Een eigen website

Wat vertel je op je website?

Bouw geen complexe website met veel toeters en bellen, als je niet de tijd hebt om die te onderhouden. Dat is helder.

Ga vooral aan de slag vanuit het standpunt van de klant als je nadenkt over de onderdelen van je website. Wil de klant veel inspirerende foto's zien? Of is hij eerder op zoek naar je catalogus, je openingsuren of je telefoonnummer? Geef je een overzicht van je producten in algemene bewoordingen of ga je elk product voorstellen op een aparte pagina? Heb je een bedrijfsvideo? Wil je je sterke sociale media kanalen ook laten zien op je website? 

Voorzie ook een pagina waarbij je over jezelf vertelt. Over waarom je je winkel runt en dergelijke producten verkoopt. Vertel ook hoe je dat doet en speel vooral je unieke voordelen uit.

Ben je zelf belangrijk voor je zaak als expert, contactpersoon, kenner, vakman? Dan moet je foto vooraan op je site te zien zijn. Stop jezelf niet weg. Dat doe je ongetwijfeld ook niet in je winkel. Wel integendeel: mensen komen voor jou naar je winkel. Wees daar trots op en laat dat ook zien op je website. Wees open, authentiek, niet te bescheiden en eerlijk.

Probeer maximaal de verbinding tussen je website en de fysieke winkel te maken door acties en promoties duidelijk aan te kondigen op je site. Je website moet ten allen tijde up-to-date zijn.

Vermijd absoluut...

  • oud nieuws op je homepage: een echte afknapper als de bezoeker merkt dat je laatste nieuwtje op je site dateert van 6 maanden geleden.
  • dat mensen moeten zoeken naar je adres en telefoonnummer.
  • dat mensen moeten zoeken naar waar je precies voor staat. Niet iedereen kent je bedrijf of je diensten. Zet daarom je belangrijkste troeven op je homepage en vertel ook kort wat je doet en voor wie.

Opbouw en architectuur van een website

Homepage
Zie de homepage als de grote inkomhal van een handelszaak. Wie daar binnenkomt kan duizenden vragen hebben. Doel is om de bezoeker wegwijs te maken in je diensten en producten, je sterktes en troeven, je contactgegevens, enz...

Geef die bezoekers redenen om je zaak nog meer te ontdekken door inhaakpunten te voorzien naar dieper liggende pagina's.

Op je homepage mag zeker niet ontbreken:

  • Een algemeen treffend beeld met stopkracht. Iets wat een waw-gevoel oproept: een prachtige foto, een sfeerbeeld uit de winkel, een actie in de kijker.
  • Korte duiding van waar je voor staat, wat je aanbiedt en waarom. Formuleer het kernachtig en niet met holle termen zoals "snelle service en ruim aanbod". Daar heeft de consument niets aan. Kijk maar eens onderaan op http://www.emob4toys.nl/nl : de informatieve tekst is zowel voor de lezer als voor Google interessant. 
  • Een greep uit je productaanbod of een voorstelling van je sterkste productcategorieën.
  • Voorstelling van je winkel(s) en gegevens om je te contacteren.
  • Spreek ook je doelgroepen aan. Heb je iets voor kinderen, mannen en vrouwen: laat die verschillende types zien en vermeld wat je voor hen specifiek in petto hebt en waarom je hen afzonderlijk aanspreekt. Formuleer het in klantenvoordelen en niet in producteigenschappen. Geef het een vleugje emotie mee en beperk je niet tot louter rationele zaken.

Je homepage moet overzichtelijk zijn en de verschillende zones die je creëert moeten logisch zijn. De bezoeker moet in 20 seconden een totaalbeeld van je zaak hebben en meteen 3 redenen kunnen opnoemen om bij jou te winkelen.

Houd het dus super eenvoudig, grafisch eenvormig en verzorg je teksten tot in de puntjes. En durf te kiezen. Alles vertellen op je homepage gaat niet. Je moet dus keuzes maken.

Landingspagina's
Je eigen website is dé plek om àlles over je zaak kenbaar te maken naar de buitenwereld. Waar de consument vroeger hiervoor aangewezen was op advertenties en in je handelszaak zelf, gaat die vandaag massaal online te rade. Je zorgt dus maar beter dat je op je website een helder antwoord geeft op de vragen van al die zoekende mensen.

Velen komen bij jou terecht via Google. Ze omschreven in een zoek-zin (we zoeken in Google veel meer met 2 of 3 woorden dan met één woord, dus de term "zoekwoord" is te beperkt) en kiezen jouw site in de resultatenpagina.

Een goede site biedt vervolgens een antwoord op die zoek-zin. In de meeste gevallen zal dat ook zo zijn. Google geeft namelijk de meest relevante pagina uit je website weer voor die zoek-zin.

