Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Hoe kan je reviews verzamelen op Facebook?

in Sociale media

Goede recensies en klantenfeedback spelen een erg belangrijke rol voor ondernemingen. Nieuwe en bestaande klanten gaan namelijk vaak op zoek naar ervaringen van anderen alvorens met jouw onderneming in zee te gaan. En aangezien het overgrote merendeel van je klanten op Facebook zit, is het natuurlijk een perfect kanaal om reviews over je onderneming uit te spelen. Maar hoe verzamel je reviews op Facebook?

Hoe stel ik reviews in voor mijn Facebookpagina?

  • Ga naar je Facebookpagina en klik rechtsboven op ‘instellingen’:

Facebook reviews verzamelen

  • Je krijgt nu een menu te zien van instellingen die je kan bewerken. Klik op ‘pagina bewerken’ en scroll wat naar onder tot je aan het onderdeel ‘tabbladen’ komt.

Facebook reviews instellen

  • Wanneer ‘standaardtabbladen gebruiken’ uitgeschakeld staat of wanneer je het tabblad ‘recensies’ niet in de lijst ziet staan, klik onderaan dan op ‘een tabblad toevoegen’:

Facebook reviews instellen

  • Klik vervolgens bij ‘recensies’ op ‘tabblad toevoegen’:

Facebook recensies verzamelen

  • ‘Recensies’ staat nu tussen je lijst van tabbladen. Klik op ‘instellingen’ en zet recensies weergeven aan. Druk vervolgens op ‘opslaan’:

Facebook recensies verzamelen

  • Je klanten kunnen nu reviews posten op je Facebookpagina.
  • Onder je omslagfoto op je pagina kan je nu ook de gemiddelde score zien die mensen aan je bedrijf hebben gegegeven. Zo zien mensen die je pagina bezoeken meteen hoeveel sterren je hebt verdiend.

Hoe verzamel ik reviews?

Ook al heb je de mogelijkheid nu ingeschakeld om recensies achter te laten op je Facebookpagina, review komen er niet vanzelf. Daarom is het belangrijk om je klanten te stimuleren om hun positieve ervaringen te delen via een recensie op Facebook. Maar hoe doe je dat?

1. Reageer op je reviews

Heel wat eigenaars van een Facebookpagina vergeten het vaak, maar probeer om zoveel mogelijk te reageren op alle reviews die je krijgt. Wanneer klanten zien dat hun reviews bekeken worden en dat hun feedback gewaardeerd wordt, zijn ze ook meer geneigd om zelf een review op je Facebookpagina achter te laten.

Bovendien is het ook erg belangrijk om op negatieve reviews te reageren. Je kan (negatieve) reviews immers niet verwijderen op Facebook, maar een correctie reactie kan iets negatiefs ook ombuigen tot iets positiefs en zal je bovendien geloofwaardiger doen overkomen.

Waar kan je je reviews bekijken en erop reageren?

  • Ga naar je Facebookpagina.
  • Klik in het navigatiemenu links onder je profielfoto op ‘recensies’:

Facebook recensies bekijken

  • Er opent zich een pagina waarop je alle recensies kan lezen.
  • Je kan de recensies sorteren op ‘nuttigste’, ‘recentste’ en ‘sterrenbeoordeling’. Om te reageren, sorteer je best op ‘recentste’.

2. Vraag mensen om een review

Af en toe zal een klant wel spontaan een review achterlaten, maar dat zal eerder beperkt zijn. Als je dus meerdere reviews wilt hebben op je Facebookpagina, is het belangrijk om er actief naar te vragen. Klanten zijn immers sneller geneigd om een review te plaatsen wanneer iemand hen dat specifiek vraagt.

Hoe vraag je om reviews?

  • E-mail je klanten om na een aankoop een review achter te laten.
  • Voeg een opvallende call-to-action toe op je website die je klanten doorverwijst naar de reviewpagina op Facebook.
  • Krijg je een positief berichtje of zie je een positieve reactie op een Facebookbericht, bedank die persoon dan en vraag of hij/zij een review wil achterlaten.
  • Wees creatief. Je kan je klanten op heel wat verschillende manieren om een review vragen.

Belangrijk is dat je je klanten het steeds makkelijk maakt door hen meteen een link naar je Facebookpagina te bezorgen en hen duidelijk uit te leggen hoe ze een review kunnen plaatsen.