Op 16 april werd de tweede fase van de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak.’ gelanceerd. Deze campagne bestaat reeds sinds einde 2015 en heeft als doel handelaars aan te zetten om meer gebruik te maken van het internet voor hun zaak. Om meer te weten over deze tweede fase vragen we minister Muyters om een woordje uitleg.
Minister Muyters, de campagne bestaat al een tijdje. Waarom deze tweede fase?
De Vlaamse consument vindt steeds vaker de weg naar online aankopen. Ongeveer twee derde van de bevolking koopt wel eens iets online. Dat aandeel blijft al enkele jaren gelijk, maar consumenten kopen wel frequenter en voor grotere bedragen dan enkele jaren geleden. De impact voor de lokale handelaars is dan ook niet te onderschatten, maar als ze dat willen, kunnen ze er op een kordate manier op reageren. Toch merken we dat onze handelaars het niet zo makkelijk hebben. De aanpassingen, waarvan de meeste handelaars beseffen dat ze noodzakelijk zijn, vergen nieuwe vaardigheden waar soms nog de nodige kennis voor ontbreekt. Met deze campagne willen we de nodige kennis en ervaring aanreiken.
Wat is er dan verschillend in aanpak in deze tweede fase?
De eerste campagne legde de nadruk op sensibiliseren en de noodzaak voor lokale handelaars om ook online aanwezig te zijn. Met succes, want na afloop bleek het aantal handelaars dat aan e-commerce deed gestegen van 18% naar 32%.
Voortaan zullen de handelaars ook op een praktische manier geholpen worden bij de uitbouw van hun e-commerce. Winkeliers krijgen kennis en ervaring aangereikt via infosessies, online video’s bij de e-scan, stap-voor-stap beschrijvingen, een e-learning module van VDAB… om hen echt bij te staan bij de volgende stappen.
Spontaan denken we bij e-commerce aan de grote spelers zoals Bol.com, Zalando of Amazon. Biedt online ook kansen voor de kleinere detailhandelaars?
Zeker! Ook voor de Vlaamse detailhandelaars zijn er online heel veel kansen. Denk maar aan de mogelijkheid om gerichter en relevanter te communiceren met de klant of het creëren van een ruimer marktgebied. Je mag ook niet vergeten dat drie vierde van de klanten hun zoektocht online beginnen om dan in een lokale winkel af te ronden. Online visibiliteit is dus sowieso belangrijk en elke handelaar heeft mogelijkheden om zich online te tonen. Er zijn trouwens ook al een aantal marktplaatsen om handelaars zonder technische kennis snel op weg te helpen met een e-shop en ondersteunende diensten.
Kunnen handelaars zich dan meten met grote webshops?
Je mag niet vergeten dat grote spelers aanzienlijke bedragen in hun IT kunnen investeren. Zich zo maar meten met de groten is niet evident. Handelaars moeten vooral hun persoonlijke troeven persoonlijkheid, lokale aanwezigheid en expertise uitspelen online.
Maar men moet ook strategischer nadenken. Als iedereen dezelfde producten zou verkopen, dan wordt het een prijzenslag die de kleinere handelaar niet kan winnen. Handelaars moeten daarom zoeken naar een uniekere assortimentssamenstelling en naar unieke producten waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de rest.
Kunnen Vlaamse retailers hun achterstand nog inhalen denkt u?
Zelfstandigen mogen vooral niet aarzelen om aan de slag te gaan. Het online gebeuren evolueert razendsnel en stilstaan betekent dan ook werkelijk achteruit gaan! En niet te vergeten: Rome is ook niet op een dag gebouwd. Je moet stap voor stap en al doende ontdekken, vooruitgaan, bijleren en verder verbeteren. We moeten met z’n allen gewoon nu de koe bij de horens vatten en er voor gaan.
Deze site bevat alvast de nodige inspiratie en concrete praktische tips om aan de slag te gaan. Start met de e-scan en ga er voor. Alvast veel succes!