Sociale media in detail

Facebook

www.facebook.com

Wat in 2004 aan de universiteit in Cambridge begon als een online netwerk voor Amerikaanse studenten, is uitgegroeid tot een wereldwijd netwerk met meer dan 1,4 miljard profielen. Voor alle duidelijkheid, profielen zijn niet altijd mensen. Je hebt immers ook bedrijfsprofielen, fake profielen, … Cijfers dus met een korreltje zout te nemen. Facebook laat je toe vlot contacten te leggen met de rest van de wereld. “Met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven” staat er op hun login pagina. Grenzen vervagen en afstanden vallen weg. 

Of je dat nu leuk vindt of niet, Facebook is nog steeds razend populair bij jongeren. Maar al lang niet meer enkel bij de jeugd. Ook veel (groot)ouders hebben vandaag de dag een profiel omdat ze op die manier contact kunnen houden met hun (klein)kinderen en vrienden. Ze zetten de communicatiekanalen in die hun doelgroep gebruiken.

Binnen Facebook heb je drie soorten accounts.

registreren op Facebook

Persoonlijke profielen
Voor mensen van vlees en bloed. Iemand volgen maakt ons "vrienden".Een profiel aanmaken is kinderspel. Ga naar www.facebook.com en volg de gids.

Vul jouw voornaam en naam aan. Geef een geldig e-mailadres op want Facebook communiceert via dat e-mailadres. Je ontvangt meteen een verificatiemail op het opgegeven email adres. Om een persoonlijk profiel aan te maken moet je minstens 13 jaar zijn.

 

Via Facebook kan je vlot met vrienden van gedachten wisselen via de chatfunctie. Die activeer je door in de bovenbalk rechts op het dialoog icoontje te drukken. In de rechter kolom zie je het overzicht van jouw vrienden. Het bolletje bij de naam kleurt groen als ze online zijn (deze melding kan je desgewenst uitschakelen).

chat op Facebook

Bedrijfspagina’s
Specifiek voor ondernemingen, scholen, instellingen, bekende personen, organisaties of merken. Als we zo’n pagina leuk vinden, dan worden we een "fan".

Groot voordeel van een bedrijfspagina is dat je veel meer mogelijkheden hebt dan bij een individueel profiel. Zo heb je een aantal extra tabbladen ter beschikking voor specifieke info. Als je dat wil kan je via bepaalde programma’s zoals www.shortstack.com bijkomende tabbladen aanmaken.  Je kan er tevens wedstrijden, polls, ... mee opzetten, conform de regels van Facebook.

Een bedrijfspagina is snel aangemaakt. Je leest het in onze praktische tips

Een mooi voorbeeld: Sanitair Decock geeft op Facebook een tip voor eigenaars van woningen van 5 tot 10 jaar in verband met renovatiepremies.

Als je vanop jouw Facebook bedrijfspagina een bericht plaatst, dan wordt dit item op de tijdlijn van je fans geplaatst. Let wel: niet alle fans zien die boodschap ook effectief verschijnen.  Berichten worden vandaag de dag nog aan slechts 15% van jouw fans getoond, dit noemt met "het organische bereik". Berichten waarop reactie komt (een ‘’vind ik leuk”, een commentaar of delen), worden door Facebook als belangrijker geacht. Streef dus naar zoveel mogelijk interactie. Vraag aan je medewerkers en collega’s om dit af en toe eens te doen.

hoofding Facebook-pagina

  • Je Facebookpagina een persoonlijke tintje geven door de omslagfoto(de foto in het oranje kader) aan te passen is een goed idee. Je kan zelf ook een aantal tabbladen toevoegen. In dit voorbeeld zijn dat "Volkswagen" en "Audi".
  • Onderaan rechts kan je via ‘Contact Us’ een zogenaamde "call-to-action knop" (aanzet tot actie) toevoegen. Tot de mogelijkheden behoren o.a. nu boeken, nu bellen, contacteer ons, bericht versturen, shoppen...

