Internet. Werk aan de winkel.
studiedag exclusief voor lokale mandatarissen en medewerkers van steden & gemeenten
In november vorig jaar maakten wij al onze nieuwe campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’ bekend om handelaars te sensibiliseren en stimuleren om werk te maken van hun online activiteiten. Werk maken van online aanwezigheid is immers een noodzaak om concurrentieel te blijven.
Ondersteun uw handelaars
Ook steden en gemeenten kunnen een actieve rol spelen! U kan als stad of gemeente initiatieven nemen om uw handelaars te ondersteunen. Dit kan variëren van een doordachte communicatie-aanpak, het gebruik maken van technologie (free wifi, app’s), gemeentelijke online handelsplatformen tot impact op mobiliteit.
Studiedag
Om u de nodige inspiratie en inzichten te verschaffen, organiseren wij een studiedag op 3 maart in Elzenveld, Antwerpen.
Programma
9:00 ontvangst
10:00 welkom
10:15 The future city centre
-
Enny van de Velde (CCV), voorzitter vakgroep Shopping Tomorrow
De expertgroep The Future City Center richt zich op hoe winkelgebieden er mogelijk in de toekomst (2030) uit zien en welke trends en onzekerheden daar onder schuil gaan. Binnen de vier scenario’s die worden geschetst van het stedelijk winkelgebied in 2030 worden mogelijke customer journeys voor verschillende typen consumenten beschreven. Vanuit deze toekomstvisie redeneren we terug naar praktische handvatten voor diverse stakeholder groepen als retailers en ondernemers, vastgoed eigenaren en investeerders, en overheid en gemeente.
-
Gino Van Ossel (Vlerick Business School)
Prof. Van Ossel geeft als retail expert zijn interpretatie van ‘the future city center’ binnen een Vlaamse context, rekening houdende met stadsgrootte, ruimtelijke ordening (baanwinkels)…
11:20 Uw lokale handelaars in de digitale vitrine, Michaël Verbeeck (RCA Group)
Hoe kan een gemeente haar lokale handel ondersteunen in een wereld waar online winkelen steeds meer de norm wordt? Op welke manier kan u ervoor zorgen dat handelaars in uw gemeente ook digitaal beter gevonden worden? Tijdens deze uiteenzetting reikt RCA Group u een strategische visie en de nodige inspiratie aan om het winkelgebied in uw gemeente sterker te profileren via online media.
11:50 Een e-commerce platform per gemeente - helpt dit de lokale handelaars of net niet?, Bart De Waele (Wijs)
Bart De Waele is CEO bij digital agency Wijs. Vertrekkende vanuit het veranderende koopgedrag van de consument wordt het lokale e-commerce platform tegen het licht gehouden. Helpt het of helpt het niet? En wat zijn de aandachtspunten?
12:30 lunch
14:00 start gelijktijdige sessies - keuze uit:
(1.) digitale toepassingen in het winkelgebied
App's, innovation boulevards, free-wifi, ... Heel wat interessante 'nieuwe' technologiën bieden zich aan. Maar wat zijn de mogelijkheden en hoe kan je het introduceren. Via enkele cases uit de praktijk (Roeselare, Kortrijk) willen we u inspireren. Uiteraard met ruimte voor de nodige interactiviteit.
(2.) invloed e-commerce en rol van de stad m.b.t. logistiek
Het veranderende koopgedrag en toenemende online verkopen hebben ook een duidelijke impact op logistiek en mobiliteit in de handelskern. Walther Ploos van Amstel van Hogeschool van Amsterdam zal de evolutie schetsen en gevolgen voor steden en gemeenten met u bespreken.
15:30 afsluitende drink
16:30 einde
Aanmelden
Na-inschrijven kan enkel nog via e-mail naar detailhandel@vlaio.be