Overnacht je eigen lokale webshop opbouwen betekent niet dat je meteen veel relevante bezoekers naar je website zal krijgen. Toch is het belangrijk om in deze bizarre tijden je online zichtbaarheid zo hoog mogelijk te houden. Probeer je verliezen creatief te beperken door maximaal in te zetten op je eigen webshop. Bezoekers in je webshop kan je snel halen uit sociale media of je favoriete Whatsapp groepen maar bezoekers die vanuit zoekmachines komen converteren nu eenmaal beter. Deze potentiële klanten uit zoekmachines zijn immers actief op zoek gegaan naar je product of dienst.
1. Focus woorden website - pick your battles
Als lokale handelaar concurreren tegen grotere spelers is moeilijk. Denk maar aan bijvoorbeeld bakkers die moeten concurreren tegen de grote supermarkten. Ook online is die strijd tussen ‘groot’ en ‘klein’ gaande. We nemen het voorbeeld van een lokale biowinkel. Als lokale bio-winkel zal het online heel moeilijk zijn om hoog in de zoekresultaten te staan op algemene zoekwoorden. We bekijken het zoekwoord “waterfilter”. Dit zijn de zoekresultaten voor dit zoekwoord:
Bij de zoekresultaten zie je grote webshops staan zoals Bol, Vanden Borre, Collishop,.... Zal het daardoor moeilijk zijn om als lokale handelaar te scoren in de organische zoekresultaten voor dit algemene zoekwoord? Ja.
Pick your battles en probeer niet te scoren op de algemene zoekwoorden. Ga specifieker in op uw focus zoekwoorden. In het geval van de lokale bio-winkel zullen ze op zoek moeten gaan naar woorden die hun “waterfilters” beter omschrijven.
Jij bent de expert in uw producten. Je hebt meer voeling met de producten dan enig welke grotere speler. Dat is handig want zo moet je weinig research doen om over een product te schrijven. Daardoor vergt je het ook niet veel tijd en zal je al zeker geen externe copywriter nodig hebben.
In dit geval kwam ikzelf - geen expert in het product - op het zoekwoord “coolmart waterfilter”. Voor een bio-winkel beschrijft dit al beter hun product.
Indien een potentiële klant “Coolmart waterfilter” in Google intikt is er minder kans dat hij of zij nog aan het twijfelen is omdat de klant al weet welke waterfilter hij of zij wil kopen. Daardoor is er een betere kans op verkoop want jij biedt de specifieke producten aan waarna de klant online op zoek ging.
Indien een potentiële klant het algemene zoekwoord “waterfilter” in Google intikt is er meer kans dat hij of zij nog aan het twijfelen is.
Onthoud: er zijn twee grote voordelen in het focussen op specifieke zoekwoorden: meer verkoop en het is makkelijker om een hogere positie te verkrijgen in Google. Dat laatste komt omdat de grotere spelers in de meeste van de gevallen geen pagina’s hebben over niche producten. Maar jij na het lezen van deze blog wel. ;-)
De potentiële klant tikt specifiek in wat hij/zij wil, dus er is minder kans dat hij of zij aan het twijfelen gaat. Daardoor zal de klant eerder overgaan naar de koopfase.
2. Structuur in website verbeteren
Niet alleen de focus zoekwoorden maar ook de structuur in uw website moet goed zitten. Hieronder zullen we de home-, (sub)categorie-, merk- en product pagina's bekijken en wat er nodig is om de zichtbaarheid te verbeteren in de zoekmachines.
a. Homepagina
Op de homepagina is het belangrijk om niet alleen je naam te vermelden maar vermeld ook heel goed wat je nu effectief doet. Dit zou voor de gebruiker (en voor Google) in één oogopslag duidelijk moeten zijn wanneer ze op je homepagina terecht komen.
Plaats dit ook goed in de meta title en description. Hieronder vind je een goed voorbeeld voor het zoekwoord “verfwinkel gent”:
Gebruik je CMS of plug-ins zoals Yoast SEO voor Wordpress om de meta titles en descriptions per pagina te veranderen, dus alsook voor je homepagina.
b. Categoriestructuur
Neem pen en papier erbij en teken de categoriestructuur van je website uit. Die zou er zo uit moeten zien:
Dit is een hele belangrijke oefening voor je website om goed gevonden te worden. We kennen geen enkele webshop die online goed gevonden kan worden waarbij de categorie structuur niet op orde is. Denk ook hier terug aan je specifieke focus zoekwoorden. Die zouden in je categorie structuur verweven moeten worden.
c. Subcategorieën
Veelal komt het merendeel van het organische verkeer van een webshop via de categorie pagina’s binnen. Bij de hoofdcategorieën stopt het echter niet. Denk nog beter na over je subcategorieën. Door de hoeveelheid van het aantal categorie pagina’s kan één product in meerdere subcategorieën terecht komen. Subcategorieën sluiten meestal nog beter aan bij de intentie van de zoekopdracht.
d. Merkpagina’s
Zijn er veel producten van een bepaald merk? Creeër dan merkpagina’s. Potentiële klanten zoeken veelal op het product en of merk zelf.
e. Productpagina’s
Enkel productpagina’s aanmaken en hopen op het beste is al lang uit de boze. Naast een krachtige titel met de juiste focus zoekwoorden, woorden die jouw expertise vertegenwoordigen en enkele interne links naar relevante categorieën zal er toch iets extra moeten gebeuren.
