2 handelszaken minder per miljoen euro omzet online
Het belang van e-commerce neemt in diverse sectoren jaar na jaar toe. In 2014 werden voor online verkopen groeivoeten van 27,6 % (in elektro) en zelfs 34,6 % (in mode) genoteerd. De fysiek verkopen gaan daarentegen stelselmatig achteruit. Alle handelaars zijn onderhevig aan de impact van het internet, maar ze kunnen er ook op inspelen.
De impact van e-commerce
In de hoek van de kleine handelaars vallen de zware klappen. De stijging van de online verkopen correleert sterk met een daling in het aantal handelspanden, vooral die met winkelvloeroppervlakte tot 200 vierkante meter. Dat blijkt uit een onderzoek van het Agentschap Innoveren & Ondernemen. Gemiddeld verdwijnen in Vlaanderen twee handelszaken voor elke stijging van de omzet van e-commerce met 1 miljoen euro.
Niettemin hebben naast de online handel ook andere elementen een belangrijke invloed op het aantal zelfstandige uitbaters, zoals professionalisering van winkelketens op het vlak van management, aankoop en marketing, concurrentie van baanwinkels, en nieuwe technologieën (bijvoorbeeld cd- en dvd-zaken die verdwijnen als gevolg van TV on demand, iTunes en streamingdiensten).
Meer details over het onderzoek leest u via www.detailhandelvlaanderen.be/impact.
Online vooronderzoek
Klanten doen ook heel wat online vooronderzoek alvorens toch aan te kopen in een winkel. Uit studies blijkt dat drie op vier Belgen datgene wat hij of zij koopt, ook nog altijd eerst wil passen of aanraken. Dit fenomeen van webrooming heeft het overwicht op showrooming (waarbij men informatie vergaart in fysieke winkels om vervolgens de aankoop online te verrichten bij de goedkoopste aanbieder).
Werk aan de winkel – maak gebruik van alle online mogelijkheden
Handelaars kunnen dan ook niet meer om het internet heen. Dat betekent niet automatisch dat ze een webshop moeten oprichten. Al naargelang de beschikbare tijd en middelen, de producten die worden verkocht en het soort klanten dat wordt bediend, kan online marketing (website, blog, Facebook…) al een belangrijke eerste stap zijn.
Kennis blijkt vaak een drempel om werk te maken van online marketing of e-commerce. Twee initiatieven komen hieraan tegemoet:
-
Inspiratiesessies ‘Het internet ook uw zaak’
Een expert van Google geeft u een overzicht van de verschillende mogelijkheden om uw zaak ook op het internet te positioneren en uw online aanwezigheid te versterken. Vervolgens staat een ervaren coach staat stil bij de mogelijkheden van blogs, sociale media en e-marketing... Een handelaar brengt tot slot ook zijn persoonlijk verhaal ter inspiratie.
-
Opleiding e-commerce
Tijdens 4 avonden, georganiseerd door SBM, verwerven de deelnemers de nodige strategische en praktische kennis om met een e-shop van start te gaan. Na het volgen van dit traject kunnen de deelnemers hun kennis toepassen in het opstellen en uitvoeren van een succesvol e-businessplan en rekening houden met alle valkuilen en commerciële kansen van een online webwinkel.
De inspiratiesessies en opleidingen worden verspreid over heel Vlaanderen georganiseerd. Er is zeker ook een event bij u in de buurt!
Kijk in de agenda voor data en locaties.