Van start gaan met online marketing en e-commerce is niet altijd evident. Is het wat voor u? Wat is er allemaal mogelijk online? Waar begint u mee? En hoe pakt u het aan? In dit artikel vertellen we u hoe u uw online strategie uitstippelt in vijf stappen.
1. Doe de e-scan
De e-scan werd ontwikkeld om u als handelaar de mogelijkheden van het internet voor uw zaak te laten ontdekken. Deze scan bestaat uit een aantal vragen waarmee u uw huidige e-score kan berekenen. Deze vragen resulteren in een handige checklist die u snel inspiratie geeft over de verdere mogelijkheden.
2. Bekijk video’s in uw persoonlijke dashboard
Na het vervolledigen van de vragenlijst heeft u toegang tot uw persoonlijk dashboard waar content, events en video’s i.f.v. uw e-score worden aangereikt. Alle topics van de e-scan worden via 15 toegankelijke e-learning video’s toegelicht. In gemiddeld 6 minuten per video ontdekt u het hoe en waarom van de betreffende topic. Deze video’s werden uitgewerkt en ingesproken door 4 ervaren experts ter zake.
[foto: Lieven Van de Velde]
3. Laat u inspireren door verhalen van andere handelaars
Niets zo inspirerend als de ervaring van andere handelaars. In de rubriek ‘getuigenissen’ vindt u inmiddels 22 inspirerende verhalen (in tekst of video) van andere handelaars. Nood aan extra inspiratie? Volg dan eens een infosessie bij u in de buurt…
4. Maak een prognose van inkomsten en uitgaven
Wilt u concreet aan de slag dan moet u toch zeker eerst even de financiële impact voor uw zaak berekenen. Maak zeker gebruik van het aangeboden financieel plan om de haalbaarheid te onderzoeken.
Het financieel plan bevat heel wat parameters die reeds voor u werden ingevuld. Indien u uit ervaring zelf beschikt over gegevens, kunt u een aantal parameters ook aanpassen. U kunt desgewenst ook zelf experimenteren met de gevoeligheid van deze parameters om het effect hiervan op uw financieel plan te bekijken.
5. Bespreek uw plan met een accountant, web- of communicatie-expert
Zelf al goed voorbereid? Toets dan uw plan af met uw accountant, web- of communicatie-expert. Vanuit hun expertise zullen ze u zeker waardevolle feedback kunnen geven op uw plannen. Voor advies bij het opstellen van uw e-marketingstrategie kunt u beroep doen op de KMO-portefeuille.
Niet te vergeten: onderscheid u online zoveel mogelijk van de anderenU mag zeker niet vergeten dat er online veel concurrentie is, zowel van grote retailers als zelfstandige speciaalzaken. Het komt er dus op aan om op zoek te gaan naar hoe u zich kunt onderscheiden om er uit te springen. Dat kan door:
|
Plan klaar?
Aan de slag! Handige tools en praktische tips om stap voor stap uit te voeren om uw ideeën in praktijk te brengen, vindt u op deze site. Start met de e-scan en ga er voor. Alvast veel succes!