Hoe maakt u een Facebook-advertentie aan?

in Sociale media

Voor het aanmaken van een Facebook-advertentie gaat u als volgt te werk: 

  • Ga naar de functie voor het maken van advertenties en kies dan een advertentiedoelstelling.

Facebook - mogelijke doelstellingen advertentiecampagne

  • Voer in wat je wilt adverteren of gebruik hiervoor het vervolgkeuzemenu. Als je bijvoorbeeld de doelstelling 'Klikken naar website' kiest, voer je de URL in die je wilt gebruiken.
     
  • Nadat je ervoor hebt gekozen om te adverteren voor je pagina, bedrijf, website of evenement, kun je de doelgroep, het budget, de afbeeldingen en de tekst voor je advertentie bepalen voordat je de order plaatst.

Doelgroep

M.b.t. de doelgroep zijn er heel wat selectiecriteria voorhanden. De belangrijkste zijn:

  • locatie: kan je per land of stad opgeven, telkens ‘in een straal van’
  • leeftijd
  • geslacht
  • talen
  • meer demografische gegevens (relatie – opleiding – werk - …)
  • interesses (amusement – eten en drinken – familie en relaties - …)

Elke doelgroep die je aanmaakt, kan je bewaren voor later. Rechts toont Facebook je telkens hoeveel personen jouw selectie omvat. 

In dit voorbeeld richten we ons tot personen uit de regio Zuid West-Vlaanderen. Daarvoor definiëren we profielen uit de regio Ieper, Kortrijk en Roeselare. We opteren voor de mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 18 – 40 jaar. Op basis van deze criteria bereiken we ongeveer 240.000 personen. 

Facebook - advertentie instellen

 

Budget
Daarna bepaal je het budget dat je wenst uit te geven. 

  • Je opteert ofwel voor een maximum bedrag per dag of een budget voor de looptijd van je campagne.
  • Hoe hoger je budget, hoe groter je bereik wordt. Je opteert best voor het automatisch optimaliseren van je advertentie (de beste prijs). Bijkomend kan je bepalen wanneer de advertentie moet verschijnen (bijvoorbeeld enkel tijdens het weekend).

In stap 3 maak je de advertentie op. Let wel:

  • De afbeelding in de advertentie mag niet meer dan 20% tekst bevatten. Je kan dit online controleren via https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
  • Een advertentie wordt niet onmiddellijk gepubliceerd. Facebook kijkt ze eerst na. Pas na hun goedkeuring begint de campagne te lopen.

Tip: Meer over weten? Raadpleeg https://www.facebook.com/advertising/