Optimaliseren voor Google (SEO)

Wat is SEO nu precies?

SEO of "search engine optimalisatie" zorgt ervoor dat je webshop bovenaan in de zoekresultaten terecht komt. We concentreren ons op Google, omdat dit nu eenmaal bij ons zo goed als de enige zoekrobot is die gebruikt wordt. 98% van de Belgische surfers gebruikt Google.

SEO zit in 3 domeinen:

  • Content: kwalitatieve informatie, blog, navigatiestructuur, ...
  • Technologie: de snelheid van je site, de netheid van de code, mobielvriendelijkheid, ...
  • Autoriteit: het bezoekersaantal, de tijd die de bezoekers er doorbrengen, de kwaliteit van de links die op het internet naar jouw website of webshop verwijzen, ...

Keyword analyse

"Hoog scoren in Google" is een wat holle verwoording. De belangrijkste vraag is: Voor welke woorden? Het vinden van de juiste zoekwoorden is daarom een van de belangrijkste stappen bij SEO.

Het zoekgedrag van de consument is danig veranderd in de laatste jaren. Mede door het intelligenter worden van Google, die zo slim is dat hij (of zij?) onze vragen beter begrijpt. Vroeger zochten mensen met één keyword, bijvoorbeeld: "isolatie". Vandaag stellen we een vraag in de zoekbox van Google: "vloerisolatie voor renovatie van zolder".

In vakjargon betekent dit dat er meer "long tail" woorden worden gebruikt. Anders gezegd: we omschrijven onze zoektocht veel concreter en verwachten minder rommel in de zoekresultaten. 

the long tail

Wil je hoog scoren en dus je "SEO"-werk goed doen, dan moet je op zoek gaan naar de zoekwoorden die de consumenten ingeven en waar jij een fantastisch antwoord op biedt met je website of webshop. Mik dus niet enkel op "short tail woorden" (isolatie), maar ook op woorden die een kleinere groep mensen gebruiken en die veel concreter zijn (vloerisolatie, renovatie, zolder).

Tip: Een uitstekend hulpmiddel in de zoektocht naar die ultieme zoekwoorden is de Google Keyword Planner (https://adwords.google.be/KeywordPlanner)

Link building

Google hanteert al sinds zijn ontstaan in 1997 de populariteit van je website als een van de parameters in het sorteren van de resultaten. Die populariteit wordt onder andere gemeten door de kwaliteit van de links die op andere sites staan en die verwijzen naar jouw site.

Hoe kwalitatiever de site waarop de link naar je eigen website is, hoe hoger de score die de link oplevert. Kwaliteit weegt gelukkig zwaarder voor Google dan het aantal links.

Experts spreken vandaag eerder over "Link earning" dan "link building". Daarmee doelen ze op het feit dat je maar beter goede links spontaan verdient door zélf kwaliteitsvolle, relevante, interessante, boeiende en verse content te hebben op je eigen site. Eerder dan zelf actief op zoek te gaan naar websites met als doel daar je link te kunnen plaatsen.

Tip: Open Site Explorer (https://moz.com/researchtools/ose) en SEO Profiler (https://www.seoprofiler.com) zijn tools die je inzicht verschaffen in de linkbuilding status van je eigen site of die van je concurrentie.

SEO teksten schrijven

SEO copywriting duidt op het schrijven van teksten die Google zullen bekoren. Maar laat je niet misleiden: teveel met Google in je hoofd zitten is geen goed idee. Schrijf voor de mens, de consument, je klant die straks je teksten zal lezen.
Doe je dat niet, dan schrijf je gegarandeerd niet interessant.

Enkele tips voor kwalitatieve teksten:

  • Je kan één pagina niet optimaliseren voor 10 keywords. Maak dus een keuze.
  • Schrijf korte zinnen en gebruik opsommingstekens en tussentiteltjes.
  • Lange tekstblokken kan je verstoppen achter een "lees meer" link, maar zorg ervoor dat Google de hele tekst kan opnemen en dat die tekst bij voorkeur ook op de printversie van je pagina te lezen is.
  • De aangeleverde productinformatie van je leverancier bespaart je heel wat werk, maar het is niet de sterkste zet: je onderscheidt je niet van je concurrent. Ook Google vindt dit niet zo super. Misschien word je wel bestraft voor "duplicated content" omdat dezelfde inhoud ook op andere websites staat.