Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Snel van start met e-commerce

Stap 1: een webshop maken

Als je een webshop wil starten, heb je 3 mogelijkheden:

  1. Je maakt gebruik van een bestaand kant-en-klaar platform waarvoor je een maandelijks abonnement betaalt.
  2. Je laat door een webbureau een webshop op maat bouwen
  3. Je verkoopt via bestaande marktplaatsen zoals Bol.com of Amazon. Dit kan in combinatie met een eigen webshop.

1. Bestaande platformen

Voor zelfstandigen met beperkte middelen of koudwatervrees is starten met een bestaand online e-commerce platform ideaal. Heb je al een website in een tool als Wix, Weebly of Squarepace dan kan je producten toevoegen en een winkel starten. Of je kan gebruik maken van het populaire Shopify, voor 30 euro per maand. Dat is een gebruiksvriendelijk e-commerce platform waar je op 1-2-3 een professionele webshop maakt.

Werken met bestaande e-commerce platformen biedt veel mogelijkheden:

  • Het aanmaken van productpagina’s met informatie en foto’s.
  • Klantenreviews tonen.
  • Een heel gebruiksvriendelijke checkout met eventuele kortingscodes.
  • En dat allemaal geoptimaliseerd om goed getoond te worden op mobiele toestellen en gemaakt om goed te scoren in Google.
  • En voor jou? Een handig overzicht van al je klanten, hoe vaak ze al iets gekocht hebben en welke producten ze daarbij bestelden.
  • Ook online betalingen aanvaarden is snel ingesteld en je hebt er geen technische kennis voor nodig.

Wat zijn dan de nadelen van zo’n online platform?

  • Naast de basisfunctionaliteiten zijn er een hele hoop extra plugins die je kan activeren. Om bijvoorbeeld je klantenbestand te koppelen aan het systeem waarmee je nieuwsbrieven stuurt. Als je gebruik maakt van een bekend platform, zoals bijvoorbeeld Mailchimp, dan is er vrijwel altijd een plugin beschikbaar en ben je meteen vertrokken. Gebruik je een zelfgemaakt nieuwsbriefsysteem van een lokale webbouwer, dan is er waarschijnlijk geen plugin voorhanden.
  • Sommige plugins zijn gratis, andere betaal je eenmalig of maandelijks een (kleine) kost.
  • De meeste online e-commerce platformen zijn vrij goedkoop als het aankomt op maandelijkse kosten. Daartegenover staat dan wel dat ze een transactiekost van bijvoorbeeld 2% aanrekenen bij elke verkoop. Je kan daar natuurlijk wel rekening mee houden in je prijsstelling.

2. Webshop op maat

Ben je een KMO met een heel uitgebreide productcatalogus en zie je het groots? Dan kan je bij een webbureau ook een webshop op maat laten maken. De kostprijs daarvan varieert al gauw van 10.000 tot 40.000 euro, afhankelijk van welke specifieke vereisten je hebt.

  • Zo’n eigen webshop geeft je alle flexibiliteit. Wil je als KMO bijvoorbeeld een koppeling maken met je ERP-pakket, dan kan je dat laten inbouwen.
  • AIs je bedrijf al in verschillende landen actief is, kan je meteen een meertalige webshop met verschillende munteenheden lanceren.

De nadelen?

  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de hosting en de veiligheid van je webshop. Als je webshop dus gebouwd is op bestaande pakketten zoals Magento, Prestashop of Woocommerce, vergeet dan niet regelmatig de beveiligingsupdates te laten uitvoeren. Dit kan in samenspraak met het webbureau dat je webshop heeft gebouwd.
  • Aanpassingen die je achteraf wil doen, zijn meestal complex en moet je vaak laten uitvoeren door hetzelfde webbureau dat je webshop gemaakt heeft.

Nog een tip bij het kiezen van een webbureau:
Vraag 3 referenties van klanten die al een jaar werken met een webshop die door hen gebouwd is. Zo ben je zeker dat het bureau echt ervaring heeft met het bouwen van webshops en ze bij jouw shop geen beginnersfouten meer zullen maken. Bel die referenties ook even op om te horen of ze nog altijd tevreden zijn van hun webshop en van de samenwerking.

