Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

10 stappen om je SEO op je website te verbeteren (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

Er blijft nog heel wat onduidelijkheid over SEO. Vele handelaars kampen met dezelfde SEO problemen. In deze blogpost gaan we duidelijk aangeven welke SEO methodieken juist of fout zijn.

Ik heb in 2015 de SEO van mijn website volledig aangepakt, is dat niet voldoende?” Neen… In 2018 blijft het één van de belangrijkste zaken voor je website.

Hieronder volgen 10 vriendelijke “reminders” hoe je je SEO alsnog kan verbeteren.

  1. Zwakke meta title
  2. Rampzalige URL-structuur
  3. Slechte header-tags
  4. "Dunne" content
  5. Te weinig pagina's
  6. Mobiele website
  7. Interne linking
  8. Claim je Google Mijn Bedrijf
  9. Overmatig adverteren op je website
  10. Updaten van website helpt

1. Zwakke meta title

Raar maar waar. In 2018 zijn er nog steeds websites aanwezig met een slechte title tag. Zoekmachines hechten hier echter nog steeds belang aan. Met een duidelijke meta title of title tag komt de zoekmachine te weten waar de pagina precies over gaat.

zwakke meta title

Hieronder volgen nog een aantal tips om je title tag te verbeteren. Met deze tips zal je nooit meer zwakke title tags schrijven:

  • Gebruik vooral kleine letters. Ja, je kan wel al eens je woord laten beginnen met een hoofdletter maar grote letters komen meestal te schreeuwerig over.
  • Een “I” gebruik je als scheidingsteken tussen je tekst en de naam van je onderneming. Het hoeft niet per se een staand streepje te zijn. Het kan ook een komma of een dubbele punt zijn.
    Voorbeeld: Lange broeken heren I Naam kledingwinkel
  • Unieke meta titles zijn belangrijk!
    Gebruik nooit 2 maal dezelfde title tag. Iedere pagina moet een verschillende title tag bevatten.
  • Schrijf je content voor je klanten en niet voor de zoekmachines. Maak er dus een mooie zin van. We kunnen je garanderen dat gebruikers er meer op zullen klikken. Denk eraan om de belangrijkste zoekwoorden vooraan te plaatsen. Een overbodig gebruik van te veel zoekwoorden is ook niet goed. Hou het vooral eenvoudig.
  • Indien je title tags tot op heden nog niet in orde zijn start je best met de title tag van de home pagina.

2. Rampzalige URL-structuur

rampzalige url-structuur

Stel: je klikt op de eerste URL. Weet jij wat er te zien zal zijn?
Een zoekmachine helaas ook niet.

De 2de URL ziet er al beter uit. Als je erop zou klikken weet je bijna zeker dat je dameskledij te zien zal krijgen.

Niet alleen voor de gebruiker is een duidelijke URL belangrijk. Ook zoekmachines kijken naar de URL om te weten waar de pagina over gaat.

3. Slechte header tags

Deze tip behoort ook tot dezelfde categorie als die van tip #1. Google kijkt namelijk ook naar de header tags (oftewel H1,H2,H3 tags) om te weten waar de pagina nu over gaat.

De volgorde en de content van de tags zijn heel belangrijk. Zo hecht Google meer waarde aan een H1 dan een H2, H2 dan H3, enz. Daarom staat een H1 ook boven de H2, enz. Ook is het belangrijk om te weten dat je een H1 maar één keer mag gebruiken.

Tot slot maak je de header tags zo kort en krachtig mogelijk en zet je de zoekwoorden op de eerste posities.

4. Dunne content

dunne content

Zoekmachines vinden het niet leuk om slechte pagina’s te indexeren. Indien er verschillende pagina’s op de website weinig woorden bevatten is het mogelijk dat zoekmachines de hele website als “zwak” zullen omvatten.

Het perfecte aantal woorden op een website bestaat niet maar...
300 woorden op een pagina wordt beschouwd als het absolute minimum.
Een blog daarentegen gaat al snel naar 750 tot 2000 woorden.

Schrijven tot je erbij neervalt is echter ook een slechte aanpak. Zorg vooral voor relevante content die een meerwaarde biedt aan je lezers.
Het ultieme doel van Google is om meerwaarde te bieden aan zijn gebruikers. Maak hier dus ook jouw doel van.

5. Te weinig pagina's 

Het was lang een trend: de één-pagina website. De naam zegt het zelf al. Dit is een website met maar één pagina.
Gelukkig zijn de meesten hiervan afgestapt. Toch zie je het nu en dan nog eens.

One-page websites hebben een hele negatieve invloed op de SEO van je website.
Doe het dus niet, zorg dat er een duidelijke structuur in je website zit.

6. Mobiele website

mobiele website

Mensen surfen meer en meer mobiel. Het is zelf zo dat het merendeel van de gebruikers (55%) surft via hun mobiele apparaten. Reden te meer om je website alsnog responsive te maken.

