Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Het nut van e-mailmarketing automation (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

In tegenstelling tot wat velen durven beweren, is e-mailmarketing nog niet dood. Toegegeven, de openrates van nieuwsbrieven zijn niet meer zo hoog als 10 jaar geleden, maar veel mensen zitten wel dagelijks uren met hun neus in hun mailbox. En waar mensen hun aandacht aan besteden, is er plaats voor marketing!

E-mailmarketing is veel meer dan maandelijks zorgvuldig je nieuwsbrief samenstellen en versturen. E-mailmarketing automation is, laten we zeggen, “e-mailmarketing on steroids”.

Wat is e-mailmarketing automation precies?

E-mailmarketing automation is het automatisch versturen van e-mails naar bepaalde personen in je mailinglijst aan de hand van vooraf bepaalde factoren of triggers. Je gaat dus niet zoals bij een nieuwsbrief een e-mail één keer versturen naar een vaste lijst, maar je gaat bijvoorbeeld e-mails ontwikkelen die in een bepaalde volgorde naar iedere nieuwkomer op je lijst worden verstuurd.

Daar zit al een fundamenteel verschil. Een nieuwsbrief wordt vandaag naar je e-maillijst verstuurd en de persoon die zich morgen inschrijft zal die e-mail nooit ontvangen. Bij een geautomatiseerde sequentie van e-mails krijgt iemand die zich morgen of volgende week inschrijft dezelfde e-mails als iemand die zich vorige week of vorige maand inschreef.

E-mail sequenties bevatten daarom best zo tijdloos mogelijke informatie, zodat de informatie ook over een aantal maanden nog relevant is.

Een geautomatiseerde reeks e-mails vervangt daarom nooit een nieuwsbrief, maar is eerder complementair.

Wat heb je nodig om aan e-mailmarketing automation te doen?

Je drie dingen nodig om aan e-mailmarketing automation te doen:

  1. Een strategie
  2. Inhoud
  3. De juiste software

1. Een strategie

Zomaar in het wilde weg mails gaan sturen leidt zelden tot succes. Je e-mails moeten deel uitmaken van een plan, een strategie.

De eerste stap om te starten met marketing automation is bepalen wie je wil bereiken. Wie is je doelpubliek? Hoe ga je die personen bereiken, welk verhaal ga je vertellen en wat wil je hen laten doen?

Vaak wordt marketing automation ingezet om aan lead nurturing te doen. Wat is lead nurturing? Een lead is een persoon die nog geen klant is, maar waarvan je wel het e-mailadres hebt en waarvan je - heel belangrijk - de toestemming hebt om hem of haar te mailen. Ga nooit mensen in je marketing automation funnel opnemen zonder hun expliciete toestemming.

Wanneer je die lead met behulp van een reeks interessante e-mails warm maakt om klant te worden, noemen we dat lead nurturing.

Je lead stap voor stap overtuigen van je bedrijf is een perfecte strategie voor marketing automation.

E-mailmarketing automation kan je niet enkel inzetten om leads warm te maken, marketing automation kan voor ieder stadium in de customer life cycle een meerwaarde zijn.

Denk bijvoorbeeld aan upselling van producten bij bepaalde klanten of het reactiveren van ex-klanten.

2. Inhoud

Als je een reeks e-mails wilt afvuren op je contacten, is het belangrijk dat de e-mails waardevolle inhoud bevatten. Hoe meer je je lezers kan raken, hoe groter de kans dat je je doel zal bereiken.

Help je lezers, informeer ze en begeleid ze door hun keuzeproces.

Als je een reeks van e-mails uitwerkt, is het belangrijk om erop te letten dat de inhoud een tijdje mee kan zodat je e-mailreeks ook over enkele maanden nog relevant is. Hoe tijdloos de inhoud ook is, het is belangrijk om regelmatig je eigen e-mails nog eens na te lezen en eventueel aan te passen.

3. De juiste software

Er is veel software waarmee je aan marketing automation kan doen. Bij je keuze van software is het belangrijk dat je een pakket kiest waarin je je thuisvoelt.

Zoek een pakket dat net genoeg mogelijkheden heeft. Te veel mogelijkheden zijn niet altijd goed, want hoe meer mogelijkheden, hoe complexer het gebruik vaak is.

Enkele aanbieders van marketing automation software:

  • Activecampaign
  • Pardot
  • Hubspot
  • Copernica
  • Eloqua
  • Marketo

Als je gewoon een simpele reeks van e-mails wilt sturen, zijn eenvoudige e-mailoplossingen zoals Mailchimp of het Belgische Flexmail ook perfect en budgetvriendelijk!

Enkele ideeën om in je marketing automation strategie te verwerken

Bij verschillende acties van bezoekers kan je bepaalde e-mails gaan sturen. Ik zet enkele mogelijkheden op een rijtje. Deze lijst is natuurlijk verre van compleet, maar geeft je een idee van wat er zoal kan.

E-mail sequentie na download e-book

Wanneer bezoekers een e-book of whitepaper downloaden over een bepaald topic weet je waarin ze geïnteresseerd zijn. Aan de hand van de inhoud van het e-book kan je een reeks e-mails versturen die in het verlengde liggen hiervan.

Inschrijving nieuwsbrief

Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, is dat uiteraard een teken dat deze persoon e-mails van je wilt ontvangen. Naast je standaard nieuwsbrief kan je ook bepaalde e-mails versturen naar iedere nieuwe abonnee. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstmail of enkele mails waarin je je productengamma voorstelt.

E-mails na het kopen van product

Wanneer iemand een bepaald product koopt, kan je ook automatische mails gaan versturen. Iemand die bijvoorbeeld een stofzuiger koopt, kan je na een bepaalde tijd een informatieve mail versturen over het onderhoud van zijn toestel en misschien ook stofzuigzakken of andere accessoires voor zijn stofzuiger aanbieden. Bij complexe producten kan eventueel ook een e-mail met instructies voor gebruik gestuurd worden.