Tip: pas maandelijks die omslagfoto aan, in functie van een evenement, wedstrijd, actie, … De omslagfoto is gratis advertentieruimte die je zeker moet benutten. 

Groepen
Facebook definieert ze als privéruimten waarin je contact kunt houden met anderen door updates, foto's of documenten te delen. Er zijn publieke en gesloten groepen en ze hebben "leden". Die laatste zijn enkel toegankelijk voor mensen die daarvoor worden uitgenodigd. Maak je die gesloten groep voor anderen niet vindbaar dan spreken we van een geheime groep. Groepen zijn handig om met een aantal collega’s rond een bepaald thema te praten. Zo kan je met de medewerkers een geheime, gesloten groep opzetten om kennis en ervaring te delen.

Adverteren op Facebook
Facebook biedt je de mogelijkheid om advertenties op te zetten. Dit kan heel gericht op specifieke doelgroepen. Facebook beschikt als geen ander medium immers over heel veel persoonlijke gegevens. Lees in onze praktische tips meer over adverteren op Facebook.

Tip: Meer over weten? Raadpleeg https://www.facebook.com/advertising/

Evenementen aankondigen
Organiseer je een opendeur of een bedrijfsevent? Via Facebook kan je een event aanmaken. Events die je vanuit een bedrijfspagina aanmaakt, zijn steeds publiek.

Bij persoonlijke profielen, heb je de keuze:

  • Privé-evenementen zijn alleen zichtbaar voor de mensen die zijn uitgenodigd.
  • Openbare events zijn voor iedereen zichtbaar, ook buiten Facebook.

In beide gevallen kan je fans/vrienden uitnodigen. Die kunnen aangeven of ze al dan niet zullen komen naar je evenement (Gaan/Misschien/Niet). Pas op: wie via Facebook aangeeft te komen, durft dat wel eens een keertje vergeten. 

Meer info over Events vind je op https://www.facebook.com/help/131325477007622/

Twitter

www.twitter.com

Kort en krachtig
Twitter zag in 2006 het levenslicht en heette oorspronkelijk "Twttr". 
In de vorm van een kort bericht (= tweet) met maximaal 140 tekens (= karakters) vertel je iets over wat je bezighoudt. Dat kan van alles zijn, zowel in een professionele context als binnen de privésfeer.

Wie op Twitter actief is, heeft een profiel. Daarin vermeld je wie je precies bent en waarvoor je staat. Dat moet je in 160 (!) karakters gezegd krijgen. Je kiest ook een gebruikersnaam die wordt aangeven door het bekende apenstaartje @. Zo kan je de redactie van de VRT volgen via @vrtderedactie. Je gebruikersnaam wordt gekoppeld aan je echte naam.

Volgers en retweets
Mensen die je interessant vindt, ga je volgen (dan zie je "volgend" staan op de pagina van die persoon). Je abonneert je dan op hun berichten. Telkens één van die twitteraars een tweet plaatst, krijg jij die in jouw tijdlijn (= je overzicht) te zien.

Daarnaast heb je ook mensen die jou volgen, dat zijn jouw "volgers". Als je start met Twitter is het wel een raar gevoel dat onbekenden plots interesse tonen in jou en in de dingen die jij te vertellen hebt. Maar dat went snel.

Vind je iemand niet langer interessant, dan kan je die ontvolgen. Je krijgt dat niet langer de berichten van die persoon of organisatie in je overzicht te zien. De band met iemand op Twitter is meestal losjes, dus hoef je geen schrik te hebben om te ontvolgen.

Berichten of tweets die je interessant vindt en wil delen, kan je doorsturen naar je volgers. Dat noemen we een "retweet". Zo’n retweet wordt aangegeven met de letters RT helemaal vooraan in het bericht.