Indien je nog niet helemaal overtuigd bent. Hier zijn nog enkele voordelen aan een mobielvriendelijke website:

  • Gebruiksvriendelijkheid verhoogt
  • Snellere pagina snelheid
  • Bounce rate die naar beneden gaat
  • Minder duplicate content
  • Mensen zijn meer geneigd om content te delen via social media

Check via de mobile friendly tool van Google zelf of je eigen website mobielvriendelijk is.

7. Interne linking 

Velen vergeten het maar interne linking blijft een heel belangrijk aspect binnen SEO.
Het resultaat van interne linking mag er dan ook wezen. Het geeft als het ware een boost aan je SEO sessies. Het blijft één van de meest doorslaggevende factoren voor je SEO. Interne linking zorgt er wederom voor dat je website beter te vinden is voor zoekmachines.

Daarnaast is het gebruiksvriendelijk. Mensen klikken op die manier meer door naar andere pagina’s op je website. Dit zorgt er natuurlijk voor dat mensen langer op je website blijven.

Pas wel op want de links moeten relevant zijn én ze moeten op de juiste plaats staan.

8. Claim je Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

Niet alleen handig voor lokale handelaren maar voor veel bedrijven.

Als je alles goed invult en een paar goede foto’s tevoorschijn tovert.... brengt het veel voordelen met zich mee:

  • je bedrijf wordt zichtbaar in Google Maps
  • indien iemand je onderneming specifiek opzoekt, krijgt de gebruiker een mooi en professioneel overzicht te zien
  • je hebt volledig zelf de controle over wat er getoond wordt in het overzicht. Zo kan je snel en gemakkelijk bijvoorbeeld de openingsuren aanpassen
  • je kan de reviews beheren
  • je wordt beter gevonden in Google’s zoekresultaten

Google Mijn Bedrijf aanmaken? Het duurt amper 15 minuten.

9. Overmatig adverteren op je website

Waag het niet om je website er zo te laten uitzien…

overmatig adverteren

Het heeft echter weinig nut om teveel ads te plaatsen. Hoe meer ads je plaatst, des te minder effectief ze zullen zijn. Daarnaast zorgen ads voor een veel te lange laadtijd. Wat heel vervelend is voor de gebruikers. En dan vragen adverteerders zich af waarom er meer en meer mensen een ad blocker installeren…

Heel veel ads duiden op een website met gierige beheerders. Vertrouw jij mensen die alles meepakken wat ze kunnen? Ik alleszins niet. 

Of we kunnen blijven zeuren over de advertentie problematiek of we kunnen er iets aan doen, niet? Hieronder vind je enkele tips inzake ads op je website:

  • Pop-ups
    We zijn 2018. Het is hoogtijd dat pop-ups in de prullenbak verdwijnen. Iedereen vindt het vervelend dus waarom zou je ze dan nog gebruiken? Daarnaast worden de meeste toch niet meer getoond met de nieuwe ingebouwde ad blocker van Google Chrome.
  • Schreeuwerige ads
    Zorg dat de opdringerige ads minder opdringerig lijken. Ook kan je een reden zoeken voor de gebruikers om hun ad blockers uit te schakelen.

10. Updaten van je website helpt

De meeste mensen zijn klaar met een blogpost nadat ze deze op de website hebben gepubliceerd. Je voelt het al aankomen... Natuurlijk is dit niet zo.

Hoe?
Je kan op verschillende manieren de “bejaarde” posts updaten:

  • Eén manier daarvan is om de links up te daten. Zo is het mogelijk dat er nieuwe interne als externe links geplaatst kunnen worden.
  • Zo kan het mogelijk zijn dat er bijvoorbeeld een externe link van 2014 in zit. Probeer een betere/ recentere link te zoeken van 2018.
  • Het klinkt raar maar de tijd van je blogpost aanpassen helpt.
  • Gebruik de tool Link miner om enkele “broken links” op te sporen in je oudere blogposts.
  • Plaats simpelweg tekst/ inzichten erbij. Inspiratieloos? Kijk naar “mensen zochten ook naar” in Google om ideeën op te doen.
  • Tot slot kan je de meta tag eens veranderen. Zorg ervoor dat de nieuwe title tag relevanter is dan de eerste. Indien dit niet het geval is zal de CTR alleen maar afnemen.

Waar te beginnen?
Start met de oudere blogposts waar er nog relatief veel verkeer op zit. Bekijk Google Analytics om dit te weten te komen.

“Her-deel”
Als laatste stap boost je de blog door hem te “her-delen” op social media. Doe niet alsof het een nieuwe post is. Wees eerlijk en plaats erbij dat de post een geupdate versie is.

 

Gastblog

Gastblog door SEO expert Frederik Vermeire.
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.wiseo.be