3. Marktplaatsen

Als handelaar kan je ook je producten verkopen op populaire marktplaatsen als Bol.com en Amazon. Het enige wat je moet doen is je aanmelden, je producten opladen en wachten tot ze je een mailtje sturen met wat je naar wie moet verzenden.

Veel handelaars staan hier weigerachtig tegenover omdat ze een grotere marge afgeven. Hiertegenover staat dan weer dat je zelf bepaalde investeringen niet moet doen, zoals het maken en onderhouden van een webshop of besteden van marketingbudget om bezoekers aan te trekken. The proof of the pudding is in the eating. Met andere woorden: er zijn voor- en nadelen. Probeer verkoop via marktplaatsen eens uit, en weeg af of de extra omzet opweegt tegen de nadelen.

De voordelen:

  • Je moet zelf geen bezoekers zoeken, maar je geniet mee van de naamsbekendheid van het platform en hun marketinginspanningen en -budget.
  • Je verkoopt producten op een degelijk, werkend platform.
  • Klanten vertrouwen die platformen reeds en daar geniet jij als handelaar mee van.

De nadelen:

  • Het is puur een verkoopplatform om je producten aan de man te brengen. Daarbuiten kan je niet veel doen om het verschil te maken naar je klanten toe.  
  • Je bent gebonden aan strikte regels inzake verzending, retours en klantenservice.
  • Je geeft een grotere marge af dan wanneer je zelf verkoopt.

Wil je goed scoren in de zoekresultaten van een marktplaats? Lees dan zeker eens het artikel over marktplaats SEO

Stap 2: betaalmethodes opzetten

Er zijn verschillende mogelijkheden afhankelijk van je situatie.

  • Je kan klanten vragen om over te schrijven. Dat gaat iets trager en je moet zelf controleren wie al betaald heeft. Dit zorgt ook voor enige vertraging. Soms duurt het enkele dagen vooraleer het geld op je rekening staat Dit is dus ten nadele van een snelle verzending.
  • Gebruik je al Payconiq in je winkel? Dan kan je de QR code van je zaak in je bevestigingsmails steken en mensen zo laten betalen. Je controleert nog steeds zelf wie er al betaald heeft, maar het geld komt sneller toe.
  • Je klanten meteen online laten betalen. Daarvoor heb je een “payment service provider” nodig. Dit is de interessantste manier omdat je de verkoop meteen afrondt en snel kan overgaan tot verzending.

Meer info over betaalmethodes vind je in het artikel 'Alle betaaloplossingen op een rijtje.

Maak best nog even de rekensom.

Hoeveel transacties verwacht je per maand en wat is het gemiddelde aankoopbedrag? Bij webshops met weinig transacties en een laag aankoopbedrag is het meestal interessanter om vaste kosten ter vermijden en enkel per transactie te betalen.
Heb je 10 bestellingen per dag en een gemiddeld aankoopbedrag van meer dan 100 euro, overweeg dan een contract bij een grotere speler met lage transactiekosten.
Je kan ook starten met een flexibele speler zonder abonnementskost, en later overschakelen naar een grotere speler, wanneer je weet hoeveel en voor welke bedragen ongeveer je online verkoopt.

Stap 3: de puntjes op de i zetten.

Tijd om je webshop af te werken. Staan al je producten er in? Zijn je betaalmethoden gekoppeld? Dan is hij functioneel klaar om te beginnen verkopen. Rest je enkel nog om je algemene voorwaarden, privacy policy en retourvoorwaarden online te zetten.
Bij organisaties als Unizo kan je templates krijgen voor al deze teksten.

Stap 4: je eerste bezoekers aantrekken.

Tijd om je webshop bekend te maken. Daarvoor verzamelden we een aantal tips in “Hoe vind ik mijn eerste klanten?” 
 

Auteur:
Artikel door Kristof Nizet. Neem contact op bij vragen of advies: www.upwave-agency.com