uur en je pakje wordt morgen geleverd”.
-
Gebruik triggerwoorden
Call-to-actions moeten ervoor zorgen dat je bezoekers een bepaalde actie ondernemen. Gebruik daarom actieve woorden die mensen triggeren om op je link of actieknop te klikken.
5. Test je call-to-actions
Meten is weten. En aangezien iedere doelgroep natuurlijk anders is, is het aangeraden om regelmatig je call-to-actions te testen. Dat kan je doen door middel van een A/B test die je over een bepaalde periode laat lopen. Test de verschillende aspecten van je call-to-action uit, zoals de kleur, het design, de tekst en de positie. Meet vervolgens het aantal kliks en analyseer op die manier wat het beste werkt voor jouw websitebezoekers.