Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Chatten met klanten. Overzicht van handige tools

Door de coronacrisis is de het fysieke contact stilgevallen, maar de onlinewereld is actiever dan ooit. We lijsten voor jullie op welke toepassingen je als handelaar kan gebruiken om te chatten en videobellen met je klanten. We bekijken hoe je al de berichtenstromen goed kan beheersen en we geven tips hoe je de tools kan gebruiken om te verkopen op afstand.

Chat applicaties zijn al bijzonder populair en het gebruik zal alleen toenemen. In de onderstaande tabel vind je een overzicht van de populairste apps.

Overzicht chat apps
Overzicht van de populairste chat apps. De info van het dagelijks gebruik komt van de
Digimeter 2019.

Populaire chat applicaties

Twee applicaties, niet bij toeval beiden van Facebook, worden massaal gebruikt over de hele wereld en bieden ook voor uw klantencommunicatie interessante mogelijkheden. Uit de Imec Digimeter van 2019 blijkt dat WhatsApp vorig jaar Facebook Messenger In België voorbij gestoken heeft als meest gebruikte berichtendienst.
 

  • WhatsApp is wereldwijd snel uitgegroeid tot de meest gebruikte chat applicatie. Je kan er net als alle andere gratis mee bellen en videochatten met je klanten, medewerkers of leveranciers. Een account is gelinkt aan een mobiel nummer, dus als je het mobiele nummer van je klant hebt, kan je die vinden op WhatsApp en een chat starten.
  • In 2018 lanceerde Facebook met WhatsApp Business een gratis versie speciaal voor handelaars. Je moet dan wel een apart mobiel nummer opzetten voor je handelszaak. Daarmee kan je automatisch bepaalde berichten beantwoorden of nuttige informatie meegeven aan je klanten, zoals je productcatalogus.
  • Facebook Messenger is de tweede meest gebruikte app. Hiervoor heb je een Facebook account nodig. Zowel vanop je smartphone als de desktop kan je makkelijk berichten sturen en videobellen naar klanten die met jou bevriend zijn of je pagina geliket hebben.


Voor beide apps vind je gratis plug-ins waarmee je een WhatsApp of Messenger chatbox kan opzetten op je website of online winkel. Zo kan je je klanten aansporen om hun vragen te stellen en het gesprek aan te gaan. Vermits elke klant wel zijn eigen favoriete berichtendienst heeft, kan je met Getbutton meerdere chatboxen opzetten met het logo en de kleuren van je eigen zaak.

Videobellen en verkopen of afstand

Je hebt vast gemerkt dat we door de fysieke beperkingen massaal aan het videobellen slaan. Dat is meteen een opportuniteit om je klanten online te helpen bij verkopen op afstand. Enkele tips:

  • Nodig de mensen, ook tijdens een chat, uit om op de videobelknop te duwen. Net zoals ze je winkel binnenstappen hebben ze zo rechtstreeks contact met jou als raadgever.
  • Met je smartphone kan je al video-bellend door je winkel wandelen, je producten tonen en bespreken. Je kan foto’s nemen en doorsturen in de chat.
  • Tijdens een video call kan je je klanten heel persoonlijk bedienen en helpen met vragen.
  • Vergeet niet de links naar je webshop of bestelformulier door te sturen. Dat kan makkelijk door die te kopiëren en plakken in de chat. Vanop je laptop kan dat makkelijk via de WhatsApp Web desktopversie.

WhatsApp en Messenger worden dezer dagen veel gebruikt om te videobellen met een groep bekenden. Als je een grotere groep wil laten deelnemen, zijn er tools waarbij een link volstaat om iedereen uit te nodigen voor een videogesprek.

  • Zoom is heel populair. Met de gratis versie kan je tot 100 deelnemers gaan, maar je bent beperkt tot maximum 40 minuten. Je klanten kunnen via de browser makkelijk deelnemen met de audio en video van hun smartphone of laptop.
  • Whereby is dan weer onbeperkt in tijd, maar limiteert de gratis versie tot 4 deelnemers. Leuk is wel dat je je eigen ruimte kan opzetten (whereby.com/jouwbedrijf) en je klanten zo heel eenvoudig uitnodigt.
  • Hangouts en Skype zijn ook gekend. Je genodigden moeten dan wel eerst inloggen in respectievelijk hun Google of Microsoft account en daardoor neemt het soms wat tijd vooraleer iedereen voorbereid en klaar is om de chat te starten.
  • Met Slack en Microsoft Teams kan je ook videobellen. Dit zijn toepassingen die vooral gebruikt worden om met een groep medewerkers online samen te werken en bestanden te delen.
  • Facebook Live is populair om met een live video een grote groep klanten te bereiken. Het bezorgt je heel wat aandacht en is bijvoorbeeld zeer geschikt voor product demo’s. Lees hier meer over in Facebook live inzetten om contact te hebben met je klanten.

Naast deze veel gebruikte toepassingen zijn er nog veel alternatieven. Voor sommige regio’s zijn die zelfs onmisbaar, denk maar aan WeChat voor wie met Chinese leveranciers wil communiceren. Wil je meer mogelijkheden bekijken, dan raden we je aan om een kijkje te nemen op AlternativeTo. Je geeft er een applicatie in, bijvoorbeeld WhatsApp, en de tool vertelt je meteen welke (gratis) alternatieven er zijn.

Het nadeel van al die rijkdom aan keuzes, is dat we veel communicatiekanalen moeten gebruiken omdat elke klant wel een eigen voorkeur heeft. Maar voor elke uitdaging bestaat er ook een oplossing: All-in-One Messenger en Franz zorgen ervoor dat je berichten op je desktop allemaal samenkomen in één app.

Berichten automatiseren met een chatbot

Een andere uitdaging is dat klanten snel verwachten dat je 24u op 24 reageert op hun chatberichten. Daarom bieden apps als WhatsApp Business en Facebook Messenger je de mogelijkheid om automatisch antwoorden te genereren. Klanten die je ‘s avonds laat contacteren krijgen bijvoorbeeld meteen een vriendelijk antwoord met informatie over je openingsuren. Met Messenger kan je ook veelgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden ingeven. Voor ondernemers die al een FAQ pagina hebben (met veelgestelde vragen) is dit een mooie opportuniteit om je klant snel te antwoorden en tegelijk veel tijd uit te sparen.

Wil je verder gaan in de automatisering van je in- en uitgaande berichten? Dan kan je al eens kijken naar heuse chatbots, die op basis van een intelligente motor inkomende berichten behandelen, sorteren en beantwoorden. Om aan de slag te gaan met je eerste ideeën raden we je Flow.ai aan, een intelligente bot waarmee je je digitale berichten automatiseert.

Facebook Messenger
Met Facebook Messenger kan je automatische antwoorden instellen voor veelgestelde vragen. Rechts zie je de chatbox voor op je website.
 

Auteurs
Artikel door Frederik De Wachter (www.gadigitaal.be) en Lieven Van de Velde. Neem contact op bij vragen of voor advies. 

 

Meer lezen: