Je herkent vast het gevoel: je denkt een leuke inspirerende Facebook update geplaatst te hebben, maar de enige reactie die komt is van je medewerkers en familie. Of: je zit vaak te staren naar het scherm van je Facebook-pagina omdat je inspiratie mist om leuke updates te plaatsen. Dit is natuurlijk niet echt motiverend om Facebook te blijven gebruiken.
Toch zit Facebook vol potentieel! Facebook is nog steeds het grootste sociale mediakanaal ter wereld. Dit is dan ook dé weg om contact te maken met je klanten en om nieuwe klanten aan te trekken. Ondernemers die hun zakelijke Facebookpagina op een goede manier inzetten, die bouwen aan hun naambekendheid én stimuleren een hogere betrokkenheid (vind-ik-leuks, commentaren of het delen van posts) van hun klanten en prospects.
Maar hoe zet je Facebook op een goede manier in? Hoe krijg je meer fans en volgers via leuke updates? Hoe zorg je ervoor dat de betrokkenheid van je klant verhoogt? Wel, lees de volgende 10 tips en je hoofd zal barsten van nieuwe ideeën.
Speel in op themadagen
Themadagen zijn plezant, zijn er quasi dagelijks en ze komen elk jaar terug. Denk hierbij aan vrouwendag, wereldkankerdag, gedichtendag, nationale pyjamadag, etc. Themadagen spelen in op ons verbondenheidsgevoel: laten we allemaal samen deze dag vieren! Themadagen zijn dan ook geknipt om op een sociaal medium gevierd te worden. Op deze kalender zie je een overzicht van alle themadagen zodat je voor jezelf al een eerste selectie kunt maken en enkele potentiële nieuwe updates kunt inplannen.
Is het vandaag wereldcomplimentendag? Post dan bijvoorbeeld het volgende: ‘Hé, ik ben blij dat gij bij mijn volgers zit.’ Of denk aan dikke truiendag, dan delen mensen maar al te graag een foto met hun warme, zachte trui. A.S. Adventure speelt hier handig op in in het onderstaande voorbeeld. Ze slaan trouwens 2 vliegen in één klap: ze pikken in op een verbondenheidsgevoel én ze maken een link naar hun collectie dikke truien.
Link naar andere websites
Je hoeft niet elke keer zelf iets uit te vinden om te posten. Op tal van websites in jouw sector berst het van de inspiratie die je met je volgers kan delen. Ontdek je bijvoorbeeld e-books, filmpjes, nieuwsberichten of leuke afbeeldingen die binnen het kader van jouw activiteit interessant zijn? Bewaar ze en gebruik ze op je eigen Facebook-pagina. Wat voor jou interessant is, is het quasi zeker ook voor je volgers. Volg dus Facebook pagina’s van gelijkaardige, complementaire of concurrerende bedrijven. Zo blijf je niet enkel op de hoogte van hun activiteiten en realisaties, maar ontdek je ook waar zij hun inspiratie vandaan halen.
“Maar mag ik zomaar informatie van andere websites delen?” hoor ik je nu denken. Ja, dat mag. Het enige wat je doet is een link plaatsen naar hun website, daar is niets mis mee. Integendeel: deze bedrijven zullen het waarderen als jij op je Facebook-pagina een link naar hun website plaatst. Deelt een Facebook pagina uit je sector een event voor het goede doel? En vind je dit een een prachtig initiatief? Doe dit dan ook. Facebook is geknipt om informatie te delen, dus denk nooit dat je hierdoor niet origineel of creatief genoeg bent.
Ben je bijvoorbeeld huizenmakelaar, dan ben je zelf bezig met het opzoeken van informatie om huizen te schatten. Een artikel hierover kan ook heel interessant zijn voor je volgers. Zo zie je in het onderstaande voorbeeld hoe ERA (een vastgoedorganisatie) een link naar een artikel op de website van Knack deelt.
Laat je volgers spelen en winnen
Wedden dat jouw community op Facebook ook bestaat uit mensen die graag iets winnen?
Van een stylish mondmasker tot de nieuwste iPhone, voor iedere prijs zijn er wel geïnteresseerden. Like & Share acties zijn een goed voorbeeld van laagdrempelige wedstrijden. Deze raden wij echter niet aan vanwege het gebrek aan informatie dat je kan plaatsen over je wedstrijd en het gebrek aan gegevens dat je verkrijgt van je volgers.
