Checklist fysieke winkel

Om handelaars te ondersteunen werkten onderzoekers van hogeschool UC Leuven-Limburg (vroegere ‘KHLim’) een praktijkgericht onderzoeksproject uit met de doelstelling concrete actiefiches met praktische tips op te leveren, waarmee de zelfstandige handelaar (kleding- en schoenenzaak) aan de slag kan. Hiermee wil de hogeschool op een laagdrempelige en ‘compacte’ manier haar kennis ter beschikking stellen aan lokale handelaars die vaak niet de tijd hebben om zich te verdiepen in diverse studies, marketingliteratuur,
etc.

Langs de andere kant willen we handelaars bewust maken van de nood aan verandering om bijvoorbeeld in te spelen op trends, digitale media, behoeften van het huidige cliënteel, etc.

Aanpak

Om te komen tot deze actiefiches, gingen de onderzoekers van de UC Leuven-Limburg gefaseerd te werk:

  • Doornemen van relevante literatuur en bestaand onderzoek, met het oog op relevante informatie voor de groep van zelfstandige detailhandelaars in de kledij- en schoenensector.
  • Bevraging van winkelende consumenten in 6 Limburgse, middelgrote steden en gemeenten (met medewerking van Bilzen, Lanaken, Lommel, Maaseik, Sint-Truiden en Tongeren) en enkele individuele interviews met consumenten.
  • Diepte-interviews bij Limburgse detailhandelaars in de sector.
  • Brainstorming met studenten over de winkel van de toekomst.

Lees meer over het onderzoekstraject

5 praktische fiches

De resultaten van de bovenstaande aanpak werden geïntegreerd in de UC Leuven-Limburg actiefiches. Deze actiefiches of checklists zijn georganiseerd rond 5 geïntegreerde thema’s: communicatie, in-store marketing, klanten, winkelbeleving en samenwerking.

  1. Communicatie
    Met een goed uitgebouwde communicatie-aanpak kan je als handelaar de bedrijfsidentiteit via verschillende communicatiekanalen uitdragen naar de consument. Op die manier beïnvloed je het winkelimago in de hoofden van de consument en kan je de consumenten activeren om (terug) naar de winkel te gaan.
    Download checklist COMMUNICATIE

  2. In-store marketing
    Hoewel de consument zich online perfect kan informeren en indien gewenst ook online kan aankopen, zorgt het bezoek van de fysieke winkel nog steeds voor het meest unieke moment van beïnvloeding. Op de winkelvloer maakt de consument de overstap van ‘geplande aankoop’ naar ‘werkelijke aankoop’. Daarnaast kan een winkelomgeving impulsaankopen stimuleren. Service, winkelinrichting, promoties e.d. hebben in deze fase een zeer grote toegevoegde waarde!
    Download checklist IN-STORE MARKETING

  3. Klanten
    Een detailhandel start je niet voor één jaar en wordt vaak overgedragen op de volgende generatie. De relatie met de huidige en toekomstige klanten vormt de (financiële) basis van zo’n detailhandel. Dat wil je versterken en uitbouwen!
    Download checklist KLANTEN

     

  4. Winkelbeleving
    Winkelbeleving zet klanten aan om de winkel te bezoeken; ze willen producten passen, voelen, etc. In een goede winkelsfeer zal de klant zich goed voelen en onbewust langer in de winkel blijven, meer producten zien en zich mogelijk laten verleiden tot ongeplande of impulsaankopen. Bovendien zorgt een positief gevoel ervoor dat de klanten sneller terug komen. Recreatieve shoppers die van een dagje shoppen een uitstap maken, zijn nog meer op zoek naar beleving.
    Download checklist WINKELBELEVING

     

  5. Samenwerking
    Een onderlinge goede samenwerking kan leiden tot een ‘win-win situatie’ voor de detailhandelaar en de partijen waarmee hij/zij samenwerkt (bv. andere handelaars, stad/gemeente, leverancier, externe dienstverleners...) . Een aantal voordelen kunnen zijn: schaalvoordelen (bv. via samenaankoop), efficiënter communiceren en/of nieuwe doelgroepen bereiken, winnen van nieuwe kennis, je klant beter bedienen...
    Download checklist SAMENWERKING

 

UCLL

Onderzoek en checklists door UC Leuven-Limburg
www.ucll.be/toolkit-detailhandel