Hoe vind ik mijn eerste klanten?
Je webshop staat eindelijk online, of je hebt een ander online verkoopkanaal gestart. Proficiat!
Maar, daar eindigt het werk niet. In tegenstelling tot een fysiek pand in een winkelstraat, zijn er geen toevallige passanten die zo je webshop leren kennen. De volgende stap is dus het aantrekken van bezoekers en het verkopen van producten via je website. Er zijn verschillende - gratis en betalende - manieren om trafiek te genereren naar je website of webshop.
Communiceer op sociale media
De meeste bedrijven en winkels zijn reeds aanwezig op sociale media zoals Facebook of Instagram. Kondig je webshop aan en beperk het niet tot één post. Publiceer regelmatig iets over je webshop: zet bepaalde producten in de kijker, laat weten wanneer er nieuwe items beschikbaar zijn, toon dat je pakjes klaarmaakt voor verzending, …
Hashtags
Gebruik hashtags zoals #winkelhier of #kooplokaal op sociale media. Kijk zeker ook naar hashtags die in jouw dorp of stad gebruikt worden zoals #9000 in Gent of #2800love in Mechelen, om een nieuw, breed publiek te bereiken.
Producten in de kijker op Instagram
Je kan op Instagram ook productstickers toevoegen aan je posts en stories. Al deze producten vind je onder een aparte Shopping-tab op je Instagram-profiel, met daarbij een rechtstreekse link naar het product in jouw webshop. Zo maak je het je fans makkelijk om je webshop te bezoeken.
Adverteer op sociale media
Adverteren op Facebook en/of Instagram is een doeltreffende manier om een groter publiek te bereiken. Je kan verschillende advertenties aanmaken en heel precies je doelgroep bepalen, onder andere op basis van locatie, leeftijd en interesses. Je bepaalt zelf het budget dat je besteedt. Dat kan gaan van 5 euro per advertentie tot … euro. Hoe meer budget, hoe groter je bereik. Maar besteed vooral aandacht aan je doelgroepbepaling zodat je de juiste mensen bereikt.
Stuur een e-newsletter
Heb je contactgegevens van je klanten? Dan kan je hen ook rechtstreeks contacteren via e-mail of sms. Een nieuwsbrief versturen naar je klanten kan makkelijk via het gratis programma Mailchimp. Hou wel rekening met GDPR. Je moet hun toestemming hebben om hen via e-mail te contacteren of die toestemming vragen.
Koop Belgisch
Onder het motto ‘Koop Belgisch’ zijn er verschillende initiatieven om Belgische webwinkels in de kijker te zetten. Zorg dat je webshop hier deel van uitmaakt.
We lijsten er hier enkele op:
- https://koopinjebuurt.be/
- https://steunmee.be
- https://shoplokaal.online
- https://lazysundays.be
- https://github.com/Jan-Bart/belgische-webshops
- https://www.belgunique.be/nl/
- https://ikkoopbelgisch.be/nl
- https://www.dagvandewebshop.be/
- https://www.webshop-in-je-buurt.be
- https://www.kaabee.be/
- https://wijkomenterug.be/
- https://wijblijvendoorgaan.be/
- https://www.lovefromquarantine.be/
- https://www.webshopsvanbijons.be
En check ook nog even of jouw gemeente een pagina heeft die alle handelaars groepeert.
Het Corona-effect
Er heerst een grote solidariteit onder handelaars en ondernemers momenteel. Je kan dus ook winkels in je buurt of winkels met dezelfde doelgroep contacteren en reclame maken voor elkaar.
Informeer regionale pers
Stuur een seintje naar lokale pers zoals Het Laatste Nieuws regionaal, Het Nieuwsblad regionaal, Gazet van Antwerpen. Zij zoeken lokale verhalen en ondersteunen ook de middenstand. Hoe creatiever of opvallender je verhaal, hoe groter de kans dat ze er een artikel aan wijden. De contactgegevens van regionale journalisten vind je vaak op de website van jouw stad of gemeente, of kan je opvragen bij de communicatiedienst.
Naast de traditionele pers zijn er vaak ook blogs, Instagram-account of Facebook-pagina’s met hippe adresjes. Ook hen kan je laten weten dat klanten voortaan digitaal bij jouw winkel of onderneming terecht kunnen.
Vergeet je winkelpunt niet
We blijven massaal in ons kot zoals het hoort, maar halen af en toe een frisse neus tijdens een wandeling in de buurt. Daarbij lopen er ook mensen voorbij jouw winkel. Kondig ook daar je online winkel aan. Pak je dit origineel aan, kan het je misschien een vermelding in de lokale krant opleveren - zoals aangehaald in het vorige puntje.
Pas de informatie in Google My Business aan
Via Google My Business vinden klanten snel de belangrijkste informatie over je zaak: openingsuren, je website, foto’s van je zaak en reviews. Zorg dat je hier zeker ook je online verkoopkanaal vermeldt.
Auteur:
Artikel door Kristof Nizet. Neem contact op bij vragen of advies: www.upwave-agency.com
Meer lezen: