Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Doelen instellen in Google Analytics

in Google

Als je een website hebt, dan heb je meestal ook een conversiedoel voor ogen. Conversie wil zeggen dat je bezoekers een bepaalde actie ondernemen op jouw website waardoor jouw gewenste doel bereikt wordt. Denk hierbij aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van een brochure, het kopen van een product, … Google Analytics is een erg handige tool om jouw doelen te meten, omdat je er op voorhand kan instellen wat je wil bereiken en je vervolgens per doel het aantal conversies kan zien.

Hoe stel ik mijn doelen in via Google Analytics?

  • Log in op je Google Analytics account of maak een account aan via https://www.google.com/intl/nl_be/analytics/.
  • Klik linksonder op het tandwielicoontje om naar het beheer te gaan. Je komt nu terecht op de pagina met instellingen.
  • In de derde kolom onder ‘weergave’ zie je doelen staan. Klik hierop.

  • Als je een nieuw doel wilt aanmaken, klik op ‘+ NIEUW DOEL’. Opgelet: je kan maximum 20 doelen instellen in Google Analytics. Als je deze knop niet ziet staan, heb je waarschijnlijk je maximum aantal doelen bereikt. 

  • Vervolgens kan je kiezen tussen ‘template’ om door te gaan met een vooraf ingevulde configuratie of ‘aangepast’ voor een nieuw doel. Kies je gewenste optie en klik op ‘doorgaan’.

  • Je komt nu terecht bij je doelbeschrijving:

  • Wanneer je ‘template’ hebt geselecteerd, zijn de naam en het doeltype automatisch ingevuld. Wanneer je voor ‘aangepast’ hebt gekozen, kan je zelf je doelnaam en het doeltype kiezen. Er zijn vier verschillende doeltypes:

1. Bestemming:

Er is sprake van conversie wanneer een bezoeker op een bepaalde URL komt. Een voorbeeld is de bedankpagina waarop iemand terechtkomt die zich net heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Opgelet: als je een bedankpagina als bestemming wilt meten, zorg dan voor een unieke URL. Wanneer de URL hetzelfde is als die van je inschrijfformulier, dan ziet Google Analytics geen verschil tussen mensen die zich daadwerkelijk hebben ingeschreven en mensen die enkel de inschrijfpagina bezocht hebben.

2. Duur:

Er is sprake van conversie wanneer een iemand een bepaalde tijd spendeert op je website.

3. Pagina’s/ schermen per sessie:

Er is sprake van conversie wanneer een bezoeker een bepaald aantal pagina’s bekijkt tijdens een sessie.

4. Gebeurtenis:

Er is sprake van conversie als de bezoeker een actie onderneemt op je website, zoals een video bekijken of een bestand downloaden.

  • Klik op ‘doorgaan’.
  • Stel de details in van je gekozen doeltype en klik op ‘opslaan’. Je doel verschijnt nu in de lijst van doelen.

Hoe pas ik mijn doelen aan?

  • Klik in de lijst op het doel dat je wilt bewerken.
  • Je krijgt opnieuw alle stappen te zien om je doel in te stellen:

  • Klik op de instelling die je wilt bewerken en pas aan waar nodig.