Op welke manieren kunt u e-mailadressen verzamelen?
in E-mailmarketing
Klanten
Je klanten zijn je eerste doelgroep om via e-mail te benaderen, dus zorg ervoor dat je hun e-mail adres opneemt in je klantendatabank. Doe het...
- bij elk contact of bij het aanmaken van een klantenkaart.
- bij deelname aan een wedstrijd of een actie.
- Vergeet niet de mensen die aan de kassa wachten de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven op een lekker ouderwetse manier: door hun naam en adres in te vullen op een blad aan je toonbank.
- Ook in je etalage kan je de uitnodiging aanbrengen om online in te schrijven of dit via een QR code op je etalageraam aanbrengen. Wie de QR code scant met de smartphone (op een moment dat de winkel niet open is) kan zich op die manier toch snel inschrijven op je mailinglijst. Zorg dan wel dat die inschrijving makkelijk kan op een smartphone!
Prospecten
-
Je website, webshop of blog zijn ideale kanalen om adressen van niet-klanten te verzamelen. Breng je dat eerder summier aan op je site, dan moet je niet al teveel instroom verwachten. Maar er zijn ook technieken om op bepaalde momenten de inschrijving op de nieuwsbrief heel prominent in beeld te brengen. Bijvoorbeeld bij iemand die voor het eerst je website bezoekt.
Op www.boekhandelpardoes.be staat de uitnodiging voor het inschrijven op de e-mail nieuwsbrief prominent bovenaan op elke pagina van de webshop.
- Plaats het inschrijfveld ook onderaan elk nieuwsbericht (zoals bv. in deze site). De kans dat bezoekers zich inschrijven is namelijk het grootst na het lezen van een interessant nieuwsbericht of blogartikel.
- Heb je een interessant dossier dat je met je prospecten wilt delen? Bv. concrete uitleg over een onderwerp, een inspiratieboek... Deel het dan als een whitepaper. Heel vaak worden dergelijke documenten vrij ter beschikking gesteld in ruil voor een e-mailadres. Respecteer wel de privacy. Deze mensen moeten ook steeds de mogelijkheid hebben om zich terug uit te schrijven!
Adressen aankopen
E-mail adressen aankopen is niet zo'n goed idee. Eerst en vooral omdat die personen niet expliciet gevraagd hebben mails van jou te willen ontvangen. Laat je je toch hiertoe verleiden, vergewis je er dan van dat de adressenlijst wel degelijk opt-in adressen zijn, zoniet zullen de ontvangers je heel snel als spammer beschouwen. En de weg terug is haast onmogelijk. Lees hierover meer in de spelregels van e-mail marketing.