Content marketing

Wat is content?

Onder “content” begrijpen we méér dan alleen maar tekst. Ook afbeeldingen, video, documenten, downloads, ... en elk element dat enigzins een betekenisvol stuk informatie kan beschouwd worden, plaatsen we onder die noemer.

Content creëren is één ding. Het strategisch doordacht aanwenden is nog een ander paar mouwen.

Is méér content beter?
Elke dag komen er weer nieuwe tools op de markt met hetzelfde doel: content slim distribueren over verschillende kanalen heen.

De paradox waar we vandaag in terecht gekomen zijn, is die waarin we met z'n allen veel meer content produceren, maar tegelijk klagen dat het moeilijk is om er nog uit te springen. "Meer is beter" is dus absoluut niet de goede piste. Focus dus op betere content en niet op de frequentie of het volume.

Wat is dan "beter"? Start met het goed begrijpen van wat je klanten willen lezen. Waarover willen ze meer vernemen? Als je die analyse maakt, dan geef je invulling aan wat "beter" is. "Beter" is ook: niet plat commercieel, maar met een verhaal, met meerwaarde.

Misschien helpen deze bouwstenen of basisprincipes je bij het nadenken over waardevolle content:

Relevant
Goede content moet relevant zijn en gericht op de business en de lezer. Met een content strategie wordt stijl, ritme, lengte, ... bepaald en worden die uitgezet op een tijdslijn en verdeeld over de communicatiekanalen.

Tip: Breng je content gelaagd aan en haal de keypoints naar boven. Dat betekent bijvoorbeeld dat het fragment met de meeste overtuigingskracht zichtbaar is en aanvullende info pas na een “lees meer” link verschijnt.

Duurzaam
Als je de inspanning doet om inhoud te maken, kies dan voor kwaliteit. Laat je niet verleiden tot het schrijven van teksten die een opsomming zijn van zoekwoorden of synoniemen die bedoeld zijn om enkel Google tevreden te stellen.
Schrijf voor mensen die je voor je ziet en benadruk de klantenvoordelen.

Concreet
In een webshop mag het best wel to-the-point zijn. Daar houden bezoekers van. Schrijf ondubbelzinnige productinformatie met zin voor detail. Dat helpt de consument in het maken van keuzes. Probeer dus maximaal twijfels weg te nemen en antwoorden te bieden op vragen die bij de consument leven. Net zoals een goede verkoopster in de winkel of een vakman zou doen.

Doelgericht
Creëer content met een specifiek doel. Bepaal dus dat doel op voorhand en toets het nadien. Hoe concreter je dat doel kan bepalen, hoe beter het je toelaat om goede  content op te maken.

Tip: “Een product verkopen” is als doel niet concreet genoeg. “Aantonen dat dit product het beste geschenk is voor jonge moeders” is een veel betere basis om de juiste teksten te schrijven bij een product op je site.

Klantgericht
Content waarin de gebruiker centraal wordt gesteld, werkt. Geef de voorkeur aan de voordelen voor de klant in plaats van een koele oplijsting van de eigenschappen van een product. Een goede balans tussen emotie en ratio is een voltreffer.

Je blog als basis voor je content strategie

Elders in deze themapagina's hebben we het uitgebreid over het maken van een blogWe willen hier vooral de nadruk leggen dat je blog het perfecte centrale punt kan zijn in je content marketing strategie.

In je blog kan je je expertise etaleren en klanten naar je webshop trekken. Je bouwt een autoriteit en een imago op die je uniek maakt. 

Plaats je blog centraal in je plan. Dààr gebeurt het geregeld vernieuwen, schrijven, posten, enz... Dààr wordt content gecreëerd. Vervolgens plaats je prikkels naar die blogberichten via Facebook, Twitter en ander sociale media.
Ook je maandelijkse e-mailcampagne legt de nadruk op de gepubliceerde berichten.

Let erop dat je communiceert op de juiste manier en aangepast aan het kanaal. Verwijs bijvoorbeeld naar de content via een teasende zin en een foto op Facebook en Twitter. Verklap zeker nog niet het besluit of de pointe. Alle wegen moeten de lezen naar de blog leiden!

Tip: Op de Feeling.be website (eigenlijk een grote blog) http://www.feeling.be/leven-met-stijl/mode/278078/10-belgische-modeblogs-die-je-moet-volgen vind je een overzichtje van de beste Belgische Fashion blogs. Even grasduinen en inspiratie ophalen!