Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Aan de slag met Instagram Shopping

in Sociale media

De tijden waarin je een foto van jouw producten op Instagram moest posten met als onderschrift ‘link in bio’, zijn voorbij. Tegenwoordig is het namelijk mogelijk om producten te taggen in je berichten of verhalen en mensen vervolgens via Instagram op je webshop te laten shoppen. Handig, dat wel. Maar hoe doe je dat nu juist?

Wat is Instagram Shopping?

Dankzij Instagram Shopping kan je gratis producten koppelen aan de content op je Instagramaccount. Dat doe je door producten te taggen in je berichten of verhalen. Wanneer je een product tagt, dan blijft de informatie onzichtbaar totdat iemand op de foto klikt.

Shopping koppelen

Klik je vervolgens op de tag die verschijnt, dan word je doorgeleid naar een productpagina waar je de afbeelding, omschrijving en prijs van het product te zien krijgt. Geïnteresseerden kunnen vervolgens via één eenvoudige knop doorklikken naar het product in de webshop - weliswaar nog steeds binnen de Instagram app.

Productpagina

Zo moeten potentiële kopers de app dus niet verlaten, waardoor de kans dat ze afhaken in het aankoopproces een heel stuk kleiner wordt. En ook voor klanten is dit een win-win situatie, want ze moeten niet meer heel je webshop doorzoeken om het product op je foto terug te vinden.

Aan de slag met Instagram Shopping

Instagram shopping activeren

Voordat je aan de slag kan gaan met Instagram Shopping, moet je controleren of je bedrijf en je account aan de volgende eisen voldoen:

  • Instagram Shopping werkt alleen maar bij een bedrijfsaccount. Vooraleer je dus producten kunt taggen, moet je eerst jouw Instagramprofiel omzetten in een bedrijfsprofiel
     
  • ​Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je bedrijfsaccount op Instagram gekoppeld wordt aan een Facebook-catalogus. 

    1. Ga naar je Facebookpagina en zorg ervoor dat het winkelsjabloon wordt ingesteld. Klik hiervoor op ‘instellingen’ en vervolgens op ‘sjablonen en tabbladen’. Naast je huidige sjabloon zie je de optie ‘bewerken’. Klik hierop en stel het winkelsjabloon in. Op je Facebookpagina krijg je nu ook een tabblad ‘winkel’ te zien. 

    2. Klik op dit tabblad en ga eerst akkoord met de algemene voorwaarden. Selecteer vervolgens een betalingsmethode, je valuta en voer nog een aantal gegevens in.

    3. Begin met producten toe te voegen aan je catalogus.

    Product toevoegen
  • Wanneer je je Instagramaccount hebt omgezet naar een bedrijfsprofiel én wanneer je je Facebookcatalogus hebt aangemaakt, dan wordt jouw Instagramaccount automatisch beoordeeld. Voldoe je aan alle eisen? Dan verschijnt de shopfunctionaliteit automatisch in je account. Opgelet: het beoordelingsproces kan enkele dagen duren.
     
  • Zie je geen shopfunctie verschijnen? Dan kan het zijn dat je account nog niet is goedgekeurd voor shoppen op Instagram of dat je de nieuwste versie van de Instagramapp nog moet installeren.
     
  • Wanneer je account en catalogus zijn goedgekeurd voor Instagram Shopping, dan moet je enkel nog de functie om producten te taggen inschakelen.

    1. Ga naar je bedrijfsprofiel op Instagram.

    2. Tik op de drie streepjes in de rechterbovenhoek en vervolgens onderaan op ‘instellingen’.

    3. Bij het onderdeel ‘bedrijfsinstellingen’ tik je op ‘winkelen’. 
    Opties

    4. Tik op ‘doorgaan’ en selecteer vervolgens de gewenste productcatalogus.

    5. Tik op ‘klaar’. Je kan nu beginnen met je producten te taggen in je berichten of je verhalen.

Producten taggen in je berichten

Is je shopping-account goedgekeurd? Dan kan je beginnen te taggen! In principe werkt het taggen van producten hetzelfde als het taggen van personen: 

  • Klik op het plusje in het midden, kies een foto die je wilt posten en druk op ‘volgende’.
     
  • Bewerk je foto indien je dat wenst en druk op ‘volgende’.
     
  • Voeg eventueel een bijschrift en locatie toe aan je foto en klik daarna op ‘producten taggen’. 
    Taggen
  • Tik op de plaats waar de tag moet verschijnen en begin met de naam van het product in te typen. In de zoekbalk verschijnen vervolgens de suggesties die in jouw catalogus te vinden zijn.
  • Selecteer het juiste product, klik op ‘klaar’ en vervolgens op ‘delen’. Je foto - inclusief getagde producten - is nu gepost.

  • Wil je producten toevoegen aan een oude foto? Ga dan naar je foto, klik op de drie puntjes en klik vervolgens op ‘bewerken’. Je kan nu producten taggen.

  • Opgelet: per afbeelding kan je maximum 5 producten taggen. Wil je een bericht posten met meerdere afbeeldingen? Dan kan je maximum 20 tags toevoegen.

Heb je minstens 9 berichten met een producttag online gezet? Dan laat Instagram een extra winkeltabblad verschijnen op je profiel. Zo krijgen je volgers meteen een overzicht van alle berichten waarin producten zijn getagd. 

Producten taggen in je verhalen

  • Ga naar ‘je verhaal’ en selecteer de foto of video die je wilt toevoegen.
     
  • Ga vervolgens naar het stickermenu en selecteer de productsticker.

  • Kies het product dat je wilt taggen uit je catalogus.

  • Verplaats de productsticker naar de juiste plaats.

  • Pas eventueel de tekstkleur nog aan door op de sticker te klikken

  • Deel je foto.

  • Per verhaal kan je één productsticker toevoegen. Je kunt de sticker gebruiken met omhoog vegen, hoogtepunten en video's.

    Details