Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Bloggen

Waarom bloggen?

Online oriënteren
Er gaat heel veel aandacht naar e-commerce, maar ook een blog is een vorm van online ondernemen. De eerste stap in een verkoop is immers de onderzoeksfase waarbij de consument (vaak in de winkelstraat, maar veel vaker online) op verkenning gaat om het beste product aan de beste voorwaarden te vinden. 

In die online “oriëntatiefase” gebruikt die consument bij voorkeur Google en via specifieke zoektermen komen oplossingen naar boven. Ben je dààr niet aanwezig, dan mis je de kans om opgepikt te worden en in het voorkeurlijstje van die consument te belanden.

Tip: Wist je dat 75% van de consumenten eerst online ideetjes opdoet en vergelijkt vooraleer de aankoop uiteindelijk in een winkel te doen? De manier waarop je online aanwezig bent, speelt dus een heel grote rol voor je fysieke winkel!

Er zijn nog andere redenen waarom een blog belangrijk is:

  • Je gebruikt de mogelijkheid om je eigen verhaal te brengen, je identiteit neer te zetten en je unieke waarden kenbaar te maken.
  • Je hebt een online visitekaartje en bent 24/7 bereikbaar.
  • Je kan heel wat leren over wie je berichten leest, via de bezoekersstatistieken.

Maak gebruik van een CMS (zoals Wordpress, Drupal, Wix, …) dat je toelaat om je site zelf in te richten en te beheren. Laat professionals je blog opzetten en concentreer je zelf op de inhoud.

In een blog kan je als persoon (expert, vakman) heel wat leuke, spannende, interessante, informatieve, … verhaaltjes kwijt vanuit je eigen ervaring en kennis. Consumenten houden ervan om iets van je te leren en vinden het fijn je blog te volgen, zolang je hen inspireert.

Waarom zou je als ondernemer moeten bloggen?

  • Om je autoriteit in je sector te ondersteunen. Met een blog kan je die vakkennis etaleren en het vertrouwen van de consument winnen.
  • Als schrijver ga je jezelf ook verder ontwikkelen en houd je jezelf scherp.
  • Je grijpt de kans om een conversatie met een klant aan te gaan, waardoor mensen heel sterk betrokken worden bij jou en bij je merk.
  • Blogberichten blijven lang vindbaar op het internet. Ook oude berichten kunnen lang na datum nog zorgen voor een link naar je winkel.
  • Een goede blog verhoogt je ranking in Google. Op voorwaarde dat je er ook in slaagt om je blogberichten via sociale media te verspreiden en populair te maken. Een goede blogpost wordt bovendien vaker gedeeld.
  • Bloggen is helemaal niet duur!
  • Je blogt op je eigen ritme: 2 keer per dag of 2 keer per jaar. De tijdsinvestering is minimaal: je hoeft per bericht helemaal geen boek te schrijven.

Een plan

Hoe lang is een blogbericht?
Dat kies je helemaal zelf. Probeer je berichten telkens ongeveer even groot te maken. Ook in de opbouw en de vorm moet je je eigen stijl ontwikkelen en volhouden. Ook dat maakt deel uit van je identiteit.

Wat schrijf je in een blogbericht?
Inhoudelijk kan je over àlles schrijven, als je het maar goed categoriseert.

  • Schrijf kort over jouw eigen ervaringen met een product.
  • Kan je inspelen op een weersverwachting of een nieuwsbericht van een bekende Vlaming, een sportevenement of wat dan ook? Fijn. Maak een bruggetje naar jouw diensten en producten.
  • De eerste dag van de lente, zomerseizoenartikelen binnen, Haloween of Sinterklaas: berichten voor deze momentums op het jaar kan je perfect voorbereiden.
  • Een fotoverslag van een beursbezoek, een nieuwe medewerkster in dienst, een blik op de nieuwste trends of een "making-of" filmpje tijdens de opnames met de mannequins voor de wintercollectie: Mensen houden van die een blik achter de schermen.
  • Verhalen vind je ook bij consumenten, in de straat, in je winkel. Laat af en toe ook eens een klant aan het woord, of herhaal een discussie, een misverstand of een verschil van mening die je in de winkel hebt gehad over een bepaald product. Bepaalde zaken verhelderen kan ook een opdracht zijn in je blog.