Gebruik voor wedstrijden liever de ingebouwde Facebook-applicatie voor wedstrijden, of link naar de wedstrijdpagina op jouw website. Zo kom je niet alleen meer te weten over de deelnemers (hun persoonsgegevens), maar voorzie je ook trafiek naar je website. In het onderstaande voorbeeld zie je hoe Dove haar volgers naar een Facebook-applicatie stuurt waar de wedstrijd plaats vindt.
Vraag de hulp van je volgers
Twijfel je bij de aankoop van een nieuwe collectie truien over de kleurkeuze? Liggen er 2 opties op tafel voor je nieuwe advertentie? Vraag dan de hulp van je volgers, want dat is een goede manier om hun betrokkenheid bij je bedrijf te verhogen. Mensen voelen zich immers altijd goed als ze kunnen helpen. Heb je twijfels in de toekomst? Vraag het aan je volgers, je zal versteld staan van de inspirerende reacties!
In het onderstaande voorbeeld zie je hoe A.S. Adventure hun community vraagt wat zij doen met hun kinderen tijdens de vakantie wanneer de verveling toeslaat. Dergelijke vragen stellen aan je volgers verhoogt altijd de kans op reactie.
Je Facebook-fans af en toe om hulp vragen is een goede techniek om hun inspiratie en betrokkenheid in jouw posts te betrekken. Zoek je naar het antwoord op een prangende vraag? Wil je jouw update graag ondersteunen met concrete voorbeelden uit de praktijk? Wil je de mening van je fans weten over een bepaalde stelling? Of heb je graag dat ze op Facebook iets voor je merk of bedrijf doen? Vraag hen dan om hulp. Je zult versteld staan hoe behulpzaam en interactief echte fans zijn.
Toon de mensen achter je concept
Bedrijven worden gerund door mensen. Dan is het toch verbazend dat je in Facebook-posts van ondernemers en zelfstandigen nauwelijks de menselijke kant van de zaak ziet? Maak daarom af en toe duidelijk dat er achter jouw producten en diensten ook echt mensen staan met een passie en een mening. Op deze manier verpersoonlijk je jouw merk, wat de betrouwbaarheid en authenticiteit van jouw product of dienst verhoogt.
Zakendoen is zeer persoonlijk, dus hoef je je niet te beperken tot steriele en onpersoonlijke Facebook-updates. Toon dat er achter jouw bedrijf mensen van vlees en bloed, met passie én met een mening staan. Dat kan jij als stichter, de kinderen als 2e generatie of één van je medewerkers zijn. Een persoonlijke update kan dan een mening van die persoon verkondigen of hem/haar op een bepaalde manier ‘in the picture’ plaatsen.
Post dan bijvoorbeeld een update waarbij een medewerker iets vertelt over zijn/haar passie of geef als oprichter je mening over het nieuwe product. Coolblue gebruikt deze techniek prominent in haar communicatie, zoals je ziet in het voorbeeld hieronder.
Stimuleer voyeurisme
Nieuwsgierigheid is iets typisch aan de mens. Al van kleins af aan proberen we de wereld rondom ons te begrijpen. Deze drang naar meer kennis zit zo diep verwerkt in onze hersenen dat je als handelaar hier zeker op moet inspelen. Laat de voyeurist in jouw volgers naar boven komen en geef ze een blik achter de schermen.
Is het bijvoorbeeld weer tijd voor de nieuwe etalage? Mis deze kans dan niet om dat met je volgers te delen. In het voorbeeld hieronder zie je hoe een Gentse kledingzaak dat goed doet. Maak je zelf producten? Bied je volgers dan bijvoorbeeld een foto- of videoreeks aan over het maakproces van jouw product.
Geef tips & adviezen
Ondernemers barsten van knowhow, passie, ideeën en expertise. Helaas doen ze er te weinig mee op Facebook. Bruikbare tips en adviezen worden door je volgers quasi zeker geliked en wellicht geshared (met hun volgers) en zorgen dus zowel voor meer betrokkenheid als voor een grotere naambekendheid.
Kan je nu al enkele tips bedenken die het leven van je volgers kan verbeteren? Zie je adviezen die het gebruik van jouw producten kan optimaliseren? Aarzel dan niet en gebruik ze in je Facebook-posts. Ontwerp dan updates waarin je een handige tip of een concreet advies brengt.