Hashtags
Om aan te geven waarover een tweet precies gaat, maak je gebruik van een # of "hashtag". In Nederland noemen ze dat wel eens een kletshekje. Handelt je tweet specifiek over mediawijsheid, dan geef je dat aan met #mediawijsheid. Eén of twee hashtags in een bericht zijn OK. Meer is storend en schiet zijn doel voorbij. Klik je op zo'n hashtag in een tweet, dan krijg je alle tweets met die specifieke # te zien.

Als je een vraag stelt, is de ongeschreven regel dat je je bericht afsluit met #dtv of #durftevragen. Zo weet iedereen dat je met een vraag zit.

Aangezien Twitter een erg vluchtig medium is, plaats je tweets die je wil bijhouden het beste bij jouw favorieten. Dat doe je door op het sterretje te klikken dat je onderaan de tweet vindt. Je kan ze achteraf makkelijk terugvinden

Lijstjes
Via lijstjes kan je interessante twitteraars in categorieën onderbrengen. Als je wil, kan je zelf lijstjes aanmaken. Maar er bestaan ondertussen al heel wat lijstjes waarop je je kunt abonneren. Je hoeft dus niet zelf het werk te doen.

Mensen stop ik in een lijstje per thema. Bijvoorbeeld een lijst met journalisten actief op Twitter. Wil ik weten wat er op dit eigenste moment bij hen leeft, dan consulteer ik deze lijst. Ik zie onmiddellijk welke thema’s bij hen actueel zijn. Voor je zaak kan het handig zijn om lijstjes te maken van leveranciers, gelijkaardige handelszaken (concurrentie), toonaangevende bloggers in jouw domein...

Direct messages
Opgelet. Wat je op Twitter plaatst is openbaar en vindbaar. Grote geheimen vertel je dus best niet via dit kanaal. Wil je toch een privébericht aan iemand sturen, dan kan dat via een Direct Message (kortweg DM). Let wel, dit kan enkel als zowel jij als de bestemmeling elkaar volgen.  Een privé bericht stuur je via de knop "Berichten" die je in de horizontale bovenbalk terugvindt.

Tip: een tweet met een foto doet het altijd beter. Omdat een afbeelding via een link wordt opgenomen, neemt die ook een aantal karakters in. Voeg daarom eerst jouw foto toe aan jouw bericht. Dan zie je onmiddellijk hoeveel karakters je nog beschikbaar hebt voor het tekstgedeelte van je bericht.

Een link wordt meestal afgekort zodat die minder karakters inneemt. Maak je dus geen zorgen als de link er wat vreemd uitziet. Twitter doet dat automatisch voor jou opdat de link minder karakters inneemt.

Met welke apps Twitter bedienen?
Twitter kan je vanop je laptop bedienen maar het gros van de berichten worden mobiel verstuurd via tablet of smartphone. Maar er bestaan ook heel wat specifieke apps waarmee je Twitter kan bedienen.

Tweetbot.

  • Aan te bevelen voor Apple-gebruikers.
  • Gebruiksvriendelijk
  • Werkt snel en laat je vlot toe verschillende accounts te beheren
  • Niet gratis maar zijn geld wel waard http://goo.gl/ZxgfTS
  • Er bestaat ook een iPad versie.
  • Handig is dat tweetbot synchroniseert met de verschillende toestellen waarop je het gebruikt.

Plume of Fenix

Er valt altijd wat te beleven
Twitter gaat dag en nacht door, zeven op zeven. Het valt nooit stil. Recent maakte Twitter voor het eerst cijfers bekend over het aantal account in België. In september 2015 waren er ongeveer 1 miljoen accounts maar daar zitten ook bedrijfsaccounts en slapende profielen bij. Meest actuele cijfers vind je op http://bvlg.blogspot.be

Eén ding is zeker. Het is een prima middel om de actualiteit te volgen. Maak er gerust je nieuwsbron van.

Zoeken
Twitter biedt ook een uitgebreide zoekmogelijkheid. Zo kan je zoeken op personen, foto’s, video’s, nieuws… Net als bij Google krijg je een lijst met zoekresultaten. Alleen is het hier beperkt tot tweets over je zoekterm.