Commerciële berichten zijn niet meteen dé aangewezen types voor een blog. Wees er zuinig mee. Maak in je blogbericht wel verwijzingen naar producten of diensten die je aanbiedt, of naar campagnes.

Interactie
Je kiest er zelf voor om commentaren van lezers in je blog op te nemen of niet. Het is wellicht aangewezen om dat te doen, want zo creëer je interactie met je lezer en krijgen die lezers ook een mogelijkheid om met jou te converseren. Leuk is dat iedereen de commentaren en vragen kan meelezen. Het vervolledigt je blog en geeft je bericht intussen nog meer waarde voor Google.

Categorieën, tags en historiek
Je kan berichten best categoriseren. Zo kan de bezoeker een thema uitkiezen en daarbinnen alle verschenen berichten raadplegen. De berichten zijn steeds chronologisch gerangschikt met de meest recente berichten bovenaan. Dat zijn we ook zo gewoon van andere toepassingen of nieuwswebsites.

Aanvullend kan je je berichten ook tags of zoekwoorden meegeven. Berichten met hetzelfde zoekwoord horen dan netjes samen. Het is een iets flexibeler manier om de berichten te ordenen, want zo kan je meerdere tags aan één bericht hangen.

Hoeveel tijd vrijmaken om te bloggen?
Bloggen kost niet zoveel tijd als je het goed aanpakt. Zit je wat krap in tijd, maar wil je er toch voor gaan, maak de berichten dan niet te lang. Een kort bericht dat de bezoeker slechts enkele minuten kost om te lezen, wordt geapprecieerd als de inhoud luchtig, interessant en snel verteerbaar is.

De blog als centraal punt
Maak van je blog je centraal element in je content marketing plan. Telkens je een blogbericht hebt geschreven, verwijs je er ook naar via sociale media en via e-mail marketing. Alle wegen leiden zo naar één doel: je blogbericht op je website.

  • Op Facebook schrijf je prikkelend. Haal er een quote uit, of stel een vraag. Verklap er nog niet wat de pointe is van je bericht.
  • In je e-mail nieuwsbrief haal je één fragmentje uit je tekst en schrijf je een beklijvende titel die uitnodigt om je bericht te lezen.
  • Illustreer telkens met een afbeelding. Zonder afbeelding mist je bericht aantrekkingskracht en nodigt het minder uit om te lezen.

Een content plan
Ben je van plan om te bloggen met je bedrijf of je merk, dan kan het goed zijn om de taken te verdelen en een content plan op te maken. 

In het content plan stel je de blog centraal en bepaal je met welke frequentie je nieuwe berichten gaan posten. Elke dag? Elke week? Elke maand?

Daarnaast wijs je elk blogbericht een thema en een schrijver toe. Je hebt meteen een overzicht (in Excel bijvoorbeeld, of in Google Drive) die je met alle redacteurs kan delen.

Vaste topics die gebonden zijn aan een datum kan je meteen vastprikken in het overzicht. Andere thema's die in een bepaalde periode (bvb voorjaar, start zomer, ...) relevanter zijn, voeg je toe aan één van de vrije data. Vermijd overlap. Een blogbericht behandelt één thema. Heb je 2 thema's, dan moet je die opdelen in 2 berichten.

Je zal snel merken in welke periode je teveel thema's hebt en wanneer je extra's moet voorzien. 

Ga je met een blog van start, schrijf dan meteen de eerste 5 tot 10 berichten. Maak die al klaar. Dat bespaart je een hoop werk en stress. Heel veel bloggers gaan van start met een eerste bericht met de mededeling dat ze met een blog gestart zijn en dat je er vanaf nu elke week inspirerende verhaaltjes kan terugvinden. Na enkele maanden prijkt echter vaak alleen dat ene bericht op de blog. Met goede intenties alleen geraak je er niet. Je moet het ook effectief doén. Met een content plan heb je een houvast en kan je tijdig je voorbereidingen maken.

Maak ook een content plan als je alleen bent om te bloggen. Het is geen overbodige luxe. 

Tips: 

  • Ga eens na welke blogs over jouw product of sector schrijven. www.bloglovin.com/ kan je snel relevante blogs vinden.
  • Zelf aan de slag gaan met een blog? De Nederlandse Karin Ramaker biedt online cursussen bloggen aan. www.blogaway.nl

Vertel verhalen

Ga je voor het eerst aan de slag, dan is het wat zoeken naar de juiste stijl. Maar maak het niet te moeilijk: een blog vertelt vanuit de stijl heel veel over jezelf. Het is vrij persoonlijk, dus je kan er creatief mee uitpakken als je zo iemand bent, of net heel strak en zakelijk als dat je eigenheid is.