In het onderstaande voorbeeld zie je een voorbeeld van een onderneemster met een kledingzaak, gespecialiseerd in broeken en bermuda’s. Zij combineert heel wat van de technieken die in dit artikel staan beschreven. Maar vooral: ze deelt continu haar kennis met haar volgers. Die belonen haar daarvoor met likes, shares en … een bezoek aan de winkel.
Wees een lokale gids
Vlaamse detailhandelaars werken per definitie lokaal. Ze zijn vaak ingebed in een dorp, gemeente of stad waar heel wat te gebeuren is, zoals leuke events. Er zijn misschien mooie parken, monumenten of andere leuke winkels? Is dit bij jou ook zo? Gebruik dit, wees een lokale gids voor je volgers. Laat ze kennismaken met de stad of het dorp waar je zaak plaatsvindt.
Motiveer je volgers ook om op ontdekking te gaan in je regio. Breng leuke to do’s in kaart, zoals mooie wandelpaden, fietsroutes en bezienswaardigheden. Promoot andere lokale merken en bedrijven. Waardeer jouw regio op en steun elkaar, dit brengt enkel positieve gevoelens met zich mee.
In het voorbeeld hieronder toont A.S. Adventure een foto van hun ‘achtertuin’ en maakt zo reclame voor het natuurpark in de buurt. Zij verkopen outdoor- en sportkleding, dus reclame maken voor een natuurpark leunt ook perfect aan bij hun merkimago. Aansluitend op dit voorbeeld: waarom zou een fietsenhandelaar geen demo geven op Facebook die in een lokale setting rond de winkel is opgenomen?
Laat je volgers lachen!
Humor op Facebook werkt altijd. Altijd. Experimenteer ermee, ook als je van jezelf denkt dat je een ‘serieus’ bedrijf bent. Het is een fantastische techniek om de vaak eindeloze stroom aan ernstige berichten te breken. Een leuke momentopname in het bedrijf, een medewerker die iets grappigs doet, een grappige cartoon of video, een humoristische advertentie uit de leefwereld van je bedrijf, … je vindt vast wel creatieve inspiratie binnen en buiten je bedrijf, in offline of online media.
Ooh, maar ik ben niet grappig van nature. Laat staan dat ik moppen moeten tappen … De argumenten om het niet te doen laat je best varen want er zijn op het internet tal van websites die filmpjes, cartoons, video’s, … delen die op jouw producten of diensten inspelen. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een bekende website vol leuke quotes.
Ga ‘all the way’ met Facebook Live, video of podcast
Facebook Live biedt je de mogelijkheid om maximaal dertig minuten live uit te zenden via je Facebook-account. Denk bijvoorbeeld aan het live-streamen van een productlancering of een productdemonstratie. Live-stream is directer, sneller en interactiever dan gewone video, mede omdat gebruikers live reacties kunnen geven. Bij live uitzendingen is ook meer spanning, want je weet nooit wat er gaat gebeuren. Facebook live is dé tool om je volgers echt te betrekken in iets dat ‘right on the moment’ gebeurt.
Uiteraard is Facebook Live niets voor ondernemers die nog in een vroeg stadium van social media communicatie staan. Voor hen kan een video een eerst stap zijn naar meer digitale interactie met klanten en prospects. In het voorbeeld van de onderneemster met de broekenzaak kon je hierboven al zien hoe zij bedreven is met het toespreken van haar fans via video. In het voorbeeld hieronder toon ik een Facebook-update van dezelfde onderneemster waarin ze haar podcast promoot. Podcast zijn audio-uitzendingen waarin ook ondernemers hun kennis en passie kunnen delen met fans en volgers.
Slotwoord
Heb ik je kunnen inspireren met dit artikel? Mooi zo! Ik hoop van harte dat je nu beseft dat Facebook meer is dan een online reclamekanaal voor je producten of je zaak. Maar ook dat er meer dan genoeg inspiratie is om van je Facebook-pagina een leuk kanaal te maken die mensen graag willen volgen. Hoe raar het ook klinkt: probeer minder te ‘verkopen’ en meer te ‘vertellen’ op je Facebook-pagina. Dan zullen klanten en prospects je liever volgen en zullen ze op lange termijn … meer kopen.
Gastblog
Gastblog door marketing expert Peter Desmyttere.
Neem contact op bij vragen of voor advies: www.desmyttere.be