Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Infographic - online zoekgedrag

online zoekgedrag

 

E-commerce mag dan wel in opmars zijn, 3 op 4 Belgen wil datgene wat hij koopt ook nog altijd even passen of aanraken. Zelfs als een online aankoop toch nog goedkoper zou zijn. Dat blijkt uit een recente studie van Haystack International bij 1.500 Belgen.

Om niet nodeloos door alle drukte heen te moeten, heeft de Belg geleerd om eerst online het aanbod te bekijken en vervolgens pas effectief naar de winkel te trekken.” 

Wim Hamaekers, managing partner bij Haystack

Webrooming

Het het online shoppen zal het “echte” winkelen lang niet onderuit halen. 77% van de Belgen doet zo vandaag aan “webrooming”, wat wil zeggen dat ze eerst online het aanbod bekijken maar vervolgens toch naar de winkel trekken om het product effectief te kopen. Jongeren (79%) doen dit meer dan babyboomers (72%), mannen (78%) meer dan vrouwen (76%), en de hogere sociale klasse (80%) meer dan de lagere sociale klasse (69%).

Opmerkelijk: 74% zegt zelfs liever het product in een echte winkel te willen kopen, ook als het product online goedkoper zou zijn. Als het over kleren en schoenen gaat, past liefst 90% z’n kleren liever in het pashokje dan virtueel. En 61% verkiest dan weer het echte winkelen, omdat ze daar advies kunnen krijgen en geïnspireerd worden.

“De drukte van elke dag - denk maar aan de hele fileproblematiek in ons land - zorgt ervoor dat we vaak eerst online gaan rondkijken, vooraleer we effectief naar de winkel trekken”, zegt Wim Hamaekers. “Maar nog meer heeft het vooral te maken met de manier waarop onze hersenen werken. Als we een product kunnen aanraken, gaan bepaalde prikkels meer gestimuleerd worden, wat ons effectief doet kopen. Dat is van alle tijden, en zal niet veranderen. Ook niet met e-commerce.”

Het ene kan niet meer zonder het andere

De doorsnee winkelier in ons land kan in elk geval niet meer om het online aspect heen, al blijven we het menselijk aspect allemaal bijzonder waardevol vinden, concludeert onderzoeker Wim Hamaekers. “Voor elke winkeluitbater komt het er vandaag op aan om goed na te denken over wat geautomatiseerd kan worden en waar een ‘human touch’ broodnodig blijft. Het ene kan niet meer zonder het andere. Via de website worden almaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Net zoals het omgekeerde ook gebeurt: als een artikel in de echte winkel niet meer in voorraad is, moet het idealiter online besteld kunnen worden en de volgende dag thuis afgeleverd worden.”

Bron: Haystack International