Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Hoe omgaan met voordelen die concurrentie heeft?

Grotere webshops hebben het voordeel dat ze gratis verzending kunnen bieden, snelle levertijden, scherpe prijzen, …

Je vraagt je af of jouw webshop wel nut heeft,  Het vraagt immers een investering en je weet niet of je voldoende gaat verkopen.

Eerst en vooral: een webshop starten hoeft geen duizenden euro’s te kosten. Lees hoe je snel en goedkoop met e-commerce kan starten.

Ten tweede: er is een momentum dat nog enkele weken zal doorgaan. Consumenten beseffen dat lokale bedrijven ademruimte nodig hebben en dat iedereen z’n steentje kan bijdragen door lokaal te winkelen. Deze Corona-crisis kan ook op lange termijn voor een mentaliteitswijziging zorgen.

Ten derde: de consument is steeds meer online. Vaak winkelen Belgen bij buitenlandse webshops omdat er geen volwaardig Belgisch alternatief is. Deze crisis zorgt ervoor dat meer Belgische bedrijven een digitale oplossing zoeken. Het kan een keerpunt worden voor de digitalisering van de Belgische economie, waar jij dan deel van uitmaakt.

Met andere woorden: het momentum om met e-commerce te starten is er.

Dan de volgende stap: hoe kan jij het verschil maken?

1. Speel je lokale karakter uit

Consumenten vandaag hebben sympathie voor kleinere initiatieven. Zeker  nu wordt opgeroepen om lokaal te shoppen kijken consumenten wel voorbij die kleine dingen die grote shops hebben en jij niet.

2. Service

De service na verkoop is vaak een stuk beter bij een kleinere zaak dan bij zo’n grote mastodont. Voor veel klanten is dat nog steeds heel belangrijk. Ze weten dat ze bij jou geen nummer zijn, maar dat jij “the extra mile” gaat voor je klanten en kopen daarom liever bij jou.

3. Bereikbaarheid

Sta klaar voor vragen. Help je klanten zoals je dat zou doen in de winkeL. Zorg dat je telefonisch of via chat bereikbaar bent om klanten nog te helpen met vragen tijdens hun aankoop. Je productexpterise is voor hen een grote meerwaarde in het beslissingsproces. Grote webshops hebben productpagina’s boordevol extra informatie en vergelijkers, maar nog steeds zijn er veel online shoppers die gewoon even met iemand willen praten om hun specifieke situatie uit te leggen en een product aanbevolen te krijgen.

4. Creëer extra waarde ipv kortingen te geven

Als je merkt dat de prijs van de concurrentie gevoelig lager ligt, kan je een product interessanter maken door er iets bij te geven. In het hoofd van de consument wint hij de meerwaarde van de volle prijs, terwijl jij enkel de inkoopprijs erbij doet. 

 

Samenvattend: prijs en aanbod is niet alles. De service die je biedt, de manier waarop je communiceert met je klanten maakt ook het verschil.
 

Auteur:
Artikel door Kristof Nizet. Neem contact op bij vragen of advies: www.upwave-agency.com