Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Over deze campagne

De feiten

Maar liefst 64 % van de Belgische consumenten kocht afgelopen jaar iets online. In 2014 was dat 60 %, in 2013 was dat 57 % en in 2012 bedroeg dit percentage nog 46 %. Het aantal mensen dat jaarlijks iets online aankoopt blijft dus stijgen! Een stijging van 4 % ten opzichte van vorig jaar betekent heel wat. Immers, rekening houdend met het aantal inwoners van België gaat het om zo'n 440.000 nieuwe online klanten in één jaar tijd. 

Nog veel belangrijker dan dat: 3 op 4 consumenten informeren zich eerst via het internet voor ze hun aankopen doen. Via de website worden almaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Het internet is dan ook niet meer weg te denken in het hedendaagse aankopen. U, als handelaar, kunt dan ook niet meer om het online aspect heen!

Elke handelaar is onderhevig aan de impact van het internet. Maar uit onderzoek blijkt dat vooral in de hoek van de kleine handelaars (‘het zout en peper van het winkelgebied’) de zware klappen vallen. Steeds meer handelaars verdwijnen uit het straatbeeld. 

Tijd voor actie

De campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’ wil alle handelaars stimuleren om werk te maken van hun online activiteiten. Wie nog mee wil zijn als handelaar in de toekomst, mag vandaag de boot niet missen. Werk maken van online aanwezigheid is niet langer een vrijblijvende aanbeveling, maar een noodzaak om concurrentieel te blijven. 

Het internet is echter veel omvattender dan enkel e-commerce. De haalbaarheid van een webshop hangt af van tal van factoren, waaronder de branche, aangeboden producten, doelgroep... Niet alle handelaars zullen gebaat zijn met een webshop. De mogelijkheden van het internet zijn ook veel ruimer dan e-commerce alleen. Het internet biedt heel wat mogelijkheden om de handelszaak in de kijker te plaatsen bij consumenten die het internet vooral gebruiken om zich vooraf te inspireren.

Via deze campagne willen we u dan ook op weg te zetten. Niet enkel wakker schudden, maar concreet op weg helpen met een overzicht van de mogelijkheden voor uw zaak, concrete toolspraktische tips, inspiratiesessies en opleidingen. En niet te vergeten: inspiratie van collega-handelaars. Maak daarbij zeker ook gebruik van de e-scan. Via deze scan ontdekt u de mogelijkheden van het internet, kunt u uw huidige e-score berekenen en ontdekt u welke stappen u nog kunt zetten.

Alvast veel succes met uw verdere online stappen!

 

Philippe Muyters
Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport