Hoe moet je scoren in marktplaatsen? (marktplaats SEO)
Ben je overtuigd om je aan te sluiten in het netwerk van een marktplaats (Amazon, Bol.com...)? Super! Alleen ben je hier niet mee gesetteld. Net zoals dat je moet optimaliseren voor zoekmachines, moet je dat ook gaan doen voor marktplaatsen. En net zoals Google zijn eigen algoritmes heeft om te bepalen welke product bovenaan staat, doen marktplaatsen dat ook. Hou daarom rekening met onderstaande ranking factoren om boven je concurrentie te komen want met meer dan 2,6 miljoen actieve verkopers is de concurrentie bikkelhard.
Beschrijving
Het voordeel ten opzichte van Google is dat je als handelaar er kan vanuit gaan dat er een koopintentie aanwezig is. Gebruikers die ‘iPhone X’ intikken willen de beste aanbieding zien voor dat model terwijl er bij Google twijfel kan zijn wat ze nu precies willen. Zijn het recensies die ze willen lezen of een unboxing video? Die vragen moet je je als marktplaats verkoper niet stellen.
Zorg daarom dat een productpagina volledig is en alle essentiële elementen bevat. Dat zijn namelijk volgende zaken:
- Het merk
- De productlijn
- Het materiaal of de belangrijkste eigenschap
- Het product type
- De kleur
- De grootte
- De hoeveelheid in de verpakking (indien van toepassing)
Net zoals bij klassieke SEO is een concurrentieanalyse en zoekwoordenonderzoek hier ook aangewezen zodat je de juiste termen gebruikt. Een mooi voorbeeld hieronder:
Door het woord ‘smartphone’ in te tikken op Amazon komt dit product als eerste resultaat. Mensen die geen merkvoorkeur hebben ingetikt en gewoon een eerste smartphone willen, zullen misschien overgaan tot een aankoop van dit model puur omdat dit het eerste zoekresultaat is.
Amazon beschikt trouwens, net als Google, over een Analytics-systeem. Marketeers kunnen dit gebruiken om te zien op welke zoekwoorden ze werden gevonden. Vervolgens kunnen relevante zoekwoorden dan worden verwerkt in de producttitel- of beschrijving.
Afbeeldingen
In tegenstelling tot de zoekalgoritmes van Google gaan marktplaatsen afbeeldingen als zeer belangrijk aanschouwen. Dat maakt dat titels en beschrijvingen heel belangrijk zijn van afbeeldingen. Vanzelfsprekend zijn afbeeldingen er ook om verkopen te beïnvloeden. Afbeeldingen kunnen producteigenschappen nauwkeurig visualiseren vanuit verschillende standpunten. Zorg daarom ook dat er een camera wordt gebruikt met een goede resolutie. Op die manier kunnen klanten inzoomen zonder kwaliteitsverlies.
Bovendien kan een lifestyle afbeelding (foto waar het product in een reële setting wordt gebruikt) en een productvideo die uitleg geeft (bv. een demo) nog extra toegevoegde waarde bieden.
Lay-out
Amazon en andere marketplaces bieden vaak ook de optie om productcatalogussen een eigen pagina te geven. Die kan dan worden uitgerust met specifieke producteigenschappen, een omslagfoto, een overzicht van het product…
Amazon noemt dit een A+ EMC pagina. Intern onderzoek van Amazon gaf bovendien aan dat je verkopen een boost tussen 3-10% kunnen krijgen bij gebruik van zo’n lay-out. Het biedt trouwens een template aan die handelaars kunnen gebruiken om snel zo’n pagina op te zetten. Alhoewel Amazon dit niet rekent tot hun algoritmes, kunnen ze bestellingen wel een boost geven en dat zorgt er dan weer voor dat je hoger rankt. Let er wel bij op dat zo’n pagina enkel beschikbaar is voor fabrikanten en distributeurs. Voor verkopers die geregistreerd staan als merk en direct verkopen aan de eindconsument, wordt de term EBC (Enhanced Brand Content) gebruikt.
Prijs en beschikbaarheid
Zoals reeds eerder vermeld is de concurrentie (door de grote concentratie van verkopers bij eenzelfde product) heel hard. Amazon zal de goedkoopste verkoper altijd bovenaan plaatsen, waardoor die vanzelfsprekend ook het meeste zal verkopen.
Uiteraard is het ook mogelijk dat prijs niet het belangrijkste verkoopargument is (bijvoorbeeld bij luxegoederen). In dat geval dien je te zorgen voor een informatieve beschrijving die zorgt voor een interessant verhaal.
Tenslotte is het ook heel belangrijk om de beschikbaarheid van je producten in de gaten te houden. Uitverkochte producten zullen snel lager zakken in de rankings van Amazon. Beheer daarom je voorraad goed (Stock management)..
