Aandachtspunten voor de inhoud van je site

in Website & webshop

Fotografie
Beeldtaal is een bijzonder krachtig middel om je consument te bekoren. Een sterk beeld heeft stopkracht, trekt aan en zegt meer dan duizend woorden. Een grote foto van bedenkelijke kwaliteit doet net het omgekeerde. Slechte beelden hebben dus een averechts effect. Wees hier bijzonder kritisch in en durf de lat hoog leggen.

Op www.schoenenverduyn.be worden van elke schoen 5 foto's genomen met een geautomatiseerde fotostudio. De investering in het apparaat heeft reeds heel wat geld en tijd bespaard én het garandeerd een perfecte kwaliteit. Lees meer in de getuigenis van Schoenen Verduyn.

schoenen verduyn

Enkele tips: 

  • Koop jij een product waar geen foto bij staat? Wellicht niet. Vermijd dus dat je foto-loze productpagina's hebt.
  • Zorg er ook voor dat je foto's niet voor verwarring zorgen en dat je duidelijk aangeeft wàt je precies koopt.  Vb. op shop.destrooper.com zie je daadwerkelijk in de foto dat je per bestelling een pakket van 4 doosjes wafeltjes koopt. 
    destrooper
  • Zorg voor meerdere foto's van een product: een pure packshot, aangevuld met sfeerbeelden of het gebruiksmoment. Ook detailfoto's zijn belangrijk!
  • Zorg voor uniformiteit qua stijl: steeds een perfect witte achtergrond, steeds hetzelfde camerastandpunt,...

Productinformatie
Naast content rond je merk, bedrijf, trends, enz… die in een blog kan verwerken, is er ook werk aan de winkel voor de productinformatie.

Enkele tips

  • Bespaar niet op tekst!
  • Beschouw het als de uitleg die je van een verkoper in de winkel verwacht: ben je ermee geholpen? Prima. Dan ga je kopen. Was het niet overtuigend en blijf je met vragen zitten? Dan ga je die stap niet zetten, maar op zoek gaan naar de antwoorden op andere websites.
  • Schrijf voor de mens die je webshop bezoekt en niet om Google te bekoren.
  • We hebben het hier uitgebreider over in het hoofdstuk rond SEO.
  • Zorg ervoor dat je tekst zowel rationele, gestructureerde informatie bevat (gewicht, kleur, verpakkingseenheid, afmetingen, …) als emotionele informatie (makkelijk onderhoud, leuk voor je interieur, …). Zo zijn zowel de linker- als de rechter hersenhelft tevreden :-)
  • Teksten worden gelezen als ze hapklaar gepresenteerd worden. Vermijd dat je van uiterst links naar helemaal rechts op je scherm moet lezen. Maak de leesbreedte kort en deel lange stukken tekst op met tussentitels.
  • Hoe duurder het product, hoe meer informatie je moet aanbieden.

Beoordelingen
De mening van andere mensen vindt de consument bijzonder belangrijk. Het is ook een deel van de "content" die je online kan aanbieden. Het voordeel? Je klanten schrijven het. In hun bewoordingen en met hun opmerkingen. Ideaal dus als aanvulling op je eigen geschreven productinformatie.

Veel e-commerce software pakketten bieden de mogelijkheid van reviews standaard aan. Maar het is niet omdat je die optie op je webshop activeert, dat je meteen honderden reviews zal binnen krijgen... Waarom zou een klant zomaar een beoordeling voor je schrijven? Zijn tijd is immers kostbaar.

Denk dus na wat je kunt doen om een klant ertoe aan te sporen. Beloon hem met een kortingsbon op een volgende aankoop. Beschouw dit als een marketingkost.
Stuur een mailtje naar elke koper, 2 weken na een aankoop en vraag een beoordeling. Voeg er meteen de link bij naar de juiste pagina, zodat ze geen extra moeite moeten doen!

Krijg je een slechte beoordeling? Super! Grijp die kans. Nu kun je je onderscheiden en laten zien dat je de best mogelijke klantenservice hebt. Reageer dankbaar voor de input en los het probleem voor de klant snel en effectief op. Vergeet niet om bij de slechte beoordeling jouw antwoord en de geboden oplossing te formuleren, zodat het negatieve commentaar uiteindelijk positief eindigt.

Video
Video is een bijzonder sterk marketingmiddel en kan een dankbare overtuigende factor zijn in een webshop. Het is (voorlopig) de presentatievorm die het dichtst de échte fysieke ontmoeting met een verkoper in de winkel benadert.
Enkele tips:

  • Overstijg met je video wat een foto niet kan laten zien: bijvoorbeeld een productdemonstratie.
  • Goed geluid is doorslaggevend. Kun je dat niet leveren, gebruik dan geen video. Een matige video doet meer kwaad dan goed.

Op http://www.sens-kids-rugs.com verkoopt met kwalitatieve kindertapijten. De producten zijn niet goedkoop, maar wel bijzonder degelijk. De troeven worden in het filmpje meteen duidelijk.

sens kids rugs