Je verpersoonlijkt als het ware je merk, je winkel, je handelszaak. Luister naar de mensen in de winkel en leer jezelf de reflex aan om vanuit gesprekken met je klanten bepaalde accenten te leggen.

Misschien is duurzaamheid jouw ding en behandel je alles in die optiek. Misschien is het leuk om een verhaaltje te vertellen over de designer achter het barkrukje dat je verkoopt. Of heb je het over de oorsprong van de wol van het leuke tapijtje of de werkomstandigheden van de boeren die uiteindelijk deze koffie maken. Ga verder dan het product en vertel verhalen die mensen niet uit de verpakking kunnen aflezen.

Leer je consumenten iets. Dat hebben ze graag. Het maakt hen betrokken en ook een beetje schuldig.

Verhaaltjes zorgen ervoor dat mensen je onthouden. Verpak het thema dat je wil brengen dus bij voorkeur in een verhaal.

Wat zijn de componenten van een goed blogbericht?

  • Maak het verrasssend. Start je bericht niet met het besluit of de oplossing, maar formuleer een krachtige en verrassende stelling die mensen aanspoort om verder te lezen.
  • Maak connectie met je lezer. Behandel bijvoorbeeld een thema vanuit een vraag die van de klant kwam. Dat maakt hen betrokken.
  • Verwonder. Verrassende dingen schrijven boeit altijd meer dan saaie dingen.
  • Wees authentiek. Schrijf het vanuit jezelf. Kopieer geen berichten van andere sites.
  • Zorg voor een structuur die niet opvalt, maar er wel is.

Het kan best ook over banale dingen gaan. Maak je geen zorgen. Zoek het niet te ver. Een heel eenvoudig verhaaltje kan perfect het meest gelezen bericht worden van je blog.  Dat is ook zo op Facebook.

Slaag je erin om verhalen te vertellen die niet over je merk gaan, maar je merk als de drager van de verhalen naar voor te brengen? Waw. Dan handel je helemaal naar het voorbeeld van Red Bull. Ook al gaat het om een banaal drankje, de connectie met extreme sporten kent iedereen intussen. Red Bull is beleving en dus méér dan een smaak of een drankje in een blik.

Ook Absolut Vodka vertelt heel weinig over vodka, maar veeleer iets over kunst, creativiteit, performance, artiesten... Op de heel lange homepage van www.absolut.com staan de flessen vodka helemaal onderaan. Het merk is de boodschapper en niet de boodschap. Probeer hier een fractie van mee te pikken in het uitwerken van je blog-plannen.

Tip: "Storytelling - Verhalen maken merken" van Guido Everaert is een inspirerend boekje als je start met het schrijven van een blog. http://www.lannoo.be/storytelling

Software

In heel wat kant-en-klare website software zit een blog-module ingebakken of kan je die als een aparte module toevoegen boven de standaard mogelijkheden van het pakket.

Zo beschikken Weebly  of Wix over een blog tool die je makkelijk kan activeren. Daarin zijn de standaard mogelijkheden aanwezig en kan je meteen aan de slag.

Wordpress, Drupal en heel wat website software beschikken over mogelijkheden om binnen hun pakket een blog op te zetten.  Eigenlijk is Wordpress een blogprogramma, dat uiteindelijk is uitgegroeid tot een volwassen website systeem.

Je kan er ook voor kiezen om afzonderlijk van je eigen website een blog op te zetten. Misschien wil je snel van start gaan met een nieuw idee of concept dat wat afwijkt van je waar je merk nu voor staat, of je wil een nieuwe winkel of merk starten los van je huidige winkel. Er kunnen ook andere redenen zijn om een aparte blog te willen, op een afzonderlijke domeinnaam. Bedenk echter dat je website niet zal profiteren van je goede blogscoren in Google. Als je blog en website/shop afzonderlijk plaatst, wordt je online kracht toch voor een stuk verdeeld. Denk er dus goed over na.

Je kan in dat geval kiezen voor een specifieke blog-programma zoals Blogger (www.blogger.com).