Stappenplan voor sociale media
in Sociale mediaGoed begonnen is half gewonnen.
Vooraleer van start te gaan, maak je best grondig volgende oefening. Losse flodders werken immers niet, zeker niet op de sociale media.
Dit stappenplan kan je daar ongetwijfeld bij helpen.
-
Nulmeting: wat doe je vandaag al online?
Een eigen website? Een Facebook pagina? Een digitale nieuwsbrief ? …
-
Wat willen we met onze sociale media bereiken?
Merkbekendheid, relatie ondersteunend, nieuwe klanten werven, klantentevredenheid verhogen, ...
-
Wie is onze doelgroep? wie willen we precies bereiken?
Jongeren, potentiële medewerkers, …
-
Welke kanalen gaan we daarvoor vastleggen? Kijk in functie van je doelgroepen: welke kanalen gebruiken zij?
Wil je professionele contacten uitbreiden, dan opteer je best voor LinkedIn.
-
Geef de gekozen kanalen vorm.
Zorg dat ze dezelfde huisstijl hebben als de rest van jouw communicatie.
-
Organiseren van de sociale media.
Wie zal instaan voor de content, welk verhaal ga je brengen ?
-
Informeer en sensibilseer je medewerkers. Licht je collega’s in, vraag hun ideeën.
-
Ga participeren en reageren: breng niet alleen je eigen verhaal, luister ook naar de anderen. En speel daar op in.
-
Luisteren is een must: ga aan de hand van een monitoring tool na waar er wat over je bedrijf of sector wordt verteld.
Er bestaan zowel gratis tools als Google Alerts https://www.google.be/alerts als betalende software zoals http://www.obi4wan.nl/
-
Maak een contentplan: op maandbasis leg je een aantal berichten en thema's vast.
-
Evalueer op gezette tijdstippen.
Werden de doelstellingen gehaald? Welke acties werkten goed en welke niet? Komt er interactie op de berichten? Op basis van deze bevindingen moet je eventueel bijsturen.
TIP: laat de technologie voor jou werken.
Werk je met verschillende kanalen, dan is een tool zoals Hootsuite https://hootsuite.com/ best wel handig. Je plaatst je berichten vanuit Hootsuite in een handomdraai op Facebook, Twitter, Linkedin,... Interessant is dat je ook berichten kunt klaarzetten om op een specifiek moment in de toekomst te publiceren.