Mijn online business model

Wat is een business model?

Een business model omschrijft hoe je als onderneming of merk waarde creëert en waarde levert aan je doelgroep. Het doet je nadenken over je unieke plaats in de markt, je strategie, je doelgroep en je productaanbod en het zorgt ervoor dat je weloverwogen strategische en operationele beslissingen kunt nemen.

Start je met een online onderneming (aanvullend op je “fysieke” business), dan moet je je bestaande business model hierop aanpassen. Er komt immers een nieuwe dimensie in je bedrijfsvoering, met nieuwe kansen, uitdagingen maar ook gevaren. Wie zich niet bewust is van zijn business model, laat gegarandeerd kansen liggen. Zo worden veel beslissingen genomen zonder echt goed na te denken wat de consument precies verlangt.

Methode
Er bestaan verschillende methodes om business modellen uit te werken en te visualiseren. De meest gebruikte methode is die van “Business Model Generation”. Bij het opmaken van een business model canvas (de grafische voorstelling van een ondernemingsplan) stel je jezelf de volgende vragen:

  • Wat ga ik doen?
  • Voor wie?
  • Hoe ga ik reclame maken?
  • Hoe ga ik eraan verdienen?
  • Welke waarde lever ik aan de klant?
  • Voor welke waarde is de klant echt bereid te betalen?
  • Welke zijn de kernactiviteiten?

Hoewel deze zaken soms vanzelfsprekend lijken, ontbreekt vaak een logische samenhang. Jezelf die vragen stellen helpt je inzicht te krijgen in de succesfactoren en je erop te focussen. Meer info op http://businessmodelgeneration.com. Je vindt er ook een handig werkboek.

bmc

Tip: Een interessante presentatie van Carlo Vuijlsteke voor FlandersDC geeft je een goed inzicht in het Business Model Canvas.

Help, ik heb geen strategie

Veel ondernemers denken dat ze geen strategie hebben. Maar dat is haast niet mogelijk. Zonder strategie zou je geen keuzes maken en geen plan hebben. Je zou gewoonweg maar wat aanmodderen. Een strategisch plan beschrijft je bedrijfsdoelen en de manier waarop je deze gaat bereiken. Strategie heeft dan ook heel veel te maken met keuzes maken en het zoeken naar de unieke waardefactoren van je onderneming. 

Laat je eens uitdagen door een business of e-commerce coach. Zij kijken onbevooroordeeld naar je onderneming en halen de sterktes en zwaktes er meteen uit. Zelf zal je die niet meer opmerken.

Hoe dan ook: je handelt vrijwel altijd op basis van je ervaring en marktkennis en je hebt een bepaalde visie over hoe je je doelen wil bereiken. Deze elementen op papier zetten, maakt ze minder wazig. Het helpt je de zaken scherp te stellen en duidelijk te zijn. Die oefening moet je absoluut voor jezelf maken, zeker als je straks het online luik aan je onderneming toevoegt.

Kiezen wat je niet gaat doen
Het klinkt vreemd, maar vaak is het gemakkelijker te starten met het definiëren van zaken die je niet gaat doen. Het helpt je om je te concentreren op wat je wél wil.

Strategie gaat onder meer over het bepalen van je doelgroepen, je productaanbod en je afzetgebied. Maar ook over het marktsegment en de markting- en communicatie die je gaat voeren. Bovenal gaat het om de keuze voor jouw unieke manier om het leven van je klanten te verbeteren.

Omschrijf je objectieven
Bepaal eerst je objectieven: omschrijf wat je bereikt wil hebben. Bepaal eerst de periode en schrijf daarna meerdere objectieven, telkens in een gewone zin.

Omschrijf het…

  • ambitieus maar haalbaar
  • rationeel én emotioneel
  • begrijpbaar en eenvoudig

Formuleer het in de vorm “doel door doen”. 
Bijvoorbeeld: “Ik wil dé online referentie zijn in jeansbroeken door het online kopers makkelijk te maken om de perfecte maat te kopen.”

Bepaal je doelen
Definieer vervolgens voor elk objectief een duidelijk (meetbaar) doel. Neem minstens één financieel doel op. In ons voorbeeld van de jeansbroeken kan dit als volgt klinken:

“dé online referentie in jeansbroeken” betekent:

  • 1.000 bezoekers per dag op de website
  • 3.000 euro omzet per dag

“makkelijk om te kopen” betekent:

  • conversieratio van minstens 2%
  • bounce rate van minder dan 30%
  • 25 positieve klantenreviews per maand

Doe dit voor elk objectief dat je geformuleerd hebt.

