Mijn aanbod

Productselectie

Het web vs de winkel
Het is niet noodzakelijk om je huidig productaanbod uit de winkel integraal over te brengen naar je website of webshop. Sommige producten lenen zich nu eenmaal niet tot online verkoop (al zien we echt àlles opduiken online). Maak dus een verstandige selectie als je ook online het aanbod te koop aanbiedt.

Je kan je baseren op deze elementen om te beslissen of je producten online laat aankopen:

  • Hoe uniek zijn je producten? Als gelijke producten door iedereen worden aangeboden, dan eindigt het vaak op een prijzenslag. Die is sowieso moeilijk te winnen van grote spelers. Het verkopen aan bodemprijs met uiterst kleine marge is bedrijfseconomisch niet zo zinvol. 
  • Hoe delicaat zijn mijn producten? Lichte glazen decoratiestukken, spiegels, vazen of andere breekbare goederen zijn een risico. Verpak zo'n product en rol het van je trap. Klinkt gek? Helemaal niet: Dàt is precies het impact dat je pakje onderweg naar de klant moet kunnen weerstaan.
  • Voor zware producten, zoals meubelen moeten er misschien 2 personen beschikbaar zijn om het product te leveren en kan het enkel op afspraak.
  • Onhandige of volumineuze producten: Hoe kan ik een pingpongtafel of een groot tapijt thuis leveren?
  • Producten met een te kleine waarde. Producten van 2 euro zullen online moeilijk verkocht worden. Zeker als de koper er 5 euro verzendkosten voor moet betalen. Bied desgevallend dergelijke producten aan volgens een minimum aankoopvolume. Vraag is of dat wel een antwoord is op de wensen van de klant...

Reserveren
Producten die niet meteen makkelijk te versturen zijn, kan je beslist ook in je aanbod opnemen, maar bijvoorbeeld met bepaalde beperkingen qua levering. Zo kan je deze producten enkel aanbieden voor online reservatie en afhalen in de winkel. Al dan niet met een voorschot die online moet worden betaald. Dit sluit problemen met het verzenden uit. 
Voorbeelden van producten die moeilijk te versturen zijn: fietsen, kruiwagens, planten...

Producttypes

Een enkelvoudig product
Dit is het meest voorkomende producttype in webshops. Het is dan ook het meest eenvoudige soort product. Enkelvoudige producten zijn singuliere, tastbare producten die leverbaar zijn in één variant. Enkelvoudige producten zijn wat ze zijn, ze kennen geen  uitgebreide mogelijkheden.

Een gegroepeerd product
Dit type product bestaat uit meerdere enkelvoudige producten.  Een bedrijf dat gegroepeerde producten aanbiedt, presenteert de consument een set van verscheidene enkelvoudig producten. Denk bijvoorbeeld aan een tuinset bestaande uit stoelen, een tafel en een zetel. Of een kledingset, bestaande uit een trui, een broek en schoenen.

Tip: door een product te groeperen verzamel je heel veel informatie op één pagina. Je bezoeker wordt niet van hot naar her gestuurd, maar kan zijn keuze maken binnen één productpagina.

Een configureerbaar product
Bij een configureerbaar product heeft de consument de mogelijkheid om uit meerdere varianten van een product te kiezen. De keuzemogelijkheden kunnen betrekking hebben op de afmetingen, het gewicht , de kleur en vele andere aspecten van het product. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende maten waarin kledingstukken verkrijgbaar zijn, of aan producten die in verschillende kleuren of met allerhande aanvullingen te koop zijn. Een computer is het meest duidelijke voorbeeld van een configureerbaar product. De consument kan onder meer zelf specificeren welke processor, hoeveel werkgeheugen en welke monitor hij graag wil hebben.

Een gebundeld product
Gebundelde producten zijn samengesteld uit verschillende losse producten. In tegenstelling tot een gegroepeerd product gaat het bij gebundelde producten om een enkel totaalproduct dat uit verschillende eenvoudigere onderdelen bestaat. Een computer is een goed voorbeeld van een gebundeld product wanneer de consument niet zelf kan bepalen uit welke onderdelen de computer bestaat. Kan dat wel, dan is het een configureerbaar product.

Tip: bundel producten als ze in hun totaliteit een ensemble vormen met een meerwaarde. Je kan ook populaire producten bundelen met minder populaire producten om zo je orderwaarde omhoog te krijgen. Voor de aankoop van een bundel betaalt de consument vaak minder dan de som van de losse stukken.

Een personaliseerbaar product
Een gepersonaliseerd product is een product dat je voor je klant op maat maakt. Het gaat dan om een geheel uniek product dat precies aansluit op de persoonlijke voorkeuren en wensen van de individuele consument. Goede voorbeelden zijn maatpakken of cadeau-artikelen waar een persoonlijke boodschap op kan worden gezet.

Tip: een gepersonaliseerd product is niet onderworpen aan het herroepingsrecht. Je klant mag het niet zomaar terugsturen als het hem niet bevalt. Tegelijk kan je door het personaliseren een extra waarde geven aan een standaard product en je daardoor onderscheiden van de concurrentie. Het vleugje emotie door de personalisatie heeft een unieke waarde! Prijs is dan plots niet meer het belangrijkste voor de consument.

Een downloadbaar product
Dit is een product dat enkel digitaal beschikbaar is en gedownload dient te worden. Veel voorkomende producten van dit type zijn softwarepakketten, handleidingen en e-books.

Tip: deze producten hebben geen fysiek transport nodig. Soms worden ze echter samen gekocht met fysieke producten die dat wel vereisen. Denk goed na hoe je zo’n gecombineerde order logistiek makkelijk kunt verwerken.

Een bon of voucher
Bonnen en vouchers zijn producten die ingeruild kunnen worden bij de aankoop van een product of dienst. Bijvoorbeeld het recht op een kortingspercentage of een extra product. Het zijn veelzijdige, goedkope en veelgebruikte marketingmiddelen.

Een virtueel product of dienst
Virtuele producten zijn geen fysieke producten. Ze hoeven niet gedownload of verzonden te worden en er is geen voorraad nodig. Het gaat hier onder meer om diensten die geleverd worden of garanties die worden gegeven.

Tip: zorg ook voor dergelijke producten voor een afbeelding. Klanten houden niet van diensten zonder afbeelding.

Producteigenschappen

Producten hebben eigenschappen die het de consument makkelijk maakt om de juiste keuze te maken. Wellicht heb je reeds heel wat exacte gegevens van je producten in een databank zitten. Het zijn vaak niet die gegevens die de consument zal gebruiken om in je totaalaanbod te gaan filteren. Je zal nood hebben aan filterbare eigenschappen. Maak dus een onderscheid tussen echte product filters en heel specieke karakteristieken die geen basis vormen voor het filteren van het aanbod.

Filterbare eigenschappen zijn bijvoorbeeld

  • prijs-range (0 tot 100€, 101 tot 250€, ...)
  • gewicht-range (0-2kg, 2-5kg, ...)
  • grootte (klein, middelgroot, groot)
  • materiaal (hout, kunststof, metaal, ...)
  • kleur (rood, groen, ...)

Eigenschappen die niet zo interessant zijn om te filteren zijn bijvoorbeeld

  • exacte afmetingen (11,3 x 16,8 cm)
  • exact gewicht (12,25 kg)
  • exact kleur (RAL 2009)
  • aantal stuks per verpakking
  • lengte van het snoer
  • versienummer
  • enz...