Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Is het te laat om met e-commerce te beginnen?

Uiteraard niet.

Net zoals er elke dag nog nieuwe winkels opengaan in de straten en er steeds nieuwe horecazaken verschijnen, kan je nog steeds beginnen met e-commerce.

Start wel met de juiste verwachtingen. In tegenstelling tot fysieke winkels zijn er geen toevallige passanten. Je moet dus meer tijd (en geld) steken in bezoekers aantrekken.

Als je begint met e-commerce en nog niet zeker bent of het iets voor jouw zaak is, vermijd dan grote kosten in het begin.

1. Wat is e-commerce? Wat zijn de mogelijkheden?

E-commerce houdt het online verkopen van producten in. Dat kan via een webshop, maar niet noodzakelijk.

Verkoop je geschenken, kledij, beautyproducten,... ? Dan kan je een webshop starten. Consumenten kiezen producten in jouw online winkel, jij zorgt dat ze thuis worden geleverd.

Verkoop jij bijvoorbeeld zwembaden? Dan is een webshop misschien geen goed idee. Maar je kan wel online verkopen door adviesgesprekken of het overlopen van plannen te organiseren via een videocall.

E-commerce draait rond verkopen via het internet. Dat kan via een webshop zijn, maar dat hoeft niet. Denk dus niet te snel dat e-commerce niet werkt in jouw sector of branche. Er zijn veel mogelijkheden!

2. Bepaal wat je wil verkopen

Wil je een webwinkel starten, overweeg dan goed met welk aanbod je begint.

  • Denk vanuit de vraag van je kanten: welke producten verkoop je het meest? Wat zijn je bestsellers?
  • Maar denk ook vanuit de praktische kant: welke producten heb je nog het meeste in stock? Waar neem jij het meeste marge op?

Richtlijnen om te kiezen met welk online aanbod je begint vind je hier.

Leent je product zich moeilijker tot online verkoop? We nemen het voorbeeld van een zwembadinstallateur er nog eens bij:

Veel mensen zijn nu thuis aan het werk en brengen meer tijd door in hun tuin. Nu ze tijd hebben, maken ze plannen en denken na over wat ze met hun tuin willen doen deze zomer.

Speel hierop in in je communicatie. Laat weten dat ze bij jou terecht kunnen voor informatie, zelfs nu geen fysieke afspraak mogelijk is. Maak een afspraak voor een telefoongesprek of een videogesprek. Zij kunnen hun wensen vertellen en jij kan - vanop afstand - advies geven. Je kan vragen om foto’s en afmetingen van hun tuin te sturen. Op deze manier tref je de nodige voorbereidingen voor installatie en kan je al tot een overeenkomst komen. De uitvoering plan je in na de lockdown.

3. Bereid je praktisch voor

Start je een webwinkel?

Zorg dan dat je het nodige verpakkingsmateriaal hebt. Koop voldoende, maar ga niet voor te grote hoeveelheden. Wacht eerst even de respons af. 
Overleg ook met je plaatselijk postkantoor hoe en wanneer je je pakjes best aflevert bij hen.

Ga je voor verkoop via videobellen?

Zorg voor een plek met een degelijke internetverbinding en een bureau met gepaste achtergrond. Bereid voor wat je wil bespreken met je klanten en wat je wil tonen. Het fysiek overlopen van een brochure kan je bijvoorbeeld vervangen door het e-mailen van een brochure of het tonen van een presentatie.

Twijfel je nog hoe jouw zaak met e-commerce kan beginnen? Doe beroep op een adviseur

Wat na de lockdown?

Je kan nu snel schakelen om het omzetverlies van je zaak in zekere mate te beperken. Maar zie het niet als one-shot. Zorg dat wat je nu doet van e-commerce aansluit bij de werking en filosofie van je zaak. En zet het na de lockdown verder. De consument is nu meer dan ooit online. Door je diensten en producten nu online aan te bieden, speel je in op behoeften van je klanten tijdens de lockdown. Bovendien is dit ook de ideale periode om je eerste stappen te zetten en het verkopen via e-commerce volledig onder de knie te krijgen. Van zodra je fysieke winkelpunt terug opengaat, is je nieuwe webshop een mooie aanvulling die voor extra omzet zorgt.
 

Auteur:
Artikel door Kristof Nizet. Neem contact op bij vragen of advies: www.upwave-agency.com