Iets extra die ervoor kan zorgen dat jouw zoekresultaat uit alle andere zoekresultaten zal springen, namelijk de Structured Data Product Markup.
Dit kan zorgen dat de prijs, beschikbaarheid en de reviews van je product worden weergegeven in de zoekresultaten.
Waarom zou je zo’n Product Markup willen?
Je maakt Google nogmaals duidelijk dat het om een productpagina gaat. Alsook maak je je zoekresultaat opvallender met bijgevolg dat er meer gebruikers op zullen klikken.
- Ben je technisch aangelegd? Gebruik dan de aanbevelingen van Google zelf om de Product Markup te implementeren op uw product pagina’s: https://developers.google.com/search/docs/data-types/product
- Ben je niet zo technisch aangelegd? Voor Wordpress kan je plug-ins gebruiken zoals de “Schema & Structured Data for WP & AMP”-plug-in.
Uiteindelijk zou je zo’n resultaat moeten bekomen (de domeinnamen werden vervangen door “X”):
Dit is een voorbeeld van een ‘normaal’ product zoekresultaat zonder de product markup:
3. Schrijf 2 blogs per maand
Heb je de vorige stappen zo goed als mogelijk proberen af te ronden? Begin dan met blogartikelen/ content te schrijven. In het begin probeer je te schrijven waarover je in je fysieke winkel ook veel vragen krijgt. Waar je offline vragen over krijgt zal dat in veel van de gevallen ook online zo zijn.
Denk na over de meest gestelde vragen en beantwoord ze kort en krachtig. Denk bijvoorbeeld aan tips over het product die je geeft aan klanten.
Deze blog artikelen dienen niet alleen voor je website. Je kan ze overal delen. Alsook in je nieuwsbrief of sociale media. Desnoods hang je de tips zelfs uit in je winkel. ;-)
Wees creatief en probeer zeker 2 blogberichten per maand te publiceren om een mooi resultaat te zien.
4. Google Mijn Bedrijf als online toonzaal van je winkel
Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf? Probeer deze dan te claimen via: https://www.google.com/business/.
Een Google Mijn Bedrijf ziet er zo uit:
Heb je wel een Google Mijn Bedrijf dan is het belangrijk om je naam in Google Mijn Bedrijf te herzien. Voor een optimale online zichtbaarheid zou je naam er als volgt uit moeten zien:
*Naam* - *Wat je doet* + *stad*
In het geval van de Biowinkel in Roeselare is dit: De Vlasblomme - Bio-en natuurwinkel Roeselare
Naast het optimaliseren van je naam in de Google Mijn Bedrijf kan je ook producten uitlichten. Kies hier je best verkopende producten of de producten met promoties.
Een 3de grote optimalisatie zijn reviews. Het aantal (goede) reviews zijn nog steeds een hele grote factor waar Google rekening mee houdt. Vraag je offline en online klanten om een review te schrijven en laat ze de volgende 2 vragen beantwoorden:
- Wat vonden ze van het product?
- En waren ze tevreden?
Je vergroot de kans dat klanten een review achterlaten als je het hen ook effectief vraagt.
5. Lokale linkbuilding
Het makkelijkste op korte termijn qua linkbuilding is om te kijken of je wordt vermeldt in De Gouden Gids. Sponsor je daarnaast een lokale voetbalploeg? Vraag dan ook een link van hun website naar uw website.
Als laatste kan je de naam van je zaak intikken in Google. Word je vermeld op een andere website maar bevat die geen link naar je website? Neem contact op met de website beheerder en vraag om een link naar je website.
6. Enkele conversie tips
Hieronder volgen nog enkele ‘quick wins’ die potentiële klanten op je website sneller doen kopen:
a. mooie product afbeelding
Het spreekt voor zich maar zonder een goede product afbeelding op je productpagina zal er weinig gekocht worden. Zorg voor kwalitatieve foto’s die duidelijk maken wat de koper nu effectief krijgt wanneer hij/ zij een bestelling plaatst. Grijp niet meteen naar foto’s die je leverancier eventueel aanlevert maar maak er desnoods zelf.
b. duidelijke knoppen!
Bij welke van de 2 afbeeldingen zou je kunnen overgaan tot actie?
Afbeelding 1:
Afbeelding 2:
Zonder duidelijke knoppen over je hele website heen kunnen de gebruikers die willen bestellen niet overgaan tot actie. Opvallende, grote knoppen doen hun werk goed.
c. makkelijke check-out
De regel geldt: hoe minder stappen hoe beter. Maak de check-out stappen zo simpel mogelijk en zorg dat de klanten niet worden afgeleid. Zorg voor een gast check-out zodat niet iedereen eerst ingelogd moet zijn om een aankoop te realiseren. Zelfs als er niet veel stappen zijn, laat de toekomstige klant altijd weten waarin hij zich in het checkout proces bevindt.
Good luck!
Gastblog
Gastblog door SEO expert Frederik Vermeire.
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.wiseo.be