Tip: Wist je dat je ook zonder een eigen Twitter account kan zoeken op Twitter. Probeer eens via http://search.twitter.com

Niet altijd even interessant
Vaak hoor je de opmerking dat er op Twitter veel prietpraat wordt verteld. Dat klopt. Vergelijk Twitter gerust met een grote kroeg waar heel veel mensen aan het praten zijn. De ene groep is al wat luidruchtiger dan de andere, de ene al interessanter dan de andere.

Net als bij TV kijken kan je ook op Twitter niet alles gezien hebben. Wat we met een moeilijk woord de serendipiteit noemen. Op zoek gaan naar een naald in een hooiberg maar er toch met iets helemaal anders uitkomen.

Als je je stoort aan iemand, kan je hem heel eenvoudig "ontvolgen". Van dan af krijg je zijn berichten niet meer te zien. Als je veel oninteressante berichten in jouw tijdslijn ziet voorbij komen, betekent dit dat je de verkeerde mensen volgt.  Of je kan iemand die je volgt, even het zwijgen opleggen via de "mute" knop. Door hem te negeren, krijg je zijn berichten niet meer te zien.

Ga de volgende keer dat je iets opzoekt, eens bij Twitter te rade. Zit je met een vraag, stel ze op Twitter (vergeet #dtv niet). Meer info vind je op de site van Twitter http://goo.gl/2JyZSI

Linkedin

www.linkedin.com 

Je bent wie je kent. Linkedin kan je helpen om je netwerk in kaart te brengen, te onderhouden en verder uit te bouwen. LinkedIn is een professioneel netwerk waar je je contacten in kaart brengt. Dat zie je onmiddellijk aan de gebruikersomgeving. Niet te veel toeters en bellen, wel een strakke layout die je een duidelijk overzicht geeft. Het is een echt sociaal netwerk. Om geconnecteerd te zijn met iemand, moet je die persoon uitnodigen. Hij moet je uitnodiging op zijn beurt aanvaarden. Er is m.a.w. sprake van wederkerigheid.

Binnen LinkedIn heb je 3 soorten profielen:

  • Individuele profielen voor personen, zij hebben "connecties"
  • Bedrijfsprofielen voor ondernemingen en organisaties maar ook onderwijsinstellingen; met een bedrijfsprofiel kan je niet connecteren, je kan een bedrijf wel "volgen"
  • Groepen: vormen een verzameling van individuele profielen. Groepen hebben "leden".

Individuele profielen
Individuele profielen zijn er voor personen. Zij hebben "connecties". 

Als je nog geen profiel hebt, kan je dat vlot aanmaken door registratie op www.linkedin.com

Linkedin houdt je mooi bij het handje en stelt je een aantal vragen. Vul je profiel onmiddellijk zo compleet mogelijk aan. (Vergeet vooral je profielfoto niet!)

Daarna ga je mensen uitnodigen. Op die manier bouw je jouw netwerk uit. Mensen die jou accepteren, komen in je eerste rang terecht. Je hebt met andere woorden een rechtstreekse connectie met die personen.


Op LinkedIn worden mensen in je netwerk een "connectie" genoemd. Je netwerk bestaat uit eerste-, tweede- en derdegraads connecties en leden van je LinkedIn-groepen.

  • Eerstegraads
    Personen met wie je rechtstreeks bent verbonden omdat zij je connectieverzoek hebben geaccepteerd of omdat je hun uitnodiging om een connectie te maken hebt geaccepteerd. Je ziet een eerstegraads pictogram naast hun naam in zoekresultaten en op hun profiel. Je kunt contact met ze opnemen door een bericht op LinkedIn te versturen.
  • Tweedegraads
    Personen die verbonden zijn met je eerstegraads connecties. Je ziet een tweedegraads pictogram naast hun naam in zoekresultaten en op hun profiel. Je kunt hen een uitnodiging sturen door op "connectie maken" te klikken of door contact met hen op te nemen via een InMail (een berichtendienst binnen LinkedIn).
  • Derdegraads
    Personen die verbonden zijn met je tweedegraads connecties. Je ziet een derdegraads pictogram naast hun naam in zoekresultaten en op hun profiel.