Trouwe klanten belonen door middel van automatische e-mails

Voor trouwe klanten is het altijd leuk om beloond te worden. Niets is leuker dan het vieren van belangrijke momenten. Je kan bijvoorbeeld na iedere 10de bestelling een extra bedankmailtje sturen met een kortingscode.

Contractverlenging

Als je een dienst aanbiedt met bijvoorbeeld jaarlijkse contracten kan je automatische mails gaan sturen wanneer de termijn van het contract bijna verstreken is. De verlenging van een contract is een belangrijk moment om je klanten aan boord te houden en je dienstverlening uit te breiden.

Een verjaardagsmail

Een klassieker onder de automatische e-mails is de verjaardagsmail. Wanneer je de geboortedatum van je klant in je database hebt opgeslagen, kan je hem met zijn verjaardag verrassen met een mailtje. Maar let op: deze tactiek wordt al door vele marketeers toegepast, dus wees origineel! Je kan bijvoorbeeld in het oog springen door je mail enkele dagen voor of na de verjaardag te versturen om niet tussen alle andere mailtjes met verjaardagswensen te belanden.

Bovenstaande voorbeelden zijn slecht enkele mogelijkheden. Wees creatief en bedenk zelf leuke automatische campagnes.

Case e-mailmarketing automation Blabloom

Blabloom is een web- en fysieke winkel die zich vooral richt op de verkoop van duurzame baby- en kinderartikelen. Blabloom zet e-mailmarketing automation in om de band met haar klanten te versterken.

Strategie

Blabloom verkoopt kinderproducten met een plus, producten die zorgvuldig geselecteerd werden op hun kwaliteit en bepaalde eigenschappen. Blabloom heeft een sterke missie en om die missie duidelijk naar hun klanten te communiceren, wordt er gebruikgemaakt van een reeks van e-mails.

Waarom?

Je kan als bedrijf een missie hebben en die mooi uitschrijven op je missiepagina op je website. Maar als bijna niemand die pagina bezoekt en nog minder mensen die pagina effectief lezen, dan ben je voor de niet-lezers niet meer dan een bedrijf zonder missie.

Wanneer je dan je klanten een reeks e-mails kan sturen waarbij in iedere e-mail een stukje van de missie in een hapklare brok naar voren komt, kan je stukje bij beetje je klanten vertrouwd maken met je missie.

Wanneer mensen een aankoop gedaan hebben bij Blabloom of zich ingeschreven hebben op de nieuwsbrief, wordt er automatisch een reeks van 16 e-mails verstuurd met telkens 2 weken tussenpauze. Klanten worden dus automatisch 32 weken in de missie van Blabloom ondergedompeld.

Inhoud

De inhoud van een automatische e-mail sequentie is heel belangrijk. Blabloom heeft de inhoud van de e-mails dan ook zorgvuldig gewikt en gewogen.

Als eerste e-mail krijgt iedereen een introductiemail waarin Blabloom zich voorstelt. Een goede kennismaking is heel belangrijk. Ga er altijd vanuit dat klanten je niet kennen!

Welkomstmail Blabloom

Blabloom stelt zich in bovenstaande e-mail zorgvuldig voor, want een goede eerste indruk is belangrijk in een klantenrelatie. De eerste e-mail communiceert de bestaansreden van Blabloom en legt een connectie met de lezer. De missie wordt aangehaald en mensen die meer willen lezen, worden verwezen naar de missiepagina op de website.

Valt het op dat de e-mail buiten de foto een gewone tekstmail is? Als je een boodschap wilt overbrengen en wilt dat mensen je mails effectief lezen, is een tekstmail een aanrader. Kijk eens naar je eigen gedrag in je mailbox. De kans is groot dat je e-mails met een mooie lay-out automatisch gaat zien als reclame en reclame krijgt vaak minder aandacht dan je echte mails.

In de volgende 15 e-mails wordt het productengamma stukje bij beetje aan de lezers voorgesteld. Waarom is dit belangrijk? Het grote probleem van webshops is het feit dat webshops eigenlijk niet meer zijn dan een database van producten. De gebruiker van een webshop klikt her en der op categorieën en producten, maar krijgt nooit een goed overzicht van het hele aanbod. Blabloom stelt haar aanbod daarom aan iedere ontvanger met mondjesmaat voor.

Het is natuurlijk niet mogelijk om alle producten voor te stellen, maar de belangrijkste producten en productcategorieën komen zeker aan bod.

Onderstaande e-mail vertelt aan de ontvangers van de Blabloom-mails dat Blabloom kleding verkoopt. Niet zomaar kleding, maar een zorgvuldige selectie.

Door het productengamma zo automatisch voor te stellen krijgt iedereen die zich in de mailinglijst van Blabloom bevindt een systematische introductie tot de belangrijkste producten en productgroepen.

Software

Blabloom gebruikt geen dure complexe software om de e-mails automatisch te versturen. Blabloom maakt gebruik van de automation functionaliteiten van Mailchimp. Er zijn tools op de markt met veel meer opties en mogelijkheden, maar voor Blabloom is de eenvoud van Mailchimp een pluspunt.

Conclusie

E-mailmarketing automation is een perfecte aanvulling op je e-mailmarketing strategie.
Je kan al aan de slag met eenvoudige software. Werk een strategie uit en begin er aan. Wanneer je automatische mails goed inzet, kunnen ze echt een meerwaarde zijn voor je organisatie of bedrijf.

 

Gastblog
Gastblog door web architect Jente Kasprowski (Inventis)
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.inventis.be