Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Getuigenis: Cent pur cent

Caroline van Cent Pur Cent heropende haar zaak online… en boekt nu al groei

Van de ene op de andere dag kelderde de verkoop van cosmeticamerk Cent Pur Cent met 80 procent. Maar daar laat onderneemster Caroline Rigo zich niet door stoppen. Na één week opende ze opnieuw haar winkel… online. Het succes dat ze nu oogst, kan haar zelfs een omzetgroei opleveren.

Cent Pur Cent, een bloeiend bedrijf ...

Gelatenheid en negativisme zijn niet besteed aan de opvallende Caroline Rigo. Tot voor de coronacrisis organiseerde Caroline met vijftien personeelsleden twintig workshops per week in apotheken, ontving ze tientallen klanten per week in het schoonheidssalon, verkocht ze cosmetica in haar winkel en gaf ze cursussen voor tientallen dames.

Vijf jaar geleden lanceerde ze haar eigen gamma natuurlijke schoonheidsproducten: Cent Pur Cent. “Ikzelf had acne, mede door het gebruik van make-up”, vertelt Caroline daarover. “En als visagiste kwam ik steeds vaker mensen tegen met een allergie, intolerantie of een slechte huid. Toen ik de link ontdekte met make-up, ontstond ook mijn bedrijf. Ik besloot een nieuwe, hybride vorm van make-up te maken die kleur en voeding geeft aan de huid.

Haar producten en persoonlijke aanpak leverden haar een bloeiende zaak op en een nominatie voor de WOMED Award voor ‘Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar 2019’.

... tot schoonheidssalon en winkel moesten sluiten

Maar dan breekt plots de hel los. “Door het coronavirus kelderde de verkoop van mijn schoonheidsproducten in apotheken meteen sterk terug”, zag Caroline. “Onze winkel en schoonheidssalon moesten de deuren sluiten. Ook de cosmetica-opleidingen konden niet meer plaatsvinden. Plots verkocht ik nog maar 20 procent van wat ik anders omzet.

Caroline Rigo - Cent pur cent

Caroline van Cent pur cent

Dit kon Caroline na zestien jaar hard opbouwen niet zomaar laten gebeuren. Ze sloeg de hand aan de ploeg met één duidelijk doel: haar zaak zo snel mogelijk opnieuw opstarten… online. Het lukte haar op één week tijd.

Wat kunnen andere ondernemingen opsteken uit het online verhaal van Caroline? Haar 7 meest opvallende acties:

Actie 1. Sneller reageren dan de anderen

Snelheid is cruciaal, volgens Caroline. “We wilden als één van de eersten online op de markt zijn. Wie later komt, oogst minder succes." De webshop van Cent Pur Cent was op één week tijd live..

Ik zie andere ondernemers soms wachten tot alles klaar is. Dat hoeft niet. Hak je project in kleine stukjes en ga ermee aan de slag. Wacht niet tot alle opties gekend en geanalyseerd zijn, want dan mis je het moment.” 

Actie 2. Zelf een webshop bouwen

Omdat Caroline geen budget had om haar andere webshop ook extern te laten ontwikkelen, ging ze zelf aan de slag met mijnwebwinkel.be. “Op één dag zette ik de webshop van Café Beauté online. Hij kost me slechts 19 euro per maand en voldoet perfect. Hij draait zelfs zo goed dat ik hem deze zomer door een professional laat hermaken.

Actie 3. Partners waarderen

De producten van Cent Pur Cent worden via apothekers verkocht. Caroline wilde hen niet omzeilen door haar online verkoop. “De apothekers zijn mijn belangrijkste retailpartner. Daarom zocht en vond ik een oplossing om hen ook in dit online verhaal te waarderen. Wie online bestelt, duidt haar apotheek aan. Zowel bij thuislevering als bij afhaling bij de apotheker verdient deze een commissie.

Actie 4. Klanten bellen

Terwijl veel ondernemingen hun verkoopinspanningen staken, steekt Caroline haar team net hier een tandje bij. “Onze salesmedewerkers bellen sinds kort onze vaste klanten. Velen van hen zitten thuis en hebben tijd. Bovendien hebben ze zin in een gesprek omdat ze minder sociaal contact hebben. Zo goed als altijd leidt het ook tot een verkoop.

Actie 5. Live workshops op Facebook geven

Cent Pur Cent organiseerde wel duizend workshops per jaar. Het was dé motor van de stijgende verkoopcijfers. Tot de workshops plots wegvielen.

“Sindsdien organiseer ik elke avond om 20u30 een workshop op Facebook”, zegt Caroline. “Er volgen gemakkelijk 300 vrouwen live. Nadien worden de sessies honderden keren bekeken op Facebook en YouTube.”

Actie 6. BV’s engageren voor live sessies

Eén van de aandachtstrekkers voor de online workshops zijn de bekende Vlamingen. Onder meer Loredana, Martine Prenen, Sabine Tiels, Barbara Dex en Joke van de Velde schminkten zich al live met de producten van Cent Pur Cent. “Mensen vinden het leuk om BV’s te zien bij hen thuis. Deze bekende dames lokken extra veel kijkers.

Actie 7. Online opleidingen via video conferencing

Ook de betalende opleiding werd online heropend, in sessies van twee uur per week. “Via video conferencing geven we les over make-uptechnieken”, legt Caroline uit. “Het gaat er heel praktisch aan toe. Ondertussen schminken de cursisten zichzelf, hun dochter of zelfs hun man live volgens wat ze leren in de cursus. En ja, er zijn heel wat mannen die zich laten schminken. We zien ze online bezig. Het is fantastisch.”

Het resultaat? 15 procent winst dit jaar

Het resultaat van deze online inspanningen is indrukwekkend. Het merk Cent Pur Cent zit na een paar weken opnieuw op 100 procent van het beoogde budget. De verkoop die via de winkel en het schoonheidssalon gerealiseerd werd, klom van 0 naar 75 procent. “Dat had ik niet verwacht”, lacht Caroline. “In totaal draaien mijn drie vennootschappen weer 70 procent. Tegen juni verwacht ik 100 procent.”

Als Caroline eerder dit jaar hoopte om dezelfde omzet te draaien als vorig jaar, kijkt ze nu zelfs uit naar winst. “Zoals het er nu uitziet, zullen we er 15 procent bijdoen.