Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Waarom jouw webshop productreviews en ratings nodig heeft (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

Ga je starten met een webshop? Of ben je al volop online aan het verkopen? Vergeet dan niet om reviews en ratings te implementeren.  Want klantenreacties bieden allerlei voordelen. Ja, zelfs de negatieve.
In dit artikel leer je waarom reviews nuttig zijn, hoe je ze gebruikt en op welke manier je alles beheert.

De voordelen van reviews en ratings

Er zijn redenen genoeg om reviews en ratings te voorzien in jouw webshop:

1. Nuttig voor andere bezoekers

Mensen zijn kuddedieren. We laten ons leiden door een groepsgevoel. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe telefoon en raden al jouw vrienden een iPhone aan, dan is de kans groot dat je dit model koopt. 

Uit een onderzoek blijkt dat 88% van de consumenten online reviews even hoog waarderen als persoonlijke aanbevelingen. Klantenervaringen zijn dus nuttig tijdens het beslissingsproces. 

Consumenten worden dikwijls overdonderd door het aanbod. Ze kiezen niet tussen twee of drie producten, maar tientallen of honderden. Zelfs na een eerste technische selectie – op basis van kleur, afmetingen, materialen of functies – blijven er een handvol alternatieven over. Reviews van anderen helpen je om een keuze te maken. Want als een product een groot aantal positieve reacties krijgt, moet het wel goed zijn.

2. Onpartijdige info

Verkopers durven producten weleens te verbloemen. Ze focussen enkel op de positieve punten. Nochtans zijn de nadelen van een product even belangrijk als de voordelen. 

Reacties van bestaande gebruikers zijn doodeerlijk, want ze praten ook over eventuele negatieve aspecten. Dat voorkomt onverwachte frustraties na de aankoop. Bovendien helpt deze feedback – indien je zelf producent bent – om het product te verbeteren.

Sommige onderzoeken tonen aan dat negatieve reviews voor meer conversies zorgen. Hoe dat komt? Simpel: consumenten zijn slim genoeg om te weten dat het perfecte product niet bestaat. Enkele minder goede reacties zijn dus geen probleem – zolang het aantal positieve reviews de slechte overtreft. 

3. Beter voor zoekmachines

Tenslotte bieden klantenervaringen een SEO-voordeel.
Zoekmachines kijken naar de tekst op een pagina om de inhoud te begrijpen. Is er geen of weinig tekst, dan maak je het hen moeilijk.
Neem bijvoorbeeld een kijkje naar deze twee productpagina’s voor mobilhomes: 



De eerste bevat een productnaam, prijs en foto’s. Meer niet. Consumenten en zoekmachines hebben geen informatie over de afmetingen, het type versnellingsbak, aantal slaapplaatsen, enz.



Dat is bij het tweede voorbeeld wel het geval. Hierdoor kunnen zoekmachines deze pagina tonen indien iemand zoekt naar “mobilhome 4 bedden manuele versnellingsbak”. Kortom: relevante tekst verhoogt je online vindbaarheid.

Waarschijnlijk heb je geen tijd of budget om voor elk product een omschrijving toe te voegen. Reviews zijn dan een oplossing. Zo worden jouw klanten meteen ook copywriter.

Stimuleer klanten om hun ervaring te delen

Helaas zijn er weinig consumenten die uit zichzelf een review plaatsen. 

Daarom moet je hen overtuigen. Een simpele reminder sturen enkele dagen/weken na een aankoop is een goed begin. 

Je verhoogt de kans op succes met een incentive. Kijk eens naar Coolblue; zij belonen de beste reviewer met een waardebon van 100 euro. Gezien de hoeveelheid copy die ze voor dat bedrag krijgen, is deze aanpak veel goedkoper dan het inhuren van een copywriter.

Het design van reviews en ratings

Nog enkele tips omtrent de positionering, het ontwerp en de functionaliteiten van klantenreacties en waarderingen:

  • Zorg dat enkel ingelogde gebruikers een review kunnen schrijven om spam tegen te gaan.
  • Maak het plaatsen van een reactie zo eenvoudig mogelijk. Vermijd lange formulieren.
  • Geef de score een prominente plaats.
  • Kleuren doen ratings extra hard opvallen.
  • Heb je erg veel reviews op een pagina? Toon de eerste drie en verberg de rest achter een ‘laad meer’ knop.
  • Een grafiek met een verdeling van alle scores is ook een meerwaarde – zeker wanneer deze bruikbaar is als filter.

Breng reviews en ratings naar de zoekresultaten

Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat sommige zoekresultaten aangevuld worden met sterren en andere informatie.
Dat gebeurt aan de hand van structured data.

Structured data zijn kleine stukjes code die zoekmachines meer vertellen over de inhoud van een pagina. Die informatie gebruiken ze om de zoekresultaten aan te vullen. Wil je dit implementeren in jouw webshop? Kijk dan op schema.org.

Het grote voordeel van ratings is de extra zichtbaarheid. De sterren springen in het oog en zullen de click-through rate positief beïnvloeden. Dat wil zeggen: meer bezoekers en meer inkomsten.

En hoe zit het met bedrijfsreviews?

Tot hiertoe hebben we het voornamelijk gehad over productreviews. Maar er bestaan ook reviews van een bedrijf in zijn geheel. Die zijn goed voor het vertrouwen van consumenten. Wie veel positieve reacties kan voorleggen, zal nieuwe bezoekers makkelijker overtuigen om bij hen te kopen. 

Om die reden krijgen deze klantenreacties meestal een prominente plaats. Plantiful heeft bijvoorbeeld een volledige pagina gewijd aan beoordelingen.

Bij dmlights verwijst men naar externe beoordelingen op Trustpilot:

En bij Upperwine toont men de Trustpilot score in de header:

Negatieve bedrijfsreviews

Klachten van ontevreden klanten op Facebook, Google My Business, … zijn onvermijdbaar. Door er op een correcte manier mee om te gaan, maak je het verschil:

  • Verwijder de negatieve review niet. De persoon zal immers andere kanalen vinden om zijn frustraties te uiten.
  • Geef een antwoord om te tonen dat je begaan bent met de reactie.
  • Wees positief en blijf kalm. Vermijd een emotionele respons.
  • Erken de klacht en bied een oplossing aan.
  • Hou het kort. Voor langere conversaties verplaats je het gesprek beter naar e-mail, telefoon, Facebook Messenger…

 

Gastblog

Gastblog door SEO expert Kevin Vertommen. 
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.fuseo.be