Definieer je strategieën
Daarna kan je keuzes maken en omschrijven hoe je de objectieven en de doelen gaat waarmaken. Omschrijf de strategieën concreet (“we gaan dit bereiken door dat zo te doen”), selectief (bepaal ook wat je niet gaat doen) en duurzaam (beantwoord je met je strategie aan een klantenbehoefte?).

In het voorbeeld van de jeansbroeken klinkt dat zo:
“We zijn dé referentie voor jeansbroeken door de consument te helpen via een intelligente keuzehelper op de website.”
Of
“We zijn dé referentie voor jeansbroeken door reclamecampagnes waarbij we tevreden  klanten op de voorgrond plaatsen.”

Maak een actieplan
Tenslotte kan je een actieplannen definiëren. Het zijn de concrete stappen die je gaat ondernemen om je strategieën uit te voeren en je doelen te halen.

“De online referentie worden door het opbouwen van samenwerking met bloggers.”
“De kopers makkelijk maken om te kopen door een instructievideo die vertelt hoe je je maten kan opgeven.”

Beoordeel je plan
Als je al deze zaken in kaart hebt, kan je bekijken of je de juiste mensen aan boord hebt of net bepaalde vaardigheden moet opbouwen of extern inhuren. 
Vergeet niet: Het belangrijkste van een strategisch plan is de uitvoering ervan!

Tips bij het opstellen van een strategie
Begin gewoon eens neer te schrijven wat je wilt en hoe je dat wilt. Probeer het daarna via het plan zoals hierboven vermeld: Objectieven, Doelen, Strategieën, Actieplannen.
Werk van abstract naar steeds concreter.

  • Leer van andere bedrijven, maar behoud je eigen identiteit.
  • Denk vanuit het waarom je doet wat je doet, en niet meteen vanuit het hoe.
  • Vraag veelvuldig om feedback en input van anderen. Je hebt verschillende meningen en invalshoeken nodig om tot een voldragen strategie te komen.

Video: Bekijk dit gesprek met Jeroen De Flander, auteur van diverse publicaties rond strategie:

 

Onder welke vorm ga ik online?

Google - zo veel meer dan een zoekmachine

We kennen Google uiteraard als hét startpunt voor onze online zoektochten. Wist je dat we in België en Nederland voor meer dan 90% beroep doen op Google hiervoor? We horen daarmee tot de absolute wereldtop en geven andere zoekengines maar weinig kans. 

Google is echter zoveel meer dan een zoekmachine. Kijk maar eens rond op http://www.google.be/intl/nl/about/products/Wellicht maak je zelf geregeld gebruik van Google Maps of Google Drive? En wist je dat Youtube ook eigendom was van Google? Google Adwords is dan weer dé tool om te adverteren. Er is ook Picasa, Google News, Google Trends, Google Keyword Planner, Google dit en Google dat...

Google is alom tegenwoordig. Maar er is één onderdeel waar je heel veel zorg moet aan besteden: Google Mijn Bedrijf.

Mijn bedrijf op sociale media

Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Instagram, YouTube en aanverwante kanalen zijn online plekken waar je klanten vertoeven. Dat is net één van de belangrijke redenen om er ook met jouw bedrijf aanwezig te zijn. 

Sociale media worden – ook nu – onder één noemer geplaatst, maar toch heeft elk medium zijn specificiteiten die je ook als ondernemer moet begrijpen. Niet elk medium is voor iedereen of voor elke markt of elke doelstelling geschikt. 

Lees meer over social media

Website & blog

Het is niet bij voorbaat noodzakelijk om een eigen uit de kluiten gewassen webshop te hebben om het etiket “online ondernemer” te kunnen dragen. Je kan het web ook heel efficiënt inzetten om klanten voor je fysieke winkel te werven! Via social media of een inspirerende blog bijvoorbeeld.

Lees meer over website & blog

Webshop

Ga je voor een webshop, dan schakel je een versnelling hoger. Je overstijgt ermee de actieradius van je winkel, maar het vereist in ruil wel een pak nieuwe vaardigheden en uitdagingen. Ga hier niet over één nacht ijs en maak werk van een goede voorbereiding en een strategisch plan. 

Lees meer over webshop

Marktplaatsen

Online verkopen kan ook via een marktplaats of een handelsplatform. Je hebt er samen met andere aanbieders een virtuele etalage voor je winkel. Het grote voordeel is hier dat je geen bekende speler moet zijn vooraleer je succes kan boeken. Je drijft immers mee op de bekendheid van het handelsplatform, die voor veel consumenten als startpunt van een online zoektocht wordt gebruikt.

Het is niet onbelangrijk je bedrijf en je aanbod kenbaar te maken op meerdere websites. Niet iedereen kent je bedrijf en het vergroot de kans dat consumenten tijdens het zoeken op jouw aanbod terecht komen.

Lees meer over marktplaatsen