Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Moet ik al mijn producten online zetten?

Nee, je hoeft niet te wachten tot je volledige aanbod online staat om je webshop te lanceren.

Je kan op een snelle en efficiënte manier je webshop starten. Je webshop publiek maken met een beperkt aanbod en nadien je webshop verder vullen, is niet erg.

Integendeel: het geeft je extra communicatiemomenten. Elke nieuwe uitbreiding van je aanbod is een gelegenheid om je webshop opnieuw in de kijker te zetten, op sociale media of in een nieuwsbrief.

Met welk aanbod ga je van start?

Er zijn twee belangrijke aspecten:

1. Denk vanuit je eigen productaanbod en jouw klanten

  • Wat zijn jouw bestsellers?
    Voeg de items toe waarvan je doorgaans het meeste verkoopt. Vergeet niet rekening te houden met je voorraad.
  • Stel de vraag aan je klanten.
    Pols via je Facebook-pagina of Instagram-profiel naar welke producten er vraag is. Zo kan je je aanbod meteen afstemmen op de vraag.
  • Denk aan de huidige situatie.
    Welke producten zijn relevant in tijden van een lockdown? Bijvoorbeeld: ouders zullen voor hun kinderen nu eerder spelletjes kopen dan zwemkledij.

2. Waarmee kan je je onderscheiden online?

Begin met de merken die je exclusief verkoopt, of merken die je in weinig (online) winkels vindt.
Tip: zorg dat je een categorie hebt per merk. Bijvoorbeeld: een broek van het merk Carhart, verkoop je zowel onder de rubriek ‘broeken’ als onder de rubriek ‘Carhart’.

Je kan ook nagaan naar welke producten het vaakst gezocht worden online. Dit kan je nagaan met het Google Keyword Tool of eventueel Google Trends.

Als je start met een aanbod op basis van deze tips, kom je al een heel eind verder. Gaandeweg kan je extra rubrieken en producten toevoegen en je shop uitbreiden.
 

Auteur:
Artikel door Kristof Nizet. Neem contact op bij vragen of advies: www.upwave-agency.com