Binnen Linkedin kan je zoeken op mensen, bedrijven, organisaties, groepen, jobs, …

Wie in de 2de graad met jou geconnecteerd is, is verbonden door een gemeenschappelijke tussenpersoon. Vraag die tussenpersoon om een introductie. Tip: doe dit telefonisch. Zo weet je onmiddellijk waar je aan toe bent en kan je ook wat duiding geven, waarom je die connectie van hem precies nodig hebt. 

LinkedIn toont je wie er recent naar jouw profiel gaan kijken is. Je vindt die info halfweg de rechter kolom.

Bedrijfsprofielen
Voor je bedrijf, een school of een instelling kan je ook een bedrijfspagina aanmaken. http://goo.gl/sIUtRL. Zorg wel dat je met je persoonlijk profiel bent ingelogd.

LinkedIn vraagt je opnieuw een aantal gegevens. Let wel, aan de hand van je e-mailadres moet je aantonen dat je effectief ook verbonden bent aan dat bedrijf (domeinnaam moet overeenstemmen met de naam van de organisatie).

Linkedin - Agentschap Ondernemen

De bedrijfspagina van Agentschap Ondernemen toont onmiddellijk wie je daar kent en hoe je ermee verbonden bent.  In dit voorbeeld is er één rechtstreekse contactpersoon die je kan introduceren bij 63 van zijn collega’s. Dat blijkt bijna de helft van alle AO-medewerkers met een Linkedin profiel (142).

Als je Linkedin op een actieve manier gebruikt, spaart dit jou gegarandeerd tijd. Via de app op de smartphone heb je het ook altijd bij de hand.

Groepen
Een derde soort profielen zijn groepen. We maken een onderscheid tussen open en gesloten groepen. Bij die laatste moet je door de beheerder van de groep toegelaten worden
Groepen zijn meestal rond een bepaald thema opgericht.

Tip: Kijk eens welke groepen er binnen jouw bedrijfstak aanwezig zijn. Geef in de bovenbalk van Linkedin bvb "Led technology" is en je krijgt meteen een aantal groepen te zien waar je lid kan van worden.

Meer info: LinkedIn heeft een erg uitgebreid helpcentrum waar je heel wat informatie vindt. http://hulp.linkedin.com

Instagram

www.instagram.com

Instagram werd in 2012 door Facebook overgenomen voor 1 miljard dollar. Het is een app om digitale foto’s en video’s uit te wisselen. Via een filter kan je foto’s bewerken en zo een extra effect geven. Deze populaire foto-app groeit als kool. Eind september 2015 zijn er niet minder dan 400 miljoen gebruikers actief.

Foto’s kan je enkel via een smartphone opladen. Aan een foto geef je een korte beschrijving gevolgd door één of meerdere hashtags. Op die manier maak je duidelijk waarover die foto precies gaat. Ook kan je de locatie meegeven van waar je de foto maakte.

Net zoals bij Twitter kunnen mensen je volgen. Van zodra je iemand volgt, krijg je zijn foto’s in jouw tijdslijn of overzicht te zien. Je kan een foto leuk vinden en/of erop reageren.

Als je je bijdragen liever privé houdt, kan je ze afschermen via een private account. Enkel wie jij toelaat, krijgt jouw afbeeldingen dan te zien.
Meer en meer merken - vooral in de mode, maar ook in de autosector - zetten Instagram in. Niet alleen om hun naambekendheid te vergroten maar ook om onder de aandacht te blijven van hun (potentiële) klanten.

Naast foto’s kan je er ook korte video’s online plaatsen.

Je kan ook afbeeldingen zoeken op Instagram. 

Meer weten over Instagram:

TIP: handige tool om Instagram te bedienen, is http://iconosquare.com/ Let wel, zelf een bericht plaatsen kan enkel en alleen vanop de officiële Instagram app.

Pinterest

www.pinterest.com 

Pinterest kan je het best vergelijken met een prikbord. Wat je interessant vindt, "pin" je vast. Pinterest doet net hetzelfde, maar dan niet op een kurk-bord maar digitaal en online. Pinterest is ontstaan in 2010 en het kanaal blijft aan populariteit winnen. Als gebruiker ben jij een "pinner". Je maakt er één of meerdere "moodboards" aan. Op elk bord kan je afbeeldingen plaatsen. 

Jouw borden zijn in principe openbaar. Het sociale aspect zit in het feit dat jij pins van anderen kunt overnemen. Dan ga je "repinnen" en zo de foto op één van jouw borden laten zien. Anderen kunnen dus ook jouw foto's repinnen op hun bord. En dan wordt het natuurlijk interessant. Borden die je interessant vindt, kan je volgen. Nieuwe items op dat bord, krijg je dan in je overzicht te zien.

Tip: Goed om weten is dat vooral vrouwen actief zijn op Pinterest. Zijn dames je doelgroep, overweeg dan met Pinterest van start te gaan.

Zelf pinnen kan je op elke website. Er zijn voor de meeste browsers extensies in de vorm van een browserknop. Met die knop krijg je een overzicht van alle afbeeldingen op de pagina en van daaruit kan je ze makkelijk toevoegen aan je favoriete bord. https://about.pinterest.com/nl/browserknop

Je kan ook gewoon een foto opladen vanop jouw pc of server.

TIP: Gebruik bij de foto’s die je op jouw borden plaatst ook steeds een relevante omschrijving. Gebruik daarvoor niet alleen een aantal kernwoorden maar ook hashtags. Dit verhoogt je vindbaarheid.

Door gebruik te maken van borden en hashtags is het mogelijk om

  • delen van jouw collectie online te plaatsen
  • sfeerborden te creëren (moodboards). Dat is handig als je anderen (je volgers) wilt inspireren, bv. met interieurs, vakantiebestemmingen, kledingstijlen...
  • je kan uiteraard ook zelf sfeerborden van anderen volgen om jezelf te inspireren. 

Illustratie: de moodboards van Sanitair & Verwarming Trapman

Pinterest moodboards Trapman

Youtube

www.youtube.com

Een kanaal dat jou ongetwijfeld wel bekend is. YouTube werd in 2005 opgericht en werd een goed jaar later al door Google overgekocht. Als gebruiker kan je er vlot je eigen content in de vorm van filmpjes wereldkundig maken. 

Er is voor elk wat wils. Van heel wetenschappelijke bijdrages over grappige video’s tot de meer pikante thema’s: van 50 tinten grijs tot 50 tinten wijs ;-) 

Kanaal
YouTube deelt zijn video’s op in kanalen. Op zo’n kanaal kan je je "abonneren". Als er een nieuwe video wordt opgeladen, krijg je daar bericht van.

Heb je een bedrijfsvideo laten maken? Plaats die dan zeker in je eigen bedrijfskanaal.

Een video toevoegen aan je eigen kanaal is simpel. Log in op jouw YouTube account. Bovenaan rechts zie je de knop “Uploaden”.

Voorbeeld: Buderus toont je wat een onderhoud van een condensatieketel precies inhoudt. Kan je als installateur best wel delen met jouw publiek.
youtube - buderus

TIP: Maak gebruik van de YouTube Creator Studio https://www.youtube.com/dashboard. Daar krijg je een handig overzicht van je video’s en kan je de statistieken raadplegen.

Klik je op de naam van de video, dan krijg je de opname te zien. Onderaan heb je de mogelijkheid om een video toe tevoegen aan een eigen lijst of te delen (bvb via Facebook).
Via “Insluiten” kan je de HTML-code opvragen die  je toelaat de video in jouw website te integreren. Gewoon de code kopiëren en invoegen in het CMS van je site.

youtube - delen