Dat betekent dat lang niet iedereen via de grote poort (je homepagina) naar binnen komt! Elke pagina is mogelijks de deur waarlangs bezoekers binnenkomen. We noemen dit "landingspagina's". Landingspagina's kunnen sterke pagina's zijn die sowieso vanuit je navigatie bereikbaar zijn, maar je kan ook landingspagina's aanmaken die enkel bedoeld zijn om bezoekers uit een bepaalde bron (bijvoorbeeld voor wie vanuit Facebook doorklikte) op te vangen.

Tip: Vaak worden er landingspagina's aangemaakt die één specifiek thema uitgebreid in tekst en beeld behandelen. Een voorbeeld vind je op http://www.joli.be/moderne-stoelen-en-tafels-0
Die pagina staat mooi bovenaan de zoekresultaten in Google voor mensen die zoeken naar "moderne tafels en stoelen" . De pagina is aangepast aan het thema en bevat bovendien twee "call-to-actions": Bekijk de catalogus en zoek een dealer. Het is een mooi voorbeeld van hoe je zoekende consumenten kunt opvangen op relevante pagina's en vanuit hun zoektocht in Google.

De basiselementen van je pagina
Enkele gouden regels om ervoor te zorgen dat je die bezoeker optimaal ontvangt, op welke pagina dan ook:

  • Plaats het logo links boven en laat dit naar de homepagina doorverwijzen.
  • Maak de navigatie helder en maximaal met 9 hoofdstukken.
  • Geeft je in één oogopslag een idee waar je je bevindt binnen de structuur van de website via een kruimelpad.
  • Rechtsboven of centraal: dat is de plaats van een zoekveld. Maak het op elke plaats toegankelijk. De bezoeker kan er direct alle kanten mee uit.
  • Schrijf sprekende en unieke titels voor elke pagina.
  • Bouw je tekst op in blokken, waardoor de bezoeker het aangenamer vindt om je informatie te lezen. Werk met opsommingstekens en maak van grote tekstblokken kleinere deeltjes door een subtitel toe te voegen.
  • Maak een goede balans tussen tekst en beeld. Op heel sterk visuele websites zal men weinig lezen. De attractie is dan te groot door het impact van beeld. Omgekeerd stoot een niet-geïllustreerde pagina dan weer af voor wie visueel ingesteld is.
  • Voorzie minstens één "Call-to-action (kortweg "CtA). Dit is een uitnodiging voor de bezoeker om een bepaalde actie te doen, bijvoorbeeld het downloaden van een folder of een catalogus.
  • Maak een uitgebreide footer. Dit is het gedeelte helemaal onderaan op elke pagina. Vaak bevat het nog links naar bepaalde categorieën, inschrijving voor de nieuwsbrief, het adres van je winkel en contactmogelijkheden. Sommige footers zijn heel uitgebreid. Kijk maar eens naar Zalando.

Gebruiksvriendelijkheid
Sinds de komst van smartphones en tablets, houden surfers ervan om te scrollen ("swipen" noemen we dat op tablets). Langere pagina's zijn dan ook schering en inslag.

Veel websites maken het je mogelijk om een eenvoudige "one pager" aan te maken. Dit is een website die eigenlijk maar uit één (lange) pagina bestaat. Met de navigatie bovenaan vlieg je naar de onderdelen die verder in die pagina te lezen zijn.

Een ander fenomeen dat ook op desktop weergaves intrek neemt, is het gebruik van grotere knoppen op een website. Een knop moet immers met een vinger kunnen worden aangeklikt op een smartphone, dus mag hij best wel wat groter zijn dan we vroeger als norm aannamen.

Software

In vergelijking met enkele jaren geleden bestaan er tegenwoordig tientallen oplossingen voor de aanmaak van een website, mét een CMS (content management systeem) inclusief. Het is immers de bedoeling dat je de inhoud van je site regelmatig up-to-date houdt en dit op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke manier.

Voor de meeste doe-het-zelf oplossingen heb je geen kennis van html of programmatie nodig. Je kan er gebruik van maken voor slechts enkele euro's per maand en kan je er kiezen tussen enkele templates om snel van start te gaan.

Even op ontdekking gaan kan makkelijk. Start met een trial-versie van deze tools:

Voor andere systemen heb je toch wat meer kennis nodig om een webshop op te zetten, maar het zijn wel de meest gebruikte softwaresystemen op de markt momenteel:

  • Wordpress
  • Drupal
  • Joomla

Het belangrijkste voor het opzetten van een website is niet de software, maar de inhoud. Zorg als zaakvoerder dat je eerst de grote lijnen van je inhoud en je structuur van je site bedenkt. Doe je dat niet, dan verwar je al snel vorm met inhoud en dat is geen garantie voor een degelijke, consistente en professionele website.

Voel je je niet comfortabel met technologie of wil je dit helemaal niet zelf doen, dan zijn er professionals in je regio die beslagen zijn in het opzetten van een degelijke en mobielvriendelijke website voor je zaak. Kijk op de website van Feweb (Federatie van Webbedrijven) voor een lijst met professionals hiervoor: http://www.feweb.be/leden