Advertenties
Zoals je bij zoekmachines kan adverteren (SEA) bieden marktplaatsen ook de mogelijkheid om te adverteren. Uiteraard blijft organisch scoren het belangrijkste en zou dat in de eerste plaats ook de focus van de handelaar moeten zijn, maar advertenties tijdens piekperiodes kunnen zeker een extra boost geven aan je verkoop. Hierdoor stijgt je conversiewaarde op een bepaald zoekwoord, een parameter waar Amazon rekening mee houdt. Bovendien kan het ook helpen om bezoekers sneller een aankoop te laten doen, wat ervoor zorgt dat je organisch zal stijgen.
Reviews
Iedereen doet het: kijken naar de reviews van een product. Ze zijn een enorm krachtig signaal om potentiële kopers mee te beïnvloeden. Spoor kopers daarom aan om na hun aankoop een review achter te laten op je productpagina. Dat kan eventueel versterkt worden door een incentive als een korting bij de volgende aankoop.
Daarbovenop worden woorden in een recensie ook gevonden door andere klanten. Helaas bestaat er ook altijd de kans dat je als eigenaar een slechte recensie krijgt op een product. Mocht dat gebeuren is het belangrijk om hier zo snel mogelijk op te reageren. Dat doe je niet door in discussie te gaan, maar door begrip te tonen en te benadrukken hoe belangrijk klantenservice is voor het bedrijf. Zoek samen naar een geschikte oplossing. Amazon ziet dit trouwens ook als een positieve factor wanneer recensies worden opgevolgd.
Seller performance score
Alhoewel er meer dan 2,5 miljoen handelaren actief verkopen op Amazon wil Amazon hier toch controle over houden. Dat doen ze via een eigen meetsysteem om de kwaliteit van een verkoper te berekenen. Hiervoor heeft het enkele doelen opgesteld waaraan elke handelaar dient te voldoen:
- Order defect rate < 1%: Deze parameter kijkt hoeveel orders negatieve feedback geven op een bestelling. Een beschadigd product, een foutieve beschrijving… vallen hieronder.
- Pre-fulfillment cancel rate < 2,5%: Dit is het percentage dat een verzonden bestelling werd geannuleerd door een verkoper, ongeacht de reden.
- Late shipment rate < 4%: Zoals de naam al aangeeft, het percentage van bestellingen die niet op tijd werden geleverd want ook dat zorgt voor een negatieve ervaring bij klanten.
Klanten die naast deze parameters ook opvallend veel negatieve reviews krijgen (1 of 2 sterren) worden verwijderd als handelaar door Amazon.
Amazon Prime
Zoals in het begin al werd meegedeeld willen marketplaces hun klanten vasthouden in een zelfgebouwd ecosysteem. Dat doen ze door maandelijkse abonnementen aan te bieden die tal van voordelen met zich mee brengen, zoals next day delivery.
Amazon ontwikkelde hiervoor Prime, die in 2018 werd gelanceerd. Bedrijven die producten via Prime verzenden zullen voorrang krijgen op anderen. Omdat Amazon niet kan garanderen dat hun handelaars wel degelijk binnen een dag bij hun klanten kunnen leveren, doen ze dat zelf. Ook al lever je je producten dus binnen een dag bij de klant, je krijgt er geen Prime-label voor. Dat was vroeger anders via het Seller Fulfilled Prime programma, maar dit is inmiddels stopgezet.
Om dat label te krijgen dien je lid te worden van het Fulfillment by Amazon (FBA) programma. Door een verhoogde commissie af te staan aan Amazon in combinatie met een maandelijks abonnement bewaart Amazon je producten in hun eigen magazin. Bovendien zijn ze ook aansprakelijk voor je klantenservice en doen zij alle leveringen. Dat maakt het dus extra gemakkelijk maar heeft helaas ook een prijskaartje. Onderstaand filmpje geeft hierover alle uitleg.
Voice Search
Voice Search of spraakbesturing komt alsmaar meer voor. 36% van de Vlamingen heeft te kennen dit reeds gebruikt te hebben. Naast Siri, Microsoft Cortana of Google Home banen spraakassistenten ook hun weg naar marktplaatsen. Amazon heeft met Alexa ook een eigen spraakassistent. Wanneer je weet dat hier in de Verenigde Staten alleen al meer dan 100 miljoen exemplaren van verkocht zijn en producten ook via voice kunnen gekocht worden, is dat nog eens een nieuwe doelgroep die je als handelaar kan aanboren.
Conclusie
Marketplaces zijn een uitstekend alternatief om naast je eigen webshop je verkoop te stimuleren. Bovendien biedt het extra kansen voor kleine handelaars die focussen op een niche en minder voor ketens. Dat bevestigt ook Bart Claes, CEO van JBC België. In 2016 verkochten ze een deel van hun kindercollectie via Bol.com om zo door te breken. Helaas leverde dat onvoldoende omzet op en bij massaverkoop snoepen commissies vaak een groot deel van de winst af.
Wanneer je een correctie prijsstrategie hanteert (rekening houdend met de vaste kosten bij Amazon Prime en commissies) en je houdt je aan de richtlijnen en wensen van Amazon of andere marktplaatsen, dan maak je een grote kans om hoog te ranken en snel te groeien.
Auteur
Artikel door Frederik Vermeire. Neem contact op bij vragen of advies: www.wiseo.be
Meer lezen: