Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Zo communiceer je leuker op Facebook (gastblog)

Geschreven door VLAIO op

Veel retailondernemers kijken louter naar het aantal fans om het succes van hun Facebook-pagina af te meten. Dat is zinloos, want het algoritme van Facebook redeneert helemaal anders. Wie leuk schrijft, boeiend informeert, vaak varieert en op die manier veel betrokkenheid (vind-ik-leuks, commentaren of het delen van de post) genereert, heeft bij Facebook immers een voetje voor. En dat resulteert in een hoger bereik, wat betekent dat meer volgers je updates zien.

Maar wat is nu de definitie van een goede Facebook-update?

Het antwoord is simpel: een update die het hart en de geest van de lezer of volger beroert. Het hart beroeren betekent dat je een bepaalde emotie bij de volger losmaakt; de geest beroeren betekent dan weer dat je een intellectuele snaar hebt geraakt. Het eerste doe je door entertainende of emotioneel getinte updates te schrijven, het tweede door informatieve bijdragen te posten. Pas wanneer emotie en ratio in evenwicht zijn, kan je je volledige volgerspubliek gaan bespelen. Door enkel voor emotie of ratio te kiezen bij het schrijven van je updates, maakt dat je (theoretisch) de helft van je doelpubliek bereikt.

Een voorbeeld? Wanneer een modezaak enkel fotoshoots van nieuwe collecties brengt, is ze te eenzijdig op het emotionele aan het mikken. Het posten van tips en adviezen, checklists, ‘wist je datjes’ of links naar interessante artikelen op de eigen website of op externe websites zal de emotie/ratio-verdeling meer in evenwicht brengen. Of denk ook aan een electrozaak die zich louter beperkt tot het adverteren van promoties, met af en toe een link naar een nieuw product. Te rationeel, toch? Die kan de tijdslijn toch ook uitbreiden met wat humoristische filmpjes over audio/video, met muzikale video’s die doen dromen, met een leuk citaat of met een blik achter de schermen van de winkel?

Varieer niet alleen in emotie en ratio, maar varieer tout court

Facebook-updates moeten dus interessant of leuk zijn. Maar de lingeriezaak die elke dag ofwel een productshoot of een tip brengt, verveelt op den duur ook. Interessant en leuk dienen in een grote variatie gebruikt te worden. In de vorige alinea kon je al een aantal voorbeelden lezen, maar dit artikel gaat verder: ze brengt een menukaart van 5 types updates waarmee een winkelier leuker kan communiceren met volgers op Facebook.

Wie deze menukaart toepast op het eigen bedrijf, schotelt de fans een veel boeiender Facebook-pagina voor, met meer vind-ik-leuks, commentaren of gedeelde posts. Succes gegarandeerd dus! 

1. Persoonlijke updates

Retail is heel vaak persoonlijk, dus hoeven we ons niet te beperken tot steriele en onpersoonlijke Facebook-updates. Toon dat er achter jouw merk- of bedrijfsnaam mensen van vlees en bloed, met passie én met een mening staan. Dat kan de zaakvoerder, een winkelmanager of één van de medewerkers zijn. Een persoonlijke update kan dan een mening van die persoon verkondigen of hem/haar op een bepaalde manier ‘in the picture’ plaatsen.

2. Humoristische updates

Humor op Facebook werkt altijd. Altijd. Experimenteer ermee, ook als je een ‘serieus’ bedrijf bent. Het is een fantastische techniek om de vaak eindeloze stroom aan ernstige berichten te breken. Een leuke momentopname in de winkel, een medewerker die iets grappigs doet, een grappige cartoon of video, een humoristische advertentie uit de leefwereld van retail … je vindt vast wel creatieve inspiratie binnen en buiten je bedrijf, in offline of online media.

3. Updates met tips & advies

Gaat jouw zaak ook prat op knowhow, expertise en vakkennis? Waarom zou je die dan niet delen met je volgers op Facebook? Je kunt dan vast wel updates verzinnen waarin je korte maar handige tips en adviezen geeft die het leven van je fans verbetert. Niet zelden krijgen deze updates heel veel likes en comments, en worden ze gretig gedeeld onder de fans van jouw fans. Doen dus! Handige tips moeten in elke social media kalender zitten.

4. Updates die de hulp van je fans vragen

Je Facebook-fans af en toe om hulp vragen is een goede techniek om hun inspiratie en betrokkenheid in jouw posts te betrekken. Zoek je naar het antwoord op een prangende vraag? Wil je jouw update graag ondersteunen met concrete voorbeelden uit de praktijk? Wil je de mening van je fans weten over een bepaalde stelling? Of heb je graag dat ze op Facebook iets voor je merk of bedrijf doen? Vraag hen dan om hulp. Je zult versteld staan hoe behulpzaam en interactief echte fans zijn.

5. Updates die ‘The making of’ tonen

Mensen zijn van nature benieuwd hoe dingen tot stand komen. Vergeet dus niet om het fabricageproces van een product of project te communiceren via Facebook als dat visueel of inhoudelijk aantrekkelijk is. Dat kan in één fotoreeks of in één videoreportage getoond worden, maar je kunt best ook meerdere Facebook-updates verspreiden over de volledige maakperiode. Zo kunnen je fans van begin tot einde meemaken hoe het product of project tot stand kwam.  Maak je zelf geen producten? Pols dan even bij je leverancier(s): zij hebben vast leuke beelden en video’s.

 

Gastblog

Gastblog door marketing expert Peter Desmyttere. 
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.desmyttere.be

 

Recente artikels

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws, events en opleidingen.