Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Online adverteren (SEA)

Online adverteren kan op verschillende manieren. De meest gekende manier is het aanmaken van een tekstadvertentie in Google. Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. Een korte bloemlezing...

Google Adwords

Veilingsysteem
Adwords is het advertentieproject van Google dat je helpt om relevante bezoekers naar je website te krijgen tegen betaling en op basis van zoekwoorden.

Google adwords is een veilingsysteem. Dat betekent dat je betaalt per klik op je advertentie volgens de kostprijs die aan het zoekwoord wordt toegekend en op basis van een aantal andere parameters. Je betaalt dus alleen maar voor mensen die daadwerkelijk op je advertentie klikken, niet per keer dat je advertentie verschijnt. Daarom noemen ze dit systeem ook "CPC" of "cost per click".

Tekstadvertenties

google adwords

Je adverteert met een advertentietekst die vrij beperkt is. Het is een uitdaging om de een tekst te schrijven die er uit springt.

Een advertentietekst bestaat uit:

  • Titel: 25 tekens
  • Zichtbare domeinnaam: 35 tekens
  • Beschrijvingslijn 1 : 35 tekens
  • Beschrijvingslijn 2 : 35 tekens

In bepaalde omstandigheden kunnen de 2 beschrijvingslijnen aan elkaar geplakt worden tot één lijn. Zorg dus dat ze een doorlopende zin vormen.

Een goede advertentietekst heeft de volgende eigenschappen:

  • Wees concreet: “schrijf nu in”, “bestel nu”, …
  • Wees uniek: “levering op afspraak”, “handgemaakt”, “Belgisch”,…
  • Test verschillende versies uit met (subtiele) varianten
  • Gebruik populaire zoektermen (2 à 3 maal) in je tekst

Budget
De plaats van je advertentie hangt af van twee factoren: wat je inzet als bod, (nl. het maximumbedrag dat je wil betalen voor een klik op je advertentie) en de kwaliteitsscore van de pagina waar je die klik naartoe leidt. Wat kort door de bocht kunnen we stellen dat hoe beter de inhoud van de "landingspagina" overeenkomt met de inhoud van de advertentie, hoe hoger de kwaliteitsscore zal zijn, en hoe minder je per klik zal moeten betalen (lees meer over de kwaliteitsscore). Dit is iets wat bij het opstellen van een Adwords campagne vaak wordt vergeten. Let daar dus op, want je kan daarin het verschil maken. 

Je kan ook een maximumbudget per dag instellen. Als je dagbudget te klein is dan wordt je advertentie slechts af en toe vertoond.

Andere mogelijkheden
Je hebt heel wat mogelijkheden in de instellingen van je advertentiecampagne.
Enkele voorbeelden:

  • instelling van de regionale zone: alleen in bepaalde landen, landsdelen of gemeenten of zelfs bvb in een straal van 50km rond Antwerpen.
  • instelling van de tijdzone: bijvoorbeeld: vertoon enkel mijn advertenties tussen 8u 's morgens en 10u 's avonds, en in het weekend tot middernacht.
  • aparte instellingen voor mobiele gebruikers
  • alleen op de Google zoekpagina's of ook bij de Google partners
  • enz...

5 Tips voor een succesvolle AdWords campagne

  • Wees kritisch bij het selecteren van zoekwoorden 
    Zoekwoorden die bestaan uit één enkel woord zijn vaak te algemeen en duur.  Combineer zoekwoorden met het woord ‘kopen’, ‘online kopen’ of ‘bestellen’ om precies dat publiek aan te trekken dat reeds aangeeft iets te willen aankopen.
  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden 
    Als je bijvoorbeeld niet voor zoekopdrachten gecombineerd met ‘tweedehands’ wil verschijnen, kan je het woord ‘tweedehands’ uitsluiten. Ook nuttig om niet te verschijnen bij woorden als "gratis", "goedkoop", enz...
  • Stuur continu bij 
    Google Adwords geeft je heel wat informatie waarmee je aan de slag kan om je campagne te optimaliseren, bij te sturen en te verbeteren. Dit moet je echt dagelijks doen in de beginweken van je campagne.
  • Verwacht niet direct topresultaten 
    Gebruik de eerste weken om te experimenteren en te verbeteren. Stel je daarop in en verwacht pas echt resultaat na 3 maanden campagne.
  • Besteed uit, maar volg op de voet 
    Een Google Adwords campagne kan flink wat geld kosten als je niet goed bij de pinken bent. De kunst is om je campagne te optimaliseren. Dat is echt een vak apart. Ga in zee met professionals en streef resultaten na op lange termijn. 

Adverteren met foto en prijs

"Product listing ads" (PLA), zo heten de advertenties met foto en prijs die we vaak rechts bovenaan in de Google pagina's zien opduiken. Het is een heel krachtige manier om te adverteren omdat de advertenties heel visueel zijn en daardoor opvallen.

In het Google Merchant Center van Google plaats je je product feed. Dit is een file waarin je producten en voorraadgegevens beschikbaar zijn. Hiermee kan je alvast gratis opgenomen worden in Google Shopping, maar je kan er dus ook mee adverteren als PLA campagne in Google Adwords.

Het spreekt voor zich dat dit niet zo'n goed idee is als je productprijzen niet concurrentieel zijn. Bovendien is het opzetten van een dergelijke campagne niet zo makkelijk. Vraag dus best raad aan specialisten hiervoor.

Remarketing technieken

Vind je het ook zonde dat bezoekers een vol winkelmandje achterlaten op je webshop? Met een remarketing campagne, die je in Google AdWords kan opzetten, kan je deze mensen bereiken met aangepaste advertenties. Die bezoekers zullen je merk herkennen en misschien terugkomen.

demo

Maar het gaat zelfs verder: als je beschikt over een goed werkend Google Merchant Center met een feed met je producten, dan kan je ook aan de slag met "Dynamic Retargeting". Precies die producten die een bezoeker op je website in detail heeft bekeken of in het winkelmandje heeft geplaatst (zonder af te reken), verschijnen nu in een dynamische beeldadvertentie. Relevanter kan het niet! 

De foto's van producten die in je als bezoeker in een winkelmandje achterliet achtervolgen je in "slimme" advertenties.

Adverteren op Facebook

Wist je dat je op geen ander kanaal zo goed gesegmenteerd (doelgericht) kan adverteren als op Facebook? Gebruikers van Facebook laten immers heel wat informatie achter, die gebruikt wordt om de juiste doelgroep te bepalen.

Ondanks de grote populariteit van het medium, valt de kostprijs voor het adverteren bijzonder goed mee. 

Hoe je dat doet, lees je in de praktische tip 'Hoe maakt u een Facebook-advertentie aan?'