Situering sociale media
“We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.” Deze quote van de Nederlandse Hoogleraar Jan Rotmans typeert duidelijk hoe snel onze samenleving aan het veranderen is. Ook de manier waarop we met elkaar communiceren wijzigt. Snapchat - Whatsapp - Instagram - Facebook - … winnen meer en meer aan belang.
In deze veranderende wereld is het een must om bij te blijven. In zijn boek “Digitaal is het nieuwe normaal” maakt Peter Hinssen de vergelijking met een zwembad. “We zijn halfweg op het traject naar 100% digitaal. Net als in een zwembad staan we aan de scheiding met het diepe. Ofwel zwem je van hieraf, ofwel verdrink je.” Sociale media zijn allom tegenwoordig. Je kan geen krant meer open slaan of een TV-programma bekijken of er wordt wel verwezen naar de nieuwe media.
Waarover praten we?
Een goede definitie maakt snel veel duidelijk. “Social Media zijn de online tools en kanalen die mensen gebruiken om hun kennis, inzichten en ervaringen met elkaar te delen.”
Dat sociale media vlot toegankelijk zijn, is evident. Het aanmaken van een Facebookprofiel of Twitter account vereist weinig kennis en is in enkele muisklikken gebeurd. Je plaatst snel iets online zonder een nerd te zijn. Het is ooit anders geweest.
Mensen zijn sociale wezens, we vertellen aan anderen graag ons verhaal, delen onze ervaringen of geven onze meningen. We luchten ons hart, zeggen waar we mee bezig zijn, welke plannen we hebben… . Over ieder onderwerp of thema vind je snel lotgenoten. Kennis, kennissen en ervaringen worden vlot met elkaar gedeeld. Op basis van wat andere vertellen, wordt het geheel verrijkt. Soms wordt een bericht snel opgenomen en volgen er interessante reacties die een meerwaarde bieden aan het oorspronkelijke bericht.
"Sociale media" is eigenlijk een paraplubegrip. We onderscheiden vijf grote categorieën.
Weblogs
De online encyclopedie Wikipedia definieert een blog als een website waar regelmatig nieuwe bijdragen worden gepost, in een omgekeerde chronologische volgorde. Op berichten kan gereageerd worden. Blogs handelen vaak over een bepaald thema.
Meer info hierover vind je in de themapagina's "website of blog".
Microblog
Dit is een combinatie van een blog met een berichtendienst. De bekendste is Twitter. www.twitter.com
Twitter wordt wel eens de SMS van het internet genoemd. Een bericht mag maximum 140 karakters bevatten. Net daar zit de kracht van dit medium. Je kan snel veel relevante info opsporen. Je abonneert je op de berichten van mensen of bedrijven die je interessant vindt door die te volgen. Andere mensen gaan jou volgen, dit zijn dan jouw volgers.
Sociale netwerken
Typisch aan een sociaal netwerk zijn de volgende 3 elementen:
- je moet iemand uitnodigen
- de andere moet je accepteren
- jullie zijn wederzijdse contacten van elkaar
Het meest bekende sociaal netwerk is ongetwijfeld Facebook. Je kan er zowel met een persoonlijk profiel als met een bedrijfspagina op aanwezig zijn.
Ook Linkedin is een ideale tool om je netwerk in kaart te brengen, uit te bouwen en te gebruiken. Je krijgt waarschijnlijk regelmatig uitnodigingen in je mailbox om met iemand te connecteren. Nogal wat ondernemers laten die ongemoeid, terwijl ze net kansen bieden. Maak er gebruik van. Je bent wie je kent!
Media Sharing
Dit zijn toepassingen waarmee je video’s en presentaties deelt.
- Youtube is je wel bekend. Je vindt er meer video’s dan je ooit in een mensenleven kunt bekijken. Wist je ook dat het ook een erg populaire zoekmachine is? Als je iets niet weet, zoek eens op Youtube. Wedden dat er iemand met eenzelfde probleem al een filmpje met de oplossing online gezet heeft?
- www.slideshare.net bevat een schat aan presentaties. Je kan er zowel eigen bedrijfspresentaties op plaatsen (en je bezoekersstatistieken raadplegen) als op zoek gaan naar presentaties rond bepaalde thema's die door anderen zijn gepost.
Location Bases Applications
Deze programma's zijn erg populair bij studenten. Foursquare en Swarm zijn de bekendste.
Je "checkt in" op een lokatie en deelt dit met je omgeving. Handig om af te spreken. Als bedrijf kan je je locatie claimen. Je kan er ook acties aan koppelen. Wie een horecazaak heeft, kan bijvoorbeeld een extraatje geven voor wie incheckt. Want elke check-in is een beetje publiciteit voor jouw zaak.
Er is ook een spelelement aan verbonden. Je krijgt punten bij elke check-in. Wie het meest incheckt wordt de virtuele "burgemeester" van die plaats. Die competitie zorgt ervoor dat je de volgende keer zeker weer incheckt.