Aan de slag met Google Analytics.

in Google

Account aanmaken

> Meld je aan voor een account op de website van Google Analytics op www.google.com/analytics

Site aanmelden

> Stel je accountproperty’s (eigenschappen) in. De instellingen van de accountproperty’s bepalen de manier waarop de gegevens worden weergegeven in de rapporten van Google Analytics.

  1. Log in op uw Google Analytics-account.
  2. Selecteer het tabblad Beheerder
  3. Gebruik het dropdown-menu in de kolom ACCOUNT om het account te selecteren waaraan u de property wilt toevoegen. 
    Als u veel accounts heeft, kunt u het zoekvak gebruiken om het juiste account te vinden. 
  4. Selecteer in de kolom PROPERTY de optie Nieuwe property maken in het dropdown-menu. 
    Als u geen rechten voor bewerking heeft voor het account, is de optie Nieuwe property maken niet zichtbaar. Controleer of u het juiste account heeft geselecteerd in de kolom ACCOUNT.
  5. Selecteer Website of Mobiele app.
  6. Voer de naam van de Website of de App-naam in.
    Als u van plan bent in uw account meer dan één app bij te houden, moet u een duidelijke, beschrijvende naam gebruiken met daarin het editie- of versienummer. Zo zorgt u ervoor dat uw app-property's overzichtelijk blijven.
  7. (Alleen voor websites) Voer de Website-URL in. 
    U kunt geen property maken als de notatie van uw URL onjuist is. 
  8. Selecteer een Branchecategorie. 
  9. Selecteer de Tijdzone voor rapportage.
    Deze wordt gebruikt voor de daggrens voor uw rapporten, ongeacht waar de gegevens vandaan komen.
  10. Klik op Tracking-ID ophalen.
    Uw property wordt gemaakt nadat u op deze knop heeft geklikt, maar u moet zelf de trackingcode instellen om gegevens te verzamelen.

Code plaatsen

> Stel de trackingcode in. Per website die je wilt volgen in Google Analytics krijg je een specifieke tracking-ID en code toegewezen. Het is de bedoeling dat je deze code op elke pagina in je website integreert. 

Wachten op indexering

Het duurt een tijdje voordat Google de pagina's indexeert. Standaard wordt een nieuw rapport gegenereerd om 9 uur 's ochtends. Zolang Google uw gegevens nog niet heeft verwerkt, staat er bij het veld status de melding 'Conversie onbekend'. Pas als deze melding verdwijnt, weet u dat de installatie van uw code voltooid is. Staat deze melding er na twee dagen nog, neem dan contact op met Google.

Rapporten bekijken

Wanneer Google het eerste rapport toont, dan hebt u meteen beschikking over een eindeloze reeks aan gegevens. Surf naar
www.google.be/analytics en log in met uw account. Klik vervolgens op de knop 'Rapporten bekijken'. U ziet een grafiek van het verloop van het bezoek op uw site. De eerste dag zal deze grafiek niet veel voorstellen, maar naarmate de tijd verstrijkt zult u langzaam maar zeker een patroon zien.

De grafiek is een visuele weergave van de opties daaronder.

  • 'Gebruikers' geeft aan hoeveel unieke bezoekers uw site hebben bezocht.
  • Bij 'Paginaweergaves' wordt aangegeven hoeveel pagina's zij gezamenlijk hebben bekeken.
  • De optie 'Pagina's/Bezoek'geeft aan hoeveel pagina's een gemiddelde bezoeker bekijkt.
  • Een belangrijk getal is het weigeringspercentage. Dit is het aantal mensen dat de site direct verlaat, na het bezoeken van de eerste pagina. Een hoog weigeringpercentage betekent dat uw bezoekers weinig interesse hebben in uw site.
  • 'Gem. tijd' op de site geeft aan hoeveel tijd bezoekers op uw site doorbrengen
  • 'Nieuw bezoekpercentage' geeft aan of het gaat om nieuwe bezoekers of bezoekers die al eerder uw website hebben bezocht.

Google Analytics

Analyseer het gedrag van bezoekers
Met de gegevens uit Google Analytics kunt u een beeld vormen van het surfgedrag van uw bezoekers. De pagina met de overzichten is een samenvattingspagina. Elke optie heeft daarnaast een uitgebreidere pagina waarin u gegevens met nog veel meer detail kunt bekijken. Wanneer u het gedrag van uw bezoekers weet te analyseren, kunt u veel beter beeld krijgen van de kwaliteit van uw site. Deze kunt u vervolgens verbeteren, waarna u direct het verschil zult merken in Google Analytics.