Een paar weken geleden verscheen in De Tijd een artikel over hoe de Oost-Vlaamse bakkerijketen Aernoudt, data en kunstmatige intelligentie inzet om de ideale voorraad voor elk van hun winkels te bepalen. Het ingezette algoritme houdt rekening met verkopen uit het verleden, de sluitingsdagen van concurrenten/collega’s, het weer, … Op die manier slaagt Aernoudt erin om 10-15% minder brood en banket weg te moeten gooien.
Het inzetten van data kan dus zorgen voor voorraadoptimalisatie en vraagvoorspelling. Daarbij worden niet alleen de kosten verlaagd, maar ook verspilling wordt voorkomen. Data blijven verder ook belangrijk om aan klantensegmentatie en gepersonaliseerde marketing te kunnen doen maar ook een betere klantenservice organiseren behoort tot de mogelijkheden.
De inzet van data en kunstmatige intelligentie is niet het voorrecht van webshopgiganten en grote retailketens, dat bewijst Anna Pops, een modespeciaalzaak voor kinderen in Aalst. Via een proefproject van de Odisee hogeschool en met steun van de kmo-groeisubsidie van VLAIO, slaagde Anna Pops 8 jaar winkeldata aan te wenden voor een efficiëntere marketing en een persoonlijker service.
Ook ijsverkoper Foubert, met een ijssalon in Sint-Niklaas en in Antwerpen, zet data in. De data die verzameld worden door de ijskarren die ijsjes brengen tot bij de klanten thuis, worden gebruikt voor een efficiëntere routing, het juiste tempo, het juiste moment voor een bepaalde wijk, …
Meer informatie:
(credits foto: